Eiken balken zandstralen?

Paul Michels

Nieuw lid
3 feb 2013
10
0
Ik ben de trotse eigenaar van een authentieke klompenmakerij in Frankrijk.
Daar zit in de keuken nog het originele eiken balken plafond 30 m2, door de jaren zwart geworden van het stoken en eten klaar maken.
Nu wil ik deze gaan zandstralen, maar heb geen idee hoe dat moet of hoe ik dat moet aanpakken.

Dus mijn vraag:
Hoe begin ik?
Wat kan wel en wat kan niet?
Wat moet ik er voor aanschaffen?
Geeft het veel overlast, bv. door stuiven naar andere kamers, etc.
Hoe kan ik dat het beste voorkomen?
etc etc


Groet Paul
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo Paul, klinkt goed, klompenmakerij in frankrijk
Ik heb zelf geen ervaring met zandstralen.
Wel heb ik vorig jaar in onze oude boerderij van de paardenstal een badkamer gemaakt.
Daar bestond het plafond ook uit eiken balken waar grenen planken bovenop lagen.
Die waren dus ook pik zwart van het paard geworden. (der hebben jaren lang paarden in gestaan)
Ik heb die balken en planken schoon kunnen krijgen met 'schilderschoon' van allebastine.
Deed dat spul in een gifspuit, en spoot dan alles goed nat.
Daarna met schuurspons alles schoonmaken.
En dat dan 3 keer, en alles ziet er nu zeer mooi uit.
Dus misschien kun jij dat ook proberen. Scheelt je al gauw een hele pens werk, plus t word heel mooi....
ben benieuwd hoe je het aan gaat pakken, stuur anders eens een foto op...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Het wordt een complete bende. Je hebt goede bescherming nodig en je moet ook weten met wat je straalt en hoe hard/lang etc. Is schuren geen optie?
 

tuoh

Oud hout
Gaan er opnieuw klompen gemaakt worden?

Ik zou zandstralen houden als laatste redmiddel, het geeft namelijk één grote bende. Stof kruipt in alle gaten en kieren, het hele huis door. Komt bij dat je als bediener na een paar minuten geen steek meer ziet door het stof. Dit is wel min of meer op te vangen door het plaatsen van een afzuiging met de slang naar buiten, maar of de buren daar happy mee gaan zijn???

Zelfs systemen op lage druk (type Ibix) gaan het heel stoffig maken.

Zelf zou ik eerst al eens aan de slag gaan met een degelijke hogedrukreiniger, die gaat vermoedelijk de klus al kunnen klaren. Voordelen: geen stof, minder abrasief, minder lawaai, en (veel) goedkoper in aanschaf en gebruik. Het is geen procédé om elke week te herhalen, maar voor een éénmalige reiniging is er geen probleem, enkel nadien zorgen voor voldoende verluchting om de boel te laten opdrogen.


Mvg,

André
 

Paul Michels

Nieuw lid
3 feb 2013
10
0
Schuren heb ik geprobeerd maar de eeuwen vet roet etc etc hebben het wel heel vet gemaakt en een schuurpapiertje loopt dan wel snel vol.
 

Paul Michels

Nieuw lid
3 feb 2013
10
0
Ik sta voor alle opties open dus ook nog steeds stralen, maar met wat, zand of walnoorbast, grit maar welke etc.
Ik ben juist op zoek naar mensen die ook deze ervaring kunnen en willen delen, positief of negatief.
 

Paul Michels

Nieuw lid
3 feb 2013
10
0
Ik heb het genoteerd op mijn lijstje om mee te nemen naar La Douce France, zal zodra ik het heb geprobeerd mijn ervaringen delen op dit forum.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ben het helemaal met André eens. Ik zou eerst echt alle andere opties uitproberen en dan pas gaan denken aan zandstralen. Is echt geen pretje.....
Probeer desnoods wat verschillende soorten schuurpapier (abranet?) of een hoge drukspuit, zet een borstelkop op je slijper of of whatever.
 

