Groepsproject Japanse Houtverbinding

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Ik wil het ook uitproberen maar heb het op het moment (weeral) te druk met renovatie werken, het blijft bij lezen. Ik vind het heel heel tof en fijn initiatief van Kodama!!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Inderdaad. Ik heb een mooie schaaf die lijntjes vreet... Op zich zit het aftekenen wel logisch in elkaar, maar het blijken toch doordenkertjes. Maar, inderdaad, fouten zijn er om leren, en iedere keer gaat het beter. Spijtig genoeg heb ik nog geen schaaf die de zaag kan verslaan...
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Hier de foto's van mijn verbinding ingezaagd, nog niet uitgekapt, daar ben ik gisteren niet meer aan toegekomen en ook niet aan het posten van de foto's.

DSC_0532.jpg

DSC_0533.jpg

Ik heb alles met de Ryoba gezaagd, dat was wel effie wennen. Ik heb er dan ook mijn tijd voor genomen en in plaats van zomaar lukraak in te zagen heb ik lijntjes afgetekend en dan als oefening afwisselend links/rechts van de lijn gezaagd. Het blijft toch wel een hele aanpassing, maar ik begin deze zaag ondertussen wel te apprecieren. :cool: Het lijkt me dat het belangrijkste is dat je met kleine halen begint met het stukje net voor de steel waar de zaag wat stijfheid heeft. Eens je een zaagsnede hebt die de zaag geleidt, kan je doorzagen. Ik ben eens benieuwd of ik er ook een zwaluwstaart mee kan zagen want schuin zagen is toch nog wat anders en zeker aan de verkeerde kant van de lijn :mad:.
Ik zal proberen om vandaag nog de uitgekapte versie te tonen.
Groetjes,
Pascal
 

kodama

Actieve deelnemer
Pascal, dat ziet er weeral erg goed uit. Fijn om te horen dat je ryoba je niet in de steek laat.
Met enkele kleine halen beginnen is goed maar dat doe je vooral aan de kant van het heft omdat daar de tanden fijner zijn. Dit kan je duidelijk zien. De vergroten naarmate je verder van het handvat gaat. Het is echter wel het beste om echt zo snel mogelijk de volledige lengte van de zaag te gebruiken. Initieel lijkt dit misschien moeilijker maar het zal je techniek ten goede komen. Korte bewegingen zijn namelijk minder nauwkeurig. Normaal zijn één of maximum twee korte bewegingen genoeg vooraleer je de volledige lengte van de zaag gebruikt.

Hopelijk vind ik nog tijd vanavond om wat verder te werken en foto's te plaatsen zodat jullie dit weekend verder kunnen.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Gisteren is het er niet meer van gekomen om de verbinding uit te kappen. Maar vandaag wel, dus hier een foto :

DSC_0547.jpg

@Kodama : bedankt voor de zaagtips en het hele project trouwens. Mettertijd zal m'n (Japanse) zaagtechniek wel verbeteren en zal ik sneller met grotere halen kunnen zagen. Het is allemaal wat wennen, bovendien heb ik sinds kort een bril om van dichtbij mee te zien. Ook dat is (serieus) wennen ;).
Groetjes,
Pascal
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Mischien wat aan de late kant,maar ik ben ook begonnen.
Ben begonnen met het hout op maat zagen met mijn onlangs binnengekregen Ryoba .
Het is wel even wennen om met een japanse zaag te werken,het lijkt beter te gaan met het handvat naar beneden gericht maar weet nog niet of dit de juiste techniek is,maar hij ligt lekkerder in de hand (voelt natuurlijker aan) als mijn westerse zagen.
Daarna alles haaks en recht schaven.
 

kodama

Actieve deelnemer
Momenteel heb ik het zeer druk en ben ik in Europa aan het reizen ivm werk. Ik kan de komende twee weken geen tijd meer vrijmaken om vordering te maken met het project.

Ik zal daarna de verbinding zeker weer oppikken maar intussen moet ik jullie vriendelijk vragen om even geduld te hebben. Ik hoop op jullie begrip, alvast bedankt en tot snel.

Mathieu
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Eindelijk beide balken geschaafd en afgetekend
DSCF1829.jpg
DSCF1830.jpg
DSCF1831.jpg
Dan is het nu eindelijk tijd om te zagen,komt mij eigenlijk wel goed uit dat Kodama even op reis is ,kan ik een beetje bijlopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.