Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Heeeele grote zaagmachine gezocht!

Ik heb mezelf weer een projectje op de hals gehaald. Ik heb n mega grote kastanje stam gekocht die aan 1 eindstuk beginnende uitlopers heeft. De stam is aan de smalle kant 1.20 m en het breede stuk is 2,4 m doorsnee. Het monster ding weegt een kleine 4500 kilo. Nu wil ik erg graag van beiden eindstukken delen afzagen zodat de stam aan beide zijden kaarsrecht is afgezaagd. Maarja vind maar ergens een zaag waar je dat mee voor elkaar kunt krijgen....

Iemand tips ? Een andere Oplossing ??

Jll
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails IMG_0459.jpg   IMG_0458.jpg   IMG_0457.jpg  

dus gewoon in de lengte afkorten zeg maar?
    geen planken zagen?

dan denk ik aan een gewone kettingzaag met genoeg vermogen en een lang zwaard(zijn te krijgen tot ongeveer 1,5-2 meter)

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Voor de kant van 1.2m is een zwaard van 60cm voldoende. Wil je de uitlopers er helemaal vanaf hebben, of is het voldoende als die vlak zijn, want ook dan zal je (zo op het eerste oog) ook wel met het 60cm zwaard uit de voeten kunnen. Als je veel ervaring hebt met zagen zou je er ergens 1 kunnen huren, anders zou ik het zeker aan een pro overlaten.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Mijn vraag zou zijn...... wat ben je ermee van plan?
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Wat moet dat projectje worden???
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

De bedoeling is om m als grote tuin tafel te gaan gebruiken. Het smalle eind op de grond de de uitlopers naar boven. Ik ben bang dat als je t met de kettingzaag doet ( laat doen ) je t nooit helemaal recht krijgt. en ik wil wel dat t blad gewoon waterpas is...

De uitlopers hoeven er niet in zijn geheel af maar wel zo dat alle uitlopers even hoog en recht zijn ten opzichte van de onderzijde

Bij de onderste foto bij de meest rechter spanband wil ik m recht doorzagen
    Laatst gewijzigd door JLL; 10-02-13 om 12:52.

Zo dan: de stam (voet) zo recht mogelijk af laten zagen - rechtop zetten en dit als voet gebruiken - laserstraal op de juiste hoogte op de uitsteeksels -met latten de hoogte markeren om de uitsteeksels onder de juiste hoek af te kunnen zagen - of zo iets.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

De bedoeling is om m als grote tuin tafel te gaan gebruiken
    Lijkt mij niet echt een praktische tafel te worden, wel groot en een blikvanger.

Als je alleen de bovenkant vlak maakt dan is het toch goed, kun je hem ingraven en op die manier rechtzetten.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Ik zou de onderkant netjes afzagen, en dan op een vlakke vloer zetten en de bovenkant zo goed mogelijk afzagen met de kettingzaag. Dan waterpas een bak om de bovenkant maken en dit gebruiken als geleiden voor de bovenfrees, je bouwt zegmaar een vierkante bak om de stam en laat een lange lat geleiden over de rand, waar een bovenfrees op gemonteerd zit en waarvan het freesbitje onder de lat uitsteekt.

Ik weet niet wat voor kastanje het is maar paardekastanje is in tegenstelling tot tamme kastanje totaal niet duurzaam en niet erg geschikt voor buitengebruik.

Hopelijk kunt u mijn idee visualiseren ik heb er zelf veel succes mee bij het afvlakken van kopse schijven hout,

Mvg, mark van zee

misschien een omgedraaide alaska sawmill?
    dus gewone de onderkant recht afzagen,rechtop zetten en dan een stalen frame eromheen waar je de kettingzaag overheen laat lopen

Forum Rechten