Groepsproject Japanse Houtverbinding

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Kodama

Is het niet handiger om een tekening te maken met 2 projecties vooraanzicht en bovenaanzicht, zodat we die kunnen printen?
De meesten hebben denk ik niet de pc vlak bij de "werkplaats".
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Mathieu,

Ook nog het volgende: vermits we twee stuken met elkaar zullen verbinden is het dus de bedoeling dat we het hele verhaal tweemaal realiseren. Beide helften zijn exact hetzelfde op één klein detail na. Het is dus de bedoeling dat we TWEE stukken op de beschreven manier voorbereiden.
Hopelijk zijn er na het weekend al wat vorderingen dan kunnen we verder met stap twee.
Nu zit ik nog met een vraag.
Zoals het werkstuk nu beschreven is, dus beide verbindingen uit één stuk hout, is dit het eerste deel van de oefening?
En als tweede deel de delen afzonderlijk maken?
Deze verbinding is toch bedoeld om twee delen met elkaar te verbinden om zo een langer stuk te bekomen. Of ben ik daar verkeerd in?
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Dat er 2 stukken gemaakt gingen worden, had ik zo al wel begrepen. Maar het was nog niet duidelijk dat we ineens al 2 stukken zouden voorbereiden. Ik had gedacht dat je eerst een stuk afwerkt, wat je dan gebruikt om het tweede af te tekenen, zoiets als zwaluwstaarten zagen. Ik ga dus nu al het bakje in kwestie doorzagen en de andere kant aftekenen. Ik ben niet zeker dat ik een "propere" las uit het andere eind krijg, zo kan ik in funktie van de knoesten e.d. een mooier stuk kiezen. Als alles dan goed gaat, heb ik toch iets wat ik kan laten zien.
Ik heb voor dit balkje in dit soort hout gekozen omdat ik het had liggen en omdat ik mezelf nog teveel beginner acht om al met het echt mooie hout te werken.
Het is jammer dat ik m'n sketchup schetsje niet bewaard heb, anders had ik het hier gepost. Als ik vannacht effie de tijd heb, maak ik wel een nieuw. Maar dan wel alleen nog maar van wat we geleerd hebben ;) De rest zou ik moeten uitvinden aan de hand van "gegoogelde" afbeeldngen.
Groetjes,
Pascal
 

kodama

Actieve deelnemer
Een tekening volgt nog maar voorlopig kunnen we nog verder met deze gegevens.
Neen je gebruikt niet het ene stuk om het andere af te schrijven. Afschrijven tov een andere vorm is geen gangbare praktijk bij houtverbindingen, zwaluwstaarten en rondhout zijn hier eerder de uitzondering.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Vandaag mijn stuk gereed gemaakt. Het is een een rest RND geworden.
 

Bijlagen

  • Afbeelding 010.jpg
    Afbeelding 010.jpg
    60,7 KB · Weergaven: 365

kodama

Actieve deelnemer
Mathieu, wat bedoel je met RND? Het ziet er toch een mooi stuk uit.

Pascal bedankt voor de link van het artikel over de test. Ik zal dit nog uitvoerig bespreken, waarschijnlijk morgen. Die sketchup file ziet er ook al goed uit. Ik probeer binnen enkele dagen nog een tekening te maken waarop de hele verbinding staat afgebeeld.

Het is fijn om te zien dat er wat mensen meedoen dat maakt het voor extra plezierig.
Als iedereen is bijgebeend beginnen we aan het uitsnijden..
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik heb de spatpennen afgetekend en bij stuk 2 de schouder verlengd. Maar als ik het goed begrepen heb zijn die 3 mm naar de rest van de balk toe ipv naar uit uiteinde van de verbinding:confused: anders verkort de schouder niet?
DSC_0561.jpg
Dit is een foto van stuk II van bovenuit bekeken.
Ik heb ook nog een schets van de aftekening van de 2[SUP]de[/SUP] les gemaakt alsook de twee werkstukken uitgewerkt.
Schetsen verwijderd, zie latere post
Groetjes,
Pascal
 

Bijlagen

  • Kanawa Tsugi lesson 2.skp
    36 KB · Weergaven: 36
  • Kanawa Tsugi stukken.skp
    21,4 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:

kodama

Actieve deelnemer
Pascal, je sketch up tekeningen zien er overzichtelijk uit. Wel heb ik de volgende belangrijke opmerking.
Ongetwijfeld ben ik onduidelijk geweest in mijn uitleg en ik merkte al hoe moeilijk het soms is om zelfs deze voor mij eenvoudige uitslag op een duidelijke manier te verwoorden.

Eerst en vooral zie ik dat je twee schuine lijnen hebt afgetekend en het moet er maar één zijn! De rechtse schuine lijn heeft geen nut want er is daar geen schouder waar deze zich zou kunnen bevinden. Enkel de linkse schuine lijn is dus van toepassing, op het andere stuk blijft deze schouder loodrecht.
Ook merk ik op dat als de afbeelding het bovenaanzicht toont de schuine lijn taps toeloopt naar boven toe. Ook dit is niet juist, hij moet taps toelopen naar onderen, in de andere richting dus. Je wil namelijk de wig er altijd langs boven in kunnen slaan. Als je het zou uitsnijden zoals op jouw uitslag gaat de wig er langs onderen in. Je kan gewoonweg je stuk omdraaien tenzij je de bovenkant voor een specifieke reden hebt gekozen dan moet je de lijnen aanpassen.

