Minimax CU 410 Classic. Iemand ervaring?

Mac

Actieve deelnemer
Hallo,

Na een hoop omzwervingen uitgekomen bij de Minimax CU 410 Classic. Deze is met veel meer extra's (*) net zo duur als een Hammer C3 31 Comfort, die dan als enige extra de nieuwe spiraal messen heeft.
Daarbij komt dat de Mininmax standaard langere schaaftafellengte heeft; 1800 mm voor de MM en 1400 mm voor de H. Ook de vandiktetafellengte scheelt , 605 mm voor de MM en 540 mm voor de H

Ik ben erg geinteresseerd naar meningen om en ervaringen met deze machine. Ik heb natuurlijk het forum doorgelezen en kan zien dat de kleinere ( als ik even zo oneerbiedig mag zijn ) er over het algemeen nog wel eens een negatief kommentaartje krijgen.

Bij voorbaat dank.

(*)
2 EXTRA HANDWHEELS FOR GROUP MOVEMENT
ELECTRIC PREARRANGEMENT AND EXCLUDIBLE SUPPORT FOR FEEDING DEVICE
Mortising unit
PLANER SHAFT WITH "TERSA" QUICK CLAMPING KNIVES
VERSION WITH MAX. SQUARING STROKE MM. 2310
Wheelset
AUTOMATIC FEEDING DEVICE WITH SUPPORT mod. STEFF 2033
Scoring unit
ANGULAR CUTTING DEVICE with 2 reversible stops
 

tuoh

Oud hout
Vergeleken met een Hammer krijg je meer waar voor je geld:D Ga je de machine vergelijken met een qua specificaties gelijkaardige machine zoals de Felder dan moet de SCM wat terrein prijsgeven. Op het werk hebben we een SCM Minimax 410 staan en thuis heb ik een Felder 410 staan, ik kan dus alle dagen vergelijken.

Onze Minimax 410 bestaat uit twee delen, een vlak- en vandikte met boorunit, en een aparte (paneel)zaag met een rolwagen van 2000mm.
Het is een degelijke machine, zeker de schaaf en zaagunit, de langgatboorinrichting daarentegen is een kneusje, dat lijkt nergens op. Onze machine is nu 8 jaar in bedrijf en de pijnpunten zijn ondertussen wel duidelijk geworden. De vlaktafels klappen samen open om te kunnen vandikte schaven, maar tijdens het vlakschaven ontgrendelen de vlaktafels soms spontaan en komen dan een stukje omhoog, je schaaft dan ineens tapse stukken:confused: Gevaar is er niet bij, maar leuk is anders.
De haakse geleider is top, eens haaks gesteld heb je daar geen omkijken meer naar. Vandikte schaven geeft geen problemen, dat werkt gewoon. De boorunit is een stukje speelgoed op deze machine, beperkt in capaciteit en lastig te stellen, omdat alle bewegingen op instelbare zwaluwstaarten lopen is de werking bepaald stroef te noemen. Bijna constant smeren is geboden om het boeltje toch iets of wat vlot te laten bewegen. Dit is op de Felder stukken beter geregeld, er is gewoon geen vergelijk mogelijk.

De zaagunit is redelijk basic maar is heel degelijk van constructie, schuin stellen, op en neer, alles is vlot in te stellen. Langsgeleider voldoet goed, is voorzien van een fijnregeling die doet wat ze moet doen. De loopwagen loopt bijna zonder weerstand, er is een vaste haakse vergrendeling van de zijgeleider, maar daar zit toch wat speling op, regelmatig controleren is de boodschap. De maatvoering op de zijgeleider is op onze machine niet nastelbaar en dat is klote. Je moet hier bij het instellen van een afmeting altijd rekening mee houden (de juiste maat + 2mm) Wat in de praktijk betekend dat elke ingestelde maat na de eerste zaagsnede nog eens nagemeten moet worden.

Beide units hebben meer dan voldoende power om elke klus aan te kunnen:D

Conclusie, rekening houdend met de minpuntjes is er met de machine goed te werken, het eindresultaat is zonder meer goed, het kost enkel wat meer (instel)tijd dan op een Felder, maar de prijs is dan ook een stuk vriendelijker.
Wat ook opvalt aan de Minimax, de machine is wat onevenwichtig van opbouw. Sommige onderdelen zijn ruim overbemeten, andere bijna ondermaats. De fabrikant SCM, heeft sommige onderdelen klakkeloos overgenomen uit hun professionele reeks, wat niet in het magazijn te vinden was lijkt snel ontworpen en (aan)gebouwd te zijn, zoals de langgatboorunit. Zijn op de nieuwste modellen deze pijnpunten aangepakt? ik weet het niet. Maar zelfs zonder deze aanpassingen is de machine sowieso potenter dan een Hammer, maar moet heel wat toegeven op een Felder.


Mvg,

André
 

Mac

Actieve deelnemer
@ Fons,
Dank voor je input. Ik had het artikel al gelezen, alsook de thread die je meestuurde. Interssant leesvooer,.

@ Andre
Ook hartelijk voor de tijd om dit antwoord neer te schrijven. Zeer nuttig.
Tja, een Felder 740 thuis hebben staan, daar kan natuurlijk niets tegenop :)
Toch heb ik heel veel aan je toelichting.... Een Felder staat qua prijs heel erg ver weg, maar als jij stelt dat een Minimax potenter is dan een Hammer maar moet toegeven aan een Felder dat zit ik toch behoorlijk goed. Ik had de boorinrichting als extra, maar die schrap in maar..

ALs het meezit (als ik me vrij kan maken uit verbouwings werk ) kan ik zowel de Felder ( die ik echt niet kan betalen ) en de scm samen zien op een houtbeurs in Lyon in week 8
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.