Eiken balken zandstralen?

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ja. Werkt bij eiken prima om zwarte verkleuringen als gevolg van roest weg te krijgen, alleen moet je het zeer goed naspoelen (vooral ook in hoekjes en randjes). Ik heb met een verzadigde oxaalzuuroplossing gewerkt, dat gaat als een speer, maar op plafondbalken zou ik dat toch niet zo snel doen.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Bedenk wel dat oxzaalzuur een zeer agressief goedje is dat je beter niet binnenshuis gebruikt en goede persoonlijke beschermingsmiddelen zijn meer dan noodzakelijk.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Een verzadigde oplossing is dat je zoveel kristallen oxaalzuur in een hoeveelheid water gooit dat ze niet meer oplossen en er kristallen blijven liggen. Een truc is om het spul op te lossen in warm water en dan af te laten koelen. Bij een gegeven temperatuur heb je dan een oplossing van bekende sterkte. Eventueel kan je die oplossing voorzichtig afgieten en verdunnen. Omdat je weet hoe sterk je start weet je dan ook precies hoe sterk je verdunningen zijn.

En @Werkbank heeft gelijk: gebruik PBM...
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
zandstralen inderdaad niet inderschatten qua stof.
Op mijn vorig werk moest een groot plafond volledig gezandstraald worden( door profesionele firma). we hadden de hele ruimte perfect afgeplakt (dachten we) maar nee hoor, maanden later vond je zelfs op andere verdiepingen nog verborgen hoekjes zand. en de opkuis van het zand is was pretje ;-)
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Ik heb mij laten vertellen dat (2 verschillende bronnen) zandstalen niet best voor het hout is.
Hout bestaat per jaarring uit zacht en hard hout, het zachte hout beschadigd enorm.
Dan heb ik het niet over kern/spinthout.
Ook het kernhout heeft zachter hout tussen het hardere hout.
De structuur van het hout beschadig je dus.

Het is denk ik wel iets om na te vragen bij deze of gene maar ik denk dat de uitvoerende partij wel een mening heeft in de trend van..
'geen probleem voor het hout!'
 

Paul Michels

Nieuw lid
3 feb 2013
10
0
Oké?, duidelijk iets om te informeren maar als een leek als ik weet ik hier niets van.

Maaaaar, als ik met Axzaalzuur aan de slag gaan, uiteraard met de juiste beschermende kleding en voorzorg en ik ga daarna met iets van een stoomapparaat de boel opfrissen, wie heeft daar ervaring mee?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Je spuit inderdaad iets van het hout weg, logisch, want anders wordt het hout ook niet schoon. Maar laat dit 0.5mm zijn, dat maakt dus niets uit voor de sterkte. Vergelijk het met schuren. De nerf wordt geaccentueerd door het stralen. Ik zou dit wel mooi vinden.

Op tv wel vaker gezien (bv. bij de grote verbouwing). Na montage meteen even stralen om alle vieze sporen (oa. van de bouwvakkers) weer te verwijderen.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Om even een oud topic aan te halen: heeft de topicstarter al schone balkjes thuis?

Ik heb vanmiddag een proefje gedaan met de hogedrukreiniger, op grenen en massaranduba. Bij grenen krijg je dat je het zachte hout wegspuit, waardoor je inderdaad de nerf accentueert. Massaranduba heeft dit nauwelijks.

Wil van de week een oude eikel tafel die ik bij het grofvuil weggesleept schoonspuiten. Even de kattenpis en andere ellende kwijtraken ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.