Groepsproject Japanse Houtverbinding

kodama

Actieve deelnemer
De verbinding die we zullen maken is de Japanse variant op een schuine las, kanawa-tsugi genaamd. Dit is een relatief eenvoudige verbinding waarvan de basisprincipes op erg veel andere verbindingen toegepast kunnen worden.

Diegene die willen deelnemen aan het project kunnen hun materiaal al voorbereiden.
Iedere houtsoort van eender welke dimensie is geschikt. Voor het project zal ik echter een stuk gebruiken waarvan de breedte hoogte verhouding de volgende is: 90mm breed en 120mm hoog oftewel 3/4 (alle afstanden zullen in mm uitgedrukt worden).
het is uiteraard perfect haaks en liefst fijn geschaafd.
Het is beter om een groter stuk hout te gebruiken dan een kleiner. Hoe kleiner het stuk hoe moeilijker de details en hoe meer nauwkeurigheid er is vereist.

Ik verkies een zachthout soort die droog is met een fijne nerf, maar uiteraard is alles mogelijk.
We starten over enkele dagen. Tot dan...
 
Laatst bewerkt:

kodama

Actieve deelnemer
Online les zou je het wel kunnen noemen. Live zeker niet.
Ik hoop echter dat er wat mensen stap voor stap mee doen en foto's plaatsen van het proces en hun vooruitgang. Ik zal vragen beantwoorden en ieder zo goed als mogelijk proberen begeleiden. Enige ervaring met handgereedschap is wel vereist.
Ik hoop er morgen mee te starten.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ik ga het ook proberen, heb alleen nog niet veel ervaring......

Toevallig vorige week een setje japanse beitels gekocht, en een japanse zaag had ik al, als het mis gaat is het enige waar het nog aan kan liggen; mijn handen en dar kan ik helaas geen nieuwe van kopen...;)


Cas :D
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ja, ik doe ook mee. Vorig jaar heb ik met een aantal andere forumleden een workshop slijpen en wetten bij Kodama (Mathieu) gevolgd. Het was erg leerzaam en Mathieu is zeer bevlogen. M.i. beloofd het een leuk project te worden.
Pieter
 

kodama

Actieve deelnemer
Ik ben vandaag te laat thuis gekomen maar morgen beginnen we er echt aan, mijn excuses voor de vertraging.
Geen enkel hout is te grof. Zorg er wel voor dat het haaks is en glad geschaafd. 1860 is wel oud.. Dat zal ondertussen wel droog zijn en niet meer werken.
Fijn om te zien dat er belangstelling voor is.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik vind dit soort uitleg altijd erg interessant. Probeer ook mee te doen.

Is het een idee om de uitleg in een ander topic te houden dan de reacties? Dan blijft het overzichtelijk. Ook beter als naslagwerk straks.
 

kodama

Actieve deelnemer
Is het een idee om de uitleg in een ander topic te houden dan de reacties? Dan blijft het overzichtelijk. Ook beter als naslagwerk straks.

Dat is een goed idee ik zal in een nieuw topic alle uitleg plaatsen. Het is dan de bedoeling dat diegene die willen volgen bij iedere stap foto's van hun verbinding posten en uitleg kunnen vragen. Het nieuwe topic is dus niet bedoeld om je eigen foto's te plaatsen of commentaar te geven dat kan dan beter hier gebeuren om alles overzichtelijk te houden.
Vanaf nu kan je dus alle info over de verbinding hier vinden. Gelieve je commentaar en afbeelding in deze tread te plaatsen.

Spijtig dat je alleen maar toekijkt Sam. Dit is echt niet zo een uitdagend project om te maken. Het is best een eenvoudige verbinding en iedereen zou in staat moet kunnen zijn om een degelijk resultaat te bekomen.
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik ben eraan begonnen!
Mijn balkje is wel ietwat kleiner uitgevallen, maar heb de verhouding van 3/4 gerespecteerd.
Het balkje is 60 dik en 80 breed.
Heb het eerst gedimensioneerd met de schaafmachine, en dan alle zijden nog eens met de handschaaf netjes gemaakt.
De afmetingen heb ik ook naar verhouding herrekend, zo kom ik aan 10mm waar in het voorbeeld 15mm werd gebruikt.
'k Weet dat ik het wat moeilijker maak voor mezelf op die manier, en dat die 15mm makkelijker is mits je over een Japanse winkelhaak beschikt, maar voor nu vond ik het wel ok.
Wel lomp van me om niet genoeg rekening te houden met de knopen in het hout, misschien dat ik alles nog eens opnieuw afteken op een betere plaats.

Excuses voor de onscherpe foto's, maar denk dat ze net duidelijk genoeg zijn...

S6001043.jpg

S6001044.jpg

S6001045.jpg

S6001046.jpg

Ik vraag me wel nog iets af: is het middelste vierkantje de plaats waar uiteindelijk de pen komt te zitten? Ik maak op uit de voorlaatste foto dat dit blijft staan?
Excuses voor mijn nieuwsgierigheid, het zal wel een reden hebben waarvoor het (voorlopig) blijft staan, vroeg het me gewoon af :rolleyes:

Groeten en bedankt voor alle moeite, Mathieu!
Steven
 
Laatst bewerkt:

kodama

Actieve deelnemer
Steven dat ziet er al goed uit.
Je hebt gelijk daar komt de wig die de verbinding opspant en ik had dit stukje eigenlijk moeten aanduiden als een stuk dat wordt weggesneden. Ik zal het in de volgende post verbeteren.
Zorg er wel voor dat je lijnen erg dun zijn dit is noodzakelijk om een goede pas te bekomen.

