rechthoek recht uitzagen

ZuiderZeiler

Nieuw lid
9 feb 2013
1
0
Hallo allemaal,

ik ben bezig met het maken van een motorkist voor mijn zeilboot. Nu wil ik in een van de planken hiervan een rechthoek uitzagen.
Hoe krijg ik de randen van deze rechthoek goed recht? Ik heb o.a. een hand, cirkel en decoupeerzaag.
(voor de duidelijkheid: Het stuk aan de buitenkant moet recht zijn, het stuk dat eruit gezaagd wordt is niet belangrijk)
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Afhankelijk van welke cirkelzaag hebt, zou ik proberen om de zaag te laten invallen. Dan krijg je denk ik de rechtste zaagsnede. Of misschien mat de decoupeerzaag langs een geleider, maar mijn ervaring is dat het dan toch niet altijd even recht is.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Met je handcircelzaag langs een lat of zaagliniaal zagen, en de laatste stukken bij de hoeken doen met een decoupeerzaag, of handzaag, schrobzaag, sleutelgatzaag. (Geen idee hoe groot het uit te zagen stuk is)
En eventueel de in hoeken glad steken met een scherpe steekbeitel.

Als je geen invalzaag hebt, kun je als je voorzichtig bent met een gewone handcircelzaag ook invallen beginnen, je moet dan de machine aan de voorkant op het onder frame zetten, en de achterkant iets oplichten, wees wel voorzichtig en druk hem er niet te snel in!
Want anders springt hij je met een rot klap naar achteren.
Dit vereist wel enige ervaring en gevoel met de machine, als je dit nog nooit gedaan hebt, kun je dat misschien beter niet doen.

Misschien dat iemand anders een betere tip heeft om dat invallend te doen.

Wat voor machine heb je precies?
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
De diepte verstelling vd zool losdraaien, de zool op het werkstuk plaatsen en dan de zaag laten zakken/invallen. Bij een cirkelzaag met vast spouwmes het spouwmes verwijderen, maar dat merk je vanzelf wel. Maar zoals Zweihaak het invallen beschrijft kan het ook, het is maar wat je zelf het fijnst vind.

Als je het nog niet eerder gedaan hebt zou ik zeker eerst wat oefenen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.