langgatboor eventueel op vlakbank

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
je ziet wel eens van die vlakbanken waar een langgatboor naast gebouwd zit.
zo'n langgatboor heeft het zelfde toerental als de schaafas en dat is iets van 4000 toeren/minuut?
ik vraag me af of dat iets is. is dat toerental niet te laag voor een langgatboor?
want de diameter is meestal niet groot en met zo'n laag toerental kom je niet aan de snijsnelheid.
wie kan me daar wat adviezen over geven?

groet
Jan
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Hallo Jan,
Er zijn ook machines waarbij je het toerental, kunt aanpassen door de V-snaar te verleggen.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Als ik kijk naar losse langgatboormachines dan lijkt dat toerental toch heel gemiddeld, misschien zelfs wel hoog. Lijkt mij dus niet dat dit direct een probleem zal vormen.
 

tuoh

Oud hout
Nee, 4000tr/min voor een langgatboor is een courant gegeven, hoger in toeren is niet nodig, of zelfs niet wenselijk. De kans op breuk van de boor gaat dan pijlsnel de hoogte in, terwijl de boor ook niet sneller zijn werk gaat doen.

Mvg,

André
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Wat hier zeer zeker niet vergeten moet worden is dat het hier om een freesboor gaat- en niet een beitel met een boor erin
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik werkte vroeger zo met mijn tweede combiné, ik denk ook niet dat de gewone langgatboren die ze in de school hadden sneller draaiden.
Voor grote/zware werkstukken is een statische langgatboor beter omdat die zwaarder en steviger gebouwd zijn, maar voor de rest werkte het goed. Enkel was het vervelend om telkens rond het geheel te lopen als je was aan het schaven. Het telkens demonteren zou nog vervelende geweest zijn.
 

tuoh

Oud hout
De duurdere gecombineerde machines ( vlak en vandikte met langgatboor) hebben twee motorsnelheden, het hoge toerental voor het schaven (6000 tr/min) en het lagere voor de langgatboor (3000tr/min) De meeste aparte langgatboormachines draaien een 3500 à 4500tr/min. Sneller draaien verbrand enkel de boor, dat zet dus geen zoden aan de dijk.
Bij die hoge snelheid kunnen de spanen niet meer weg, gevolg wrijving en dus veel warmte.


Mvg,

André
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
mijn voorkeur gaat ook uit naar een aparte vlak- en vandiktebank en een aparte langgatboormachine.
machines telkens ombouwen zoals bij een meervoudige machine is voor mij geen doen.
daar gebruik ik ze teveel voor.

Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.