Paul Michels

Nieuw lid
3 feb 2013
10
0
Kun je mij vertellen wat je met schoon bedoeld, ruikt het niet meer of zijn de balken weer helemaal schoon en zien er weer uit als "nieuw", dus blank eiken.
 

stefano

Actieve deelnemer
20 jun 2010
54
1
www.keukenenmeubelmakerij.nl
er even vanuit gaande dat deze balken echt smerig zijn, is het misschien een optie om het met een borstelschuurmachine te proberen?
deze zal in mijn ogen in dit geval sneller en handiger werken dan een (band)schuurmachine.

zelf gebruik ik het om de nerf beter naar voren te komen in massief eiken frontjes voor bijv keukenkasten en moet zeggen, dit werkt erg snel en gemakkelijk.
er zijn verschillende borstels voor te verkrijgen, ook met een vrij grove staaldraad.

deze zal helaas niet tot in de uiterste hoeken kunnen komen maar dit valt op te lossen door de laatste stukken met de hand te schuren of iets dergelijks.

hier een link voor de duideiljkheid. wieweet heb je er iets aan. succes!
http://www.makita.nl/schuurmachine-en-poetsmachine/230v-borstelschuurmachine/9741-230v-borstelschuurmachine/
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Misschien eens proberen met water met soda en een schuurborstel ? Eik zal wel grijs worden dus nadien zal je nog moeten schuren.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ipv wat heb ik nodig om hout te zandstralen zou de vraag moeten zijn: wat is de beste manier om oude, vette eiken balken te reinigen?

Zoals aangegeven door Tuoh, hogedrukreiniger erop. Schuren met wat voor machine dan ook zal veel langer duren (om maar te zwijgen over het uitgeven van €450 om een paar balkjes schoon te maken), daarnaast zijn de nerven in balken in plafonds vaak zo diep dat je die nooit geschuurd krijgt.

Wil je toch voor zandstralen gaan? Dat gaat als een trein, maar bereid je dan hierop voor, veel stof, heel veel stof.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb vorig jaar mijn gevel laten zandstralen. Da's weliswaar geen hout maar manmanman wat een zooi geeft dat. Echt door elk kiertje komt het binnen en het is zó fijn dat je het ook moeilijk schoon krijgt. Het wordt gewoon een soort bagger. Ik zou ook de hogedrukreiniger overwegen.
 

Paul Michels

Nieuw lid
3 feb 2013
10
0
Ik denk dat ik al een paar goede opties heb gekregen en ga, zodra ik naar Frankrijk ga het nodige uitproberen, mijn lijstje met probeer dingen groeit goed.
Wel ben ik er achter dat het een helse klus zal worden, maar wie mooi wil zijn moet pijn leiden.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Tijdens de zomer heb ik een kennis bezig gezien met het schoonmaken van oude eiken balken. Met sodakristallen en behangerslijm maakte hij een papje en smeerde er de balk mee in. Na een uurtje spoot hij met een stoomhogedrukreiniger de boel schoon. En met een verbeisterend mooi resultaat, zonder oppervlaktebeschadiging. De huur van een dergelijke machine is waarschijnlijk iets duurder, ofwel probeer je het met een gewone kleine hogedrukreiniger eens. Proberen waard.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Als je een papje maakt met behangerslijm dan kleeft uw product beter aan het houtoppervlak en heb je minder produkt nodig (besparend) en het wordt zo geen smosboel als je boven je hoofd de plafondbalken moet insmeren.
Dit trucje wordt ook toegepast als je meubels (met houtsnijwerk) gaat decaperen.
Proberen is leren!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als je een papje maakt met behangerslijm dan kleeft uw product beter aan het houtoppervlak en heb je minder produkt nodig (besparend) en het wordt zo geen smosboel als je boven je hoofd de plafondbalken moet insmeren.
Dit trucje wordt ook toegepast als je meubels (met houtsnijwerk) gaat decaperen.
Proberen is leren!

Je moet er maar op komen, dank voor deze tip:D
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Als je een papje maakt met behangerslijm dan kleeft uw product beter aan het houtoppervlak en heb je minder produkt nodig (besparend) en het wordt zo geen smosboel als je boven je hoofd de plafondbalken moet insmeren.
Dit trucje wordt ook toegepast als je meubels (met houtsnijwerk) gaat decaperen.
Proberen is leren!

Dit is inderdaad een heel goeie tip!
Misschien een ideetje om nog een onderverdeling op het forum te plaatsen: Tips en Tricks ;)

Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.