Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 34

Eiken balken zandstralen?

Ik ben de trotse eigenaar van een authentieke klompenmakerij in Frankrijk.
    Daar zit in de keuken nog het originele eiken balken plafond 30 m2, door de jaren zwart geworden van het stoken en eten klaar maken.
    Nu wil ik deze gaan zandstralen, maar heb geen idee hoe dat moet of hoe ik dat moet aanpakken.

Dus mijn vraag:
    Hoe begin ik?
    Wat kan wel en wat kan niet?
    Wat moet ik er voor aanschaffen?
    Geeft het veel overlast, bv. door stuiven naar andere kamers, etc.
    Hoe kan ik dat het beste voorkomen?
    etc etc

Groet Paul

Hallo Paul, klinkt goed, klompenmakerij in frankrijk
    Ik heb zelf geen ervaring met zandstralen.
    Wel heb ik vorig jaar in onze oude boerderij van de paardenstal een badkamer gemaakt.
    Daar bestond het plafond ook uit eiken balken waar grenen planken bovenop lagen.
    Die waren dus ook pik zwart van het paard geworden. (der hebben jaren lang paarden in gestaan)
    Ik heb die balken en planken schoon kunnen krijgen met 'schilderschoon' van allebastine.
    Deed dat spul in een gifspuit, en spoot dan alles goed nat.
    Daarna met schuurspons alles schoonmaken.
    En dat dan 3 keer, en alles ziet er nu zeer mooi uit.
    Dus misschien kun jij dat ook proberen. Scheelt je al gauw een hele pens werk, plus t word heel mooi....
    ben benieuwd hoe je het aan gaat pakken, stuur anders eens een foto op...

Het wordt een complete bende. Je hebt goede bescherming nodig en je moet ook weten met wat je straalt en hoe hard/lang etc. Is schuren geen optie?

Gaan er opnieuw klompen gemaakt worden?

Ik zou zandstralen houden als laatste redmiddel, het geeft namelijk één grote bende. Stof kruipt in alle gaten en kieren, het hele huis door. Komt bij dat je als bediener na een paar minuten geen steek meer ziet door het stof. Dit is wel min of meer op te vangen door het plaatsen van een afzuiging met de slang naar buiten, maar of de buren daar happy mee gaan zijn???

Zelfs systemen op lage druk (type Ibix) gaan het heel stoffig maken.

Zelf zou ik eerst al eens aan de slag gaan met een degelijke hogedrukreiniger, die gaat vermoedelijk de klus al kunnen klaren. Voordelen: geen stof, minder abrasief, minder lawaai, en (veel) goedkoper in aanschaf en gebruik. Het is geen procédé om elke week te herhalen, maar voor een éénmalige reiniging is er geen probleem, enkel nadien zorgen voor voldoende verluchting om de boel te laten opdrogen.

Mvg,

André

Schuren heb ik geprobeerd maar de eeuwen vet roet etc etc hebben het wel heel vet gemaakt en een schuurpapiertje loopt dan wel snel vol.

Ik sta voor alle opties open dus ook nog steeds stralen, maar met wat, zand of walnoorbast, grit maar welke etc.
    Ik ben juist op zoek naar mensen die ook deze ervaring kunnen en willen delen, positief of negatief.

Ik heb het genoteerd op mijn lijstje om mee te nemen naar La Douce France, zal zodra ik het heb geprobeerd mijn ervaringen delen op dit forum.

Ben het helemaal met André eens. Ik zou eerst echt alle andere opties uitproberen en dan pas gaan denken aan zandstralen. Is echt geen pretje.....
    Probeer desnoods wat verschillende soorten schuurpapier (abranet?) of een hoge drukspuit, zet een borstelkop op je slijper of of whatever.

Kun je mij vertellen wat je met schoon bedoeld, ruikt het niet meer of zijn de balken weer helemaal schoon en zien er weer uit als "nieuw", dus blank eiken.

er even vanuit gaande dat deze balken echt smerig zijn, is het misschien een optie om het met een borstelschuurmachine te proberen?
    deze zal in mijn ogen in dit geval sneller en handiger werken dan een (band)schuurmachine.

zelf gebruik ik het om de nerf beter naar voren te komen in massief eiken frontjes voor bijv keukenkasten en moet zeggen, dit werkt erg snel en gemakkelijk.
    er zijn verschillende borstels voor te verkrijgen, ook met een vrij grove staaldraad.

deze zal helaas niet tot in de uiterste hoeken kunnen komen maar dit valt op te lossen door de laatste stukken met de hand te schuren of iets dergelijks.

hier een link voor de duideiljkheid. wieweet heb je er iets aan. succes!
    http://www.makita.nl/schuurmachine-e...schuurmachine/

Forum Rechten