De schouder verkort niet maar is aan de bovenzijde verplaatst om de wig die daar 18 x 15 zal zijn te ontvangen. Dus ook deze nieuwe lijn voor de schouder projecteer je dan naar de bovenzijde.

Nogmaals mijn excuses voor de onduidelijkheid. Hopelijk vind ik vandaag of morgen nog de tijd om zelf een tekening te maken om alles te verduidelijken.

Mathieu, ja het is de bedoeling om twee stukken met elkaar te verbinden. We gebruiken nu één stuk waar we beide helften op aftekenen. dit zullen we dus uiteindelijk in twee zagen de verbinding uitsnijden en de helften weer met elkaar verbinden.

Het is ook het beste om nog even te wachten met de verbinding uit te snijden ik zou graag ook dit hele proces gezamelijk willen doorlopen en de aandacht vestigen op enkele belangrijke punten die ervoor zullen zorgen dat je een perfecte pasvorm kan bekomen. Niet alleen de volgorde van de sneden zijn belangrijk maar ook de manier waarop je deze uitvoert.
 
Laatst bewerkt:

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Schetsen verbeterd

Bedankt voor de opmerkingen, ik had het dus duidelijk verkeerd begrepen, volgens mijn tekening zou de wig er langs onder inmoeten en om bovenaan een kleinere sectie te hebben. Dat leek mij al niet erg te kloppen. Die tweede schuine lijn, staat er inderdaad niets te doen.
Ik heb mijn sketchup tekening aangepast en de aftekening op het werkstuk aangepast. Om verwarring te vermijden zal ik de tekeningen uit de vorige post verwijderen.
Bekijk bijlage Kanawa Tsugi lesson 2.skp
Bekijk bijlage Kanawa Tsugi werktukken.skp
Nu nog recht leren zagen met m'n Japanse zaag ;)
Groetjes,
Pascal
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
RND is Rode Noorse den. Het is de benaming die mijn houthandel gebruikt voor dit hout. Volgens Woodforum is het eigenlijk geen dennenhout, maar afkomstig van de spar. Vurenhout dus.
www.woodforum.be/nl/houtsoorten/vurenhout
Eigenlijk is het gewoon een balk daktimmerhout die al enkele jaren in mijn werkplaats ligt. Met een beetje geluk vind je hier mooie stukken met weinig knopen in.
 

kodama

Actieve deelnemer
Bedankt voor de verduidelijking Mathieu.

Ik heb ondertussen in AutoCad een tekening gemaakt maar blijkbaar kan ik die niet importeren in SketchUp. Als iemand hier raad mee weet gelieve het me dan te laten weten dan stuur ik hem de file.
Ik heb dus eventjes snel een .pdf afgedrukt van de tekening waar je een duidelijk beeld krijgt van alle aanzichten.

Ook hier heb ik de methode toegepast zoals die gangbaar is in Japan dat wil zeggen dat alle zijden naast elkaar worden ontvouwd. Stel je voor dat je balk van papier is gemaakt en je maakt één snede langs een hoek en vouwt dan alle zijde open zodat je ze plat kan leggen. Hopelijk is dit voor iedereen duidelijk.

Bekijk bijlage kanawa tsugi.pdf
 
Laatst bewerkt:

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
@Kodama
Vroeger jaren héél veel ge-autocad, maar nu al lang niet meer, ik was bijgevolg helemaal verloren toen ik een recentelijk de draad weer wou opnemen en de laatste versie zag. Aangezien er ondertussen een mooi, algemeen gebruikt programma met intuitieve interface bestaat zonder durelicentie,bij deze sketchup, gebruik ik dat...;)
Stuur me de dwg-file per PM, ik denk dat ik die wel naar SKP kan omzetten.
Ik had tot hiertoe nooit deze Japanse manier van voorstellen gezien, maar het is eigenlijk niets anders dan dan wat er in het westen gebruikelijk is,oeps, in EUR en USA, maar dat is nou net het punt :p
Nog es bedankt voor je engagement en vooral voor je snelle respons.
Groetjes,
Pascal
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.115
241
Goeree-Overflakkee
Kan je wat foto's plaatsen van de complete (af) verbinding en hoe deze in elkaar gezet wordt? Dat is handig voor de beeldvorming. Ik kan het nu niet helemaal plaatsen.
 

kodama

Actieve deelnemer
Bijtel,
Ja dat zou ik kunnen doen maar laat ik nog even achterwege. Het is normaal dat je deze verbindingen niet helemaal begrijpt op basis van een uitleg alleen daarom proberen we ze in groep te maken. Gewoon er wat over lezen of naar afbeeldingen kijken zal je niet veel bijdragen aan je begrip van de verbinding. Enkel ze effectief uitslaan en vervaardigen zal dit doen. Als je de verbinding nauwkeurig maakt en assembleert is er ideaal niet erg veel te zien trouwens.

In heb een afbeelding toegevoegd maar daar houden we het voorlopig op. Ik hoop echter dat je deelneemt aan het groepsproject vermits ik ervan overtuigd ben dat je het meeste voldoening zal geven.

Ik wacht nog tot morgen om aan het uitsnijden te beginnen hopelijk is iedereen dan al goed voorbereid.

kanawa tsugi model.jpg
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik zal ten vroegste zaterdag, maar waarschijnlijk zondag de spatpennen kunnen aftekenen, het is hier effe heel erg druk momenteel.
Gelukkig lopen foto's niet weg, dus kan ik makkelijk weer inhalen.

Kijk er al naar uit om verder te doen!

Groeten,
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.