Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 34

Eiken balken zandstralen?

Ik ben de trotse eigenaar van een authentieke klompenmakerij in Frankrijk.
    Daar zit in de keuken nog het originele eiken balken plafond 30 m2, door de jaren zwart geworden van het stoken en eten klaar maken.
    Nu wil ik deze gaan zandstralen, maar heb geen idee hoe dat moet of hoe ik dat moet aanpakken.

Dus mijn vraag:
    Hoe begin ik?
    Wat kan wel en wat kan niet?
    Wat moet ik er voor aanschaffen?
    Geeft het veel overlast, bv. door stuiven naar andere kamers, etc.
    Hoe kan ik dat het beste voorkomen?
    etc etc

Groet Paul

Hallo Paul, klinkt goed, klompenmakerij in frankrijk
    Ik heb zelf geen ervaring met zandstralen.
    Wel heb ik vorig jaar in onze oude boerderij van de paardenstal een badkamer gemaakt.
    Daar bestond het plafond ook uit eiken balken waar grenen planken bovenop lagen.
    Die waren dus ook pik zwart van het paard geworden. (der hebben jaren lang paarden in gestaan)
    Ik heb die balken en planken schoon kunnen krijgen met 'schilderschoon' van allebastine.
    Deed dat spul in een gifspuit, en spoot dan alles goed nat.
    Daarna met schuurspons alles schoonmaken.
    En dat dan 3 keer, en alles ziet er nu zeer mooi uit.
    Dus misschien kun jij dat ook proberen. Scheelt je al gauw een hele pens werk, plus t word heel mooi....
    ben benieuwd hoe je het aan gaat pakken, stuur anders eens een foto op...

Het wordt een complete bende. Je hebt goede bescherming nodig en je moet ook weten met wat je straalt en hoe hard/lang etc. Is schuren geen optie?

Gaan er opnieuw klompen gemaakt worden?