Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: werkbank vragen

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

werkbank vragen

Ik ben van plan om een Roubo achtige werkbank te maken.
    De kosten wil ik niet te hoog laten oplopen,dus geen mooie decoratieve houtsoorten maar het moet wel gewichtig zijn en tegen een stootje kunnen.

Welke houtsoorten kan ik het beste gebruiken?
    Voor de top dacht ik aan een beuken timmerpaneel van 18 mm gelijmd op 2 18mm mdf platen.

En wat te gebruiken voor het onderstel?
    Ik heb geen vlak/vandikte bank en ben min of meer afhankelijk van vurenbalkhout van de bouwmarkt.
    Welke dikte moet dit heben voor voldoende stevigheid? Voor poten wordt vaak half kwartiers (rift sawn) gebruikt, is dit puur esthetisch of is dosse goed genoeg?

Tips en opmerkingen welom.

grtz

Con

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Re: werkbank vragen

Hoi Con,

Misschien kan je hier iets mee ?

Ed

Attached files werkbank 2.pdf (935.4 KB)

Ik zou toch opteren voor massief hout. Een bovenblad van beuk of esdoorn is heel geschikt. Dit mag zeker wel 75mm dik zijn. Je kan het werkblad en het onderstel ook van goedkoop grenen maken. Het is wel niet zo zwaar, maar het voldoet, en een beschadigd werkblad is gemakkelijk weer glad te schaven.

Ik vind het ontwerp dat in de PDF die Borre heeft gepost nog steeds prachtig (deze is wel vaker gespot op dit forum). Goedkoop, eenvoudig te maken en het ziet er heel stevig uit. Helaas heb ik nog geen ervaringsdeskundige kunnen vinden (dus iemand die de werkbank heeft gebouwd en gebruikt).

Uiteraard is het mogelijk om dit ontwerp uit te breiden met een hardhouten bovenblad. Maar je zou ook een MDF plaat kunnen gebruiken, dit is op zich best hard en kan eenvoudig vervangen worden.

Hallo,

Een mede forumlid van ons hier heeft pas nog een zeer fraaie werkbank gemaakt als ik jou was zou ik dat topic van hem is opzoeken en evt nog een pb naar hem sturen.

Hij heet Seek en is je vast graag van dienst, zijn werkbank ziet er echt prachtig uit

Mvg,
    Woody / Gert-Jan

Hoi,

Zelf heb ik onlangs ook een werktafel gemaakt, voor weinig.

Het zijn drie vierkante beuken frames, waartussen twee MDF kasten geschroefd zitten. zet het geheel op 6 stalen stelvoetjes en je hebt een zware vlakke bank, die alsmaar zwaarder word naarmate de kasten onder het blad voller raken.

Het balkhout hoeft riet vals kwartiers te zijn dit wordt altijd bij poten gebruikt zodat alle 4 de zijden van de poot een gelijkmatige streeptekening laten zien. en dus niet twee streep kanten en twee vlam kanten. voor een werkbank maakt dat niets uit.
    Wat bereft het blad kun je kiezen voor massiefhout, of MDF. Als je verschillende diktes of materialen aan elkaar ggaat maken let er dan op dat je van uit de middelste plaat zowel aan de onder als de bovenkant het zelfde materiaal verlijmd. anders gaat je blad krom trekken.

Succes,

Sander

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Borre dank voor de link. Dit lijkt me wel een bruikbaar idee. Als ik dit idee ga gebruiken moet ik wel het een en ander aanpassen aangezien ik voor een legvise wil gaan.

De werkbank van seek is idd zeer goed gelukt. Is ook een Roubo, tekeningen van dit type werkbanken zijn veelvuldig te vinden op het net. Van heel eenvoudig tot ware kunstwerken.

Sanny, goede tip voor het verlijmen van het blad. Hier had ik nog niet bij stilgestaan.

Ik ga de komende tijd al mijn ideeen op een rijtje zetten, tips blijven natuurlijk welkom.

Is er trouwens een vuistregel voor de ideale werkbankhoogte tov je lengte? Ik lees vaak dat voor handwerk zoals schaven de hoogte ongeveer de hoogte van je pols moet zijn.
    Maar als je dezelfde werkbank voor het zagen van zwaluwstaarten gebruikt lijkt me dit aan de lage kant. Of je moet zittend werken, maar dat vind ik niet prettig.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coko
    Maar als je dezelfde werkbank voor het zagen van zwaluwstaarten gebruikt lijkt me dit aan de lage kant. Of je moet zittend werken, maar dat vind ik niet prettig.
    Klem dan je werkstuk op een blok wat je in je shoulder vise zet. Kijk maar eens hoe Craig Vandall Stevens het doet. Er staat een hele serie over het maken van zwaluwstaarten op die site. Ik zou zeggen: zak chips en een goed glas bier erbij en genieten ;-)

Arthur

Athanor
    Guest

Op de site van Fine Woodworking is een beginnersserie met video-instructies te bekijken (gratis toegang) Ook hier is te zien hoe je een eenvoudige werkbank kunt maken. Kun je ook gebruiken om ideeen op te doen en zelf varianten op te bedenken. zie: http://www.finewoodworking.com/getti...season-two.asp

Een andere link naar een soortgelijk project van Furniture&Cabinetmaking met foto's, beschrijving en gratis tekeningen te zien/downloden op hun website http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=461

Overigens kun je MDF tot dikte van 38 mm kopen. Ik heb vorig jaar bij een locale houthandel een plaat van 122x244 voor onder de honderd euro gekocht en gebruik deze nu als montagetafel. (zie foto hieronder)

Succes!
    Fons

Attached files

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Arthur en Fons bedankt voor de links.

Ik ben wel een paar uur later gaan slapen dan geplanned . Maar het was wel weer leerzaam!

Furniture&Cabinetmaking adviseerd weer een grotere hoogte ivm ergonomie, klinkt logisch. Zeker als het een dagtaak is. maar wat vinden jullie de ideale hoogte?

Mdf als werkblad vind ik niks. Dit heb ik nu en ik vind het veel te kwetsbaar. Voor een montagetafel is het wel ok. Zelfs van 18 mm mdf schijn je een zeer stabiele montagetafel te kunnen maken in de vorm van een torsie box.

Vooralsnog ga ik voor het idee om het blad te maken van mdf gesandwiched tussen beuken timmerpanelen.
    Onderstel van vuren of grenen? Of toch het idee van Borre?

Grtz
    Con

Forum Rechten