Ik wacht nog even tot als er nog wat mensen met dit gedeelte klaar zijn en post het volgende gedeelte maandag. Ik kijk al uit naar de andere hun resultaat.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Dat vind ik een beetje het probleem met een zacht potlood, de punt slijt erg snel waardoor de lijn dan dikker wordt.

Kijk al uit naar het volgende gedeelte! Had wel geluk dat ik in de namiddagploeg werkte deze week, zodat ik deze voormiddag wat tijd vrij had om alvast te beginnen;-).

Groeten!
Steven
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Dit is echt een schitterend initiatief. (Zoals het hele forum trouwens) Een online cursus, daar kan iedereen, waar ook ter wereld, aan meedoen. Ik ook dus, of toch proberen...:eek:
Ik heb deze verbinding ook es gegoogled en kwam tercht op een Japanse studie over de sterkte ervan. Ik vond het heel interessant, het geeft m.i. een goed idee over de mechanica/sterkteleer van de verbinding. Het Engels is misschien wel wat moeilijk verstaanbaar, maar mits wat verbeelding wel te ontcijferen. Ik doe de pdf er dan ook bij in bijlage. Mooi meegenomen: ons Forum als tweede topic bij Google, je moet het maar doen ;)Bekijk bijlage kanawa tsugi Paper_265.pdf
Maar nu praktisch: balkje gezocht en gevonden, lees gered van de brandstapel, doorsnede 70x90 mm. Het hart zat er nog in, dus dat eruit en de andere zijden mooi recht en vlak geschaafd, resultaat 60x86mm, bijna 3/4 verhouding. Bij de weg, alles met de Juuma 6 zonder wetten onderweg :cool:
DSC_0529.jpg
DSC_0538.jpg
Als lengte van de las 240mm genomen en voor de spatpen en wig 12mm. Om het voor mezelf wat duidelijker te maken, heb ik wat er moet weggesneden worden gearceerd. Ik heb ondertussen begrepen dat het vierkantje in het midden ook wegvalt en dus mee gearceerd had moeten worden. Ik heb een nr 2 0.7mm vulpotlood gebruikt. Als ik volgende keer in de winkel kom, koop ik nr 0 minnetjes. Ik had er eigenlijk nog nooit bij stil gestaan dat het voor houtbewerking beter is om een zacht potlood te gebruiken. Ik leer hier alle dagen bij. :D
DSC_0542.jpg
Om niet om de vijf minuten terug naar boven te moeten lopen om naar het compu-scherm te kijken, had ik een schetsje gemaakt met sketchup en afgedrukt. Dat kwam handig uit, als je het papier omdraait, heb je ineens het spiegelbeeld om de onderkant af te tekenen ;)
DSC_0543.jpg
Ik kijk al uit naar het vervolg.
Mathieu, van harte bedankt dat je dit wilt doen.
Groetjes,
Pascal
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Straks ook mijn blok prepareren. De afgelopen dagen heb ik geen tijd gehad. Scholing voor het werk, en lange dagen.

Pascal,
Ik heb ook al soortgelijke reststukken uit zacht vurenhout gebruikt, maar nu ga ik toch voor een stukje eik of beuk. Vurenhout is moeilijk fijn af te steken. Door de grove nerf krijg je gemakkelijk uitscheuring van vezels.
Tijdens de workshop in Grimbergen hadden we grenen proefstukken met een fijne nerf. Niet te hard, en toch netjes te bewerken.
Wat het potlood betreft, Mathieu heeft ons tijdens die workshop getoond hoe de Japanners aftekenen. Niet met een potlood, maar met een bamboestift die in Chinese inkt wordt gedoopt. Ook de smetkoord is gedrenkt in Chinese inkt.
 

kodama

Actieve deelnemer
Pascal dat ziet er al goed uit. Die knoop er laten uitvallen is inderdaad de beste optie.
Dat test verslag lijkt me heel interessant. Ik heb al eens eerder dergelijke verslagen gelezen en zal er misschien wat aspecten verder van toelichten.

Mathieu,
Het hout dat we tijdens de workshop gebruikte was Lariks uit Siberië vandaar de fijne nerf. Een grotere nerf is inderdaad moeilijker om mee te werken maar zeer scherp gereedschap zou ook dit obstakel moeiteloos moeten kunnen overwinnen. Eik of Beuk kan uiteraard ook, dat kan een mooi resultaat opleveren. Je hoeft trouwens ook geen zelfde soorten met elkaar te verbinden en zelfs verschillen in afmeting zijn mogelijk. Zolang je de uitslag maar vanaf de CL doet en alle onderdelen van de verbinding maar dezelfde afmetingen hebben.

Ook nog het volgende: vermits we twee stuken met elkaar zullen verbinden is het dus de bedoeling dat we het hele verhaal tweemaal realiseren. Beide helften zijn exact hetzelfde op één klein detail na. Het is dus de bedoeling dat we TWEE stukken op de beschreven manier voorbereiden.
Hopelijk zijn er na het weekend al wat vorderingen dan kunnen we verder met stap twee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.