Freesmal

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Om in de pedalboards die ik wil maken een groef te frezen moet ik onder een kleine hoek frezen. Zie ook http://www.woodworking.nl/showthread.php?6998-Advies-over-frame
Ik heb hiervoor een freesmal gemaakt in mdf en die is bijzonder handig gebleken, veel handiger dan ik verwacht had.
Ik heb een frame gemaakt waarop ik rondom rond de bovenfrees kan bewegen. De zijkanten kan ik verplaatsen om zo verschillende breedtes te kunnen frezen. Ik heb ook geleidingslatten voorzien die ik gemakkelijk kan verwijderen en kan instellen.

DSC_0207.jpg

DSC_0208.jpg

De onderkant van de mal bleek bijzonder handig om wat spullen die ik regelmatig gebruik op te bergen en het gat dat ik gemaakt had om het werkstuk te klemmen bleek handig om zaagsel te verwijderen. Even een emmertje onder gehangen :)
DSC_0211.jpg

Vooral de potloodhouder en winkelhaak houder zijn al bijzonder handig gebleken. Zo blijft het werkvlak vrij en gaat er niets stuk.
Als ik één zijkant omdraai heb ik een extra steun voor de frees.
DSC_0230.jpg

Voor de lange stukken heb ik een gelijkaardige oplossing:
DSC_0233.jpg

Als ik de beide zijkanten omdraai kan ik alles op voorhand even haaks zetten, net zo handig:
DSC_0235.jpg

Doordat het werkvlak wat hoger staat is het ook heel aangenaam werken. Mijn gewone werkbank gebruik ik nog amper, even een stukje afvalhout op het voorste stuk en ik kan alles vlot zagen of frezen en kan alles mooi vastklemmen. Mijn Stanley verstekbak past er ook mooi op en als ik even een groter werkvlak nodig heb leg ik er een oud ikea bureaublad op, dat weegt toch niks. Wanneer ik klaar ben zet ik de mal op zijn kant en neemt hij niet veel plaats meer in.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Het kan misschien nog iets eenvoudiger: in je eerste foto lijkt het erop dat het MDF overal even ver van je kader af staat en iets hoger is. Als dat zo is, kan je in één freesbeweging rond, als je tenminste een kopieerring hebt voor je bovenfrees, en de juiste diameter freesbit.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Goed idee roald, ik had zover nog niet gedacht. De meegeleverde kopieerring is wel vrij groot dus ik weet niet hoe stabiel de machine dan nog zal staan. Misschien kan de zijgeleider hier voor wat meer stabiliteit zorgen. Het is in elk geval een geleende machine waar ik toch al een paar tekortkomingen aan heb ontdekt. Goed om mee te leren werken. Ik heb al vaak gekeken naar de Trend T4 als mogelijke machine, maar ik vrees dat die wat licht is voor dit werk. Wel een mooi prijsje en vlot hanteerbaar natuurlijk.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...maar ik vrees dat die wat licht is voor dit werk...
Mwah, ik heb zelf een Metabo OFE738, en die is met 710W nog net iets lichter dan de Trend T4 (850W) en daar zou ik dit wel mee aan durven hoor.
Vuren is een lichte houtsoort en je moet so wie so niet al het materiaal in één gang wegfrezen: kwestie van de diepte een keer extra verstellen. Red je het in de breedte in één keer als je aanhoudt dat je niet meer dan de helft van je freesdiameter tegelijk weg moet frezen? Als je in de toekomst zwaarder werk verwacht te doen, en je wil hem ook nog een keer in een tafel monteren kun je ook een Triton-bovenfrees overwegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.