Blokrooster voor sleepboot

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow.....wat een superstrakke verbindingen.... Ik ben blij dat je het hele proces zo uitvoerig hebt vastgelegd, dat maak het voor diegene die ook zoiets wil bouwen een zeer handig naslagwerk...
 
A

Athanor

Guest
Ziet er heel mooi uit !

Omdat je een bruis (constructie) lijm hebt gebruikt zou ik over de naden even een witte (dispersie) houtlijm smeren,
even laten intrekken in de naden en voordat deze uitdroogt wegsteken en schoon vegen (bruislijm laat namelijk tussen de naden veel open gaatjes, als een soort honingraat patroon. De houtlijm vult dan mooi de gaatjes op en dicht de naad af. Dit gebeurd natuurlijk ook als je
het rooster lakt maar de lak verouderd sneller, de lijm blijft taai waardoor de naden beter afgedicht blijven.
Ik kan je redenatie volgen en zal daar voor binnenwerk eens mee experimenteren, maar omdat dit rooster in weer en wind komt te liggen lijkt witte houtlijm me daar niet tegen bestand.

Fons
 
A

Athanor

Guest
@WR1944
Ha ha, da is een goed idee, jij weet kunst op z'n waarde te schatten:D

@Rick
Het was wel even afzien, maar dat heb je ook mee kunnen maken toen je het topic volgde. Ik weet hoe boeiend ik goed gedocumenteerde topics vind, dus zelf ook maar even goed bijgehouden. Omdat ik veel vragen had heb die ingebracht en dankzij de deskundigheid (met name André) op het forum heb ik goede oplossingen gevonden.

Fons
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is inderdaad zonde om het als vloer buiten te gebruiken!
<Ik heb nog een vraagje ivm het lijmen. Nu zijn er PU-lijmen. Maar wat werd er vroeger gebruikt? Of werd er buiten niet gelijmd en de verbindingen door toognagels gezekerd?
 

tuoh

Oud hout
Het is inderdaad zonde om het als vloer buiten te gebruiken!
<Ik heb nog een vraagje ivm het lijmen. Nu zijn er PU-lijmen. Maar wat werd er vroeger gebruikt? Of werd er buiten niet gelijmd en de verbindingen door toognagels gezekerd?

Inderdaad, geen lijm maar enkel een klassieke houtverbinding in combinatie met houten nagel(tjes):p


Mvg,

André
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik kan je redenatie volgen en zal daar voor binnenwerk eens mee experimenteren, maar omdat dit rooster in weer en wind komt te liggen lijkt witte houtlijm me daar niet tegen bestand.

Fons
Het principe is juist voor buitenwerk, je moet wel een watervaste D4 lijm gebruiken.
Ik neem aan dat de roosters nog gelakt worden, dan is het helemaal geen probleem voor de lijm, als je de roosters
in de olie gaat zetten moet je het sowiezo doen want de olie in de naad zorgt ervoor dat de constructie lijm
zijn hechtenis gaat verliezen in het bovenste deel van de naad.
 
A

Athanor

Guest
Beste mensen,

Het blokrooster heeft naar tevredenheid van de schipper dienst gedaan en ik hoor dat het al op een mooie manier vergrijst. Nu klopt hij bij mij aan met om een advies over de winterberging. De vraag is of de roosters gewoon in weer en wind op de boot kunnen blijven liggen of beter ergens (onverwarmd) opgeborgen kunnen worden. Ik neig ernaar om te adviseren ze ergens buiten onderdak op te bergen. Zo voorkom je mogelijke algenaangroei en blijven de omstandigheden verder gelijksoortig aan de situatie op de boot.

Vinden jullie dat een aan te bevelen aanpak of zou je zelf een andere keuze maken?

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een voldoening Fons! Ik zou zeggen, opslaan in een garage; temperatuur is nauwelijks van invloed, vocht des te meer. Nu is teak 1 een zeer stabiele houtsoort, dus hoe meer je het beschermt tegen weersinvloeden, des te langer leeft het. Waar je het hout echt mee plaagt is een hogedruk reiniger, dan spoel je teveel beschermende stoffen uit. Scheepsdekken blijven mooi door ze te spoelen met zout water.

jaap
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Binnen opslaan hoeft echt niet. Ergens onder een afdak, waar het een beetje doorwaait is het beste. Van die vieze Nederlandse regen wordt het teak vrij snel zwart. Soms is dit niet te vermijden; om het weer mooi grijs te krijgen is zout water altijd goed, maar niet altijd bij de hand. Ik reinig mijn teak met een sopje van groene zeep en soda, en gebruik daarbij géén harde borstel, maar een auto-washandje.
(Zelfs zo'n geel/groen keukensponsje is al te agressief). Naspoelen met schoon water.
 
A

Athanor

Guest
Mensen, bedankt voor de adviezen!

Ik zal de schipper adviseren de roosters van de boot te halen en zo mogelijk in de buitenlucht onderdak op te slaan. De boot ligt ergens in het rivierengebied en het zoute water is helaas niet voorhanden...... Maar de schoonmaaktips zal ik ook doorgegeven.


Fons
 
A

Athanor

Guest
Ik kreeg onlangs van mijn neef een paar foto's van de blokroosters en de staat waarin ze nu verkeren, vergrijst en wel houden ze het goed! Leek me wel mooi om met jullie te delen na alle adviezen en tips die ik graag ter harte heb genomen!

Fons

image.jpg


image.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Weer twee jaar later ben ik bij mijn neef op de boot geweest en heb nog eens een paar foto's van de blokroosters gemaakt. Kunnen jullie zien hoe het teakhout zich in weer en wind houdt. Ik vind het mooi om te zien dat je met een prima kwaliteit hout voor lange tijd een goed stuk uitrusting voor een sleepboot hebt. Ik ben vooral tevreden over de stabiliteit van het hout, de gelijmde verbindingen zijn nog perfect gesloten en op de kruisingen van het rooster is maar een klein beetje werking te zien. Die verbindingen heb ik indertijd op advies van onze houtnestor André (Thuoh) niet verlijmd.

Fons

IMG_8680.jpg

IMG_8681.jpg

IMG_8682.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: mark20v

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.