Kippenren

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik ga dit voorjaar een kippenren bouwen.
Daarvoor wil ik een funderingsmuurtje metselen dat een cm of 5-10 boven de grond uitkomt.
Daarop wil ik het gaaswerk van de ren zetten.
Liggers op het muurtje vastschroeven (om het gaas aan de onderkant aan vast te maken), en staanders in de hoeken.
Het houtwerk wordt Douglas.

Ik heb even een plaatje van internet geplukt van hoe het ongeveer moet worden.
$(KGrHqN,!g0FEKJG-lbeBRCqRgG0pQ~~60_84.JPG

- Moet ik de liggers aan de onderkant (dus het contactvlak met de muurtjes) nog behandelen (En waarmee? beits? Menie?)
- Hoe krijg ik de staanders stabiel? De ren staat met de achterkant tegen een stenen muur, dus dat is wel star. Maar aan de voorzijde moet ik staanders zetten die zowel onder als boven vastgemaakt moeten worden. Is het voldoende om ze met een paar flinke schroeven aan de liggers en het dak vast te maken, of moet ik er nog metalen verstevigingshoeken bijplaatsen, om te voorkomen dat de voorzijde scheef kan zakken?
- Het houtwerk van het binnenhokje wordt (net als een nog te bouwen haardhouthok) van rabatdelen gemaakt. (breedte 150 mm en 15/30 mm dik). Hoe kan ik deze het beste vastmaken? Spijkeren (tacker) of schroeven? En met welke maat spijkers of schroeven?

Rob
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zou de staanders er niet koud op schroeven. Op zn minst even aan de achterkant (binnenkant hok) een (metalen)plaatje, waarbij dwarsligger en staander met elkaar verbonden worden. Het mooiste/sterkste is een pen/gat of halfhout verbinding, maar ja dit is wel weer een stuk meer werk.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Als je dak schoren heeft of uit een plaat bestaat, en het zit een de achterzijde vast aan de muur gemonteerd, zou ik me om het scheefzakken van de voorzijde geen zorgen maken. De staanders aan de voorzijde vangen dan uitsluitend nog vertikale krachten op.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
maak je nachthok van binnen glad met multiplex en latex dat wit. Kan je gelijk zien of je kippen bloedluis hebben.

Ik heb zelf de staanders van mijn ren gewoon met een beetje lijm tussen de verbinding vast geschroefd. het staat nog steeds zo stevig als een huis.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.