kruishout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hier alvast een foto van mijn kruishout in wording. Alleen het mesje (veritas) moet nog geplaatst worden. Het grootste probleem was eigenlijk de werkvolgorde. Maar later meer hierover. Gemaakt van palisander ingelegd met coromandel en messing. Knopje gemaakt van een 1/8 messing borstnippel en ook ingelegd met coromandel. Zo komen de reststukjes die ik over had ook nog van pas. Gehaald bij Rick.
kruishoutpalisander.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
gaaf man ziet er erg goed uit
heb je ook nog foto's van het maken .
mvg leroy
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
hey hallo
gaaf man ziet er erg goed uit
heb je ook nog foto's van het maken .
mvg leroy
Die heb ik. Eerst nog even staal regelen waar het afschrijfmesje opkomt (dit staafje is om pennen te draaien, op deze wijze heb ik ook het kruishout opgespannen) dan plaats ik het geheel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Beste jaap het wieltje zit erop. Niet op dit stangetje(deze is 1/4" voor het draaien van pennen)maar op een 8mm rvs stang. Het enigste wat nog moest gebeuren was het opboren van 6.4 naar 8.1. Ik dacht dat gaat wel in een keer. Nou mooi niet. Ik zal hier niet schrijven wat ik zei en dacht:mad:. Maar het resultaat is dat er een flink stuk afgebroken is. Nu heb ik dit even in de ijskast gelegd maar komend weekend zal ik het eindresultaat wel laten zien.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
IMAG0030.jpgIMAG0031.jpg

Wat had ik er de balen van. Hier het resultaat.!cid__external_images_media_1049SIMAG0039_BURST001.jpg

Maar na een tijdje toch maar verder gegaan met hier het eindresultaat.
!cid__external_images_media_7312SIMAG0042_BURST002.jpg

Gebruikte materialen: soldeersok messing 22mm (ingelegd) borstnippel messing1/8 gehalveerd en knopje van gemaakt.
Hout is palisander met coromandel en de stang is van 8 mm rvs. Snijwieltje gekocht bij Baptist. Afgewerkt met danishoil
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
wow wat een genot voor het oog!
Hoe heb je het tap gat geboord?
wat doe je om te voorkomen dat het schroefje los gaat zitten?
ik heb er zelf een van veritas en van workshop heaven maar daarvan moet ik steeds de schroef aan draaien.

zou het geen idee zijn om een paart rubriekje n het forum te maken voor al dat mooie zelfgemaakte gereedschap?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja afgezaagd. Ik ben er nog steeds narrig over. Het boren was lastig het hout was al rond. Ik heb er m 10 in getapt en een messing bus in gedraaid met m4 schroefdraad. Het knopje ook zo gemaakt dat er m4 in kan. Bij het testen liep het boutje niet los. De volgende maken uit vierkant hout dan boren en dan rond draaien.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
+1 voor de (sub)rubriek zelfgemaakt handgereedschap.

Dit is toch een stiel apart en gaat hier zo wat verloren tussen vragen als 'welke zaag of beitel vind jij het beste?'
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.