Een verandering in de indeling doorgevoerd

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
en het woord design zou ik permanent verbannen trouwens, daar hebben we goede alternatieven voor die gerichter de lading dekken:

- ontwerp: omvat de functie, constructie, materiaalkeuze, vormgeving van een werkstuk
- vormgeving: de uiterlijke verschijning, styling van het ontwerp
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Dank Sam, ik ben er nog niet helemaal aan toe om het woord design te laten vervallen. Dat komt misschien omdat jij er vanuit je vak tegenaan kijkt en ik uit de publieke ruimte. Maar houdt vol, je weet nooit!
@joris design omvat eigenlijk alles, niet alleen de looks, maar vooral ook functionaliteit, materiaalkeuze etc. Het filmpje over design is erg leuk.

Heb wel het forum, faq en help onderwerp in houtbewerkers onderling geplaatst. Daar ruimt het wel weer van op, het zijn wel erg veel rubrieken aan het worden, maar ja, het is ook wel een breed gebied waar we over praten.

jaap
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dan is mijn interpretatie van het woord design niet correct.

Wat betreft de opmaak, is het anders niet mogelijk (geen idee of dat eenvoudig kan) 2-3 verschillende soorten opmaak te maken, hier een printscreen van te maken en men dan middels een poll een voorkeur uit te laten spreken?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Het woord 'design' omvat *in het engels* voor het vakgebied 'engineering' eigenlijk de gehele beschrijving van hoe iets eruit ziet en hoe het gemaakt wordt, tot in het kleinste detail (je hebt bijvoorbeeld preliminary design, detailed design). Als het woord 'design' echter *in het nederlands* gebruikt wordt, dan wordt daarmee vaak slechts bedoeld en begrepen hoe iets er uit ziet (VanDale.nl: design=vormgeving). Lost in translation dus. De suggestie van Sam betreft deze verwarring en neemt de onduidelijkheid weg.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Haha Jaap,

Het komt idd voort vanuit mijn vakgebied, maar het woord is nu eenmaal al meer dan genoeg verkracht in onze huidige maatschappij. Denk maar aan de volstrekt idiote titels als "hair designer" (kapper), "hygiene engineer" (wc-mevrouw of -meneer), ....

Dit komt uiteraard voort uit de blingbling-tendens, waarbij mensen het allemaal beter willen laten uitschijnen (uiterlijke schijn is belangrijker dan kwaliteit... zucht) dan het in werkelijkheid is. Niet dat ze daar mijns inziens in slagen, maar ondertussen is het woord dat mijn vakgebied omschreef, volledig uitgehold.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Haha Jaap,

Het komt idd voort vanuit mijn vakgebied, maar het woord is nu eenmaal al meer dan genoeg verkracht in onze huidige maatschappij. Denk maar aan de volstrekt idiote titels als "hair designer" (kapper), "hygiene engineer" (wc-mevrouw of -meneer), ....

Dit komt uiteraard voort uit de blingbling-tendens, waarbij mensen het allemaal beter willen laten uitschijnen (uiterlijke schijn is belangrijker dan kwaliteit... zucht) dan het in werkelijkheid is. Niet dat ze daar mijns inziens in slagen, maar ondertussen is het woord dat mijn vakgebied omschreef, volledig uitgehold.

Ja herken dat, interieurverzorger, schoonmaker, ed.
Klink allemaal erg duur soms ook alles in het engels op verjaardag feestjes snap ik soms niet meer wat voor beroep mensen hebben.

Of termen in sollicitaties: helicoptervieuw, of nog een mooie: management datacontroler, lol, man waar hebben ze het over.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
I. Design is dat niet meer: industriële vormgeving.
II. Eigen werk: toegepaste vormgeving, creativiteit, kunst (dus oplopend van functioneel naar [zelf]expressie). (zie ook de behoeftepiramide van Maslow)
Toch mooi dat Jaap ons aan het werk zet - ook creatief.
vr.gr. Jan Pranger.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Daar ruimt het wel weer van op, het zijn wel erg veel rubrieken aan het worden, maar ja, het is ook wel een breed gebied waar we over praten.

jaap

Ik begrijp je keuze voor extra sub-fora, maar ik vind het er niet duidelijker op geworden! Ik zou toch kiezen voor meer rubrieken zodat een en ander overzichtelijker blijft.
Juist de indeling per segment was voor mij erg duidelijk.

Als het te druk gevonden wordt door een gebruiker kan deze de rubrieken die hij niet wil zien toch simpelweg inklappen?
Daarnaast beschikt Vbulletin over de optie om aan de hand van gebruikersgroepen rubrieken te tonen/verbergen. Het beschikt ook over de mogelijkheid om gebruikers zelf te laten kiezen aan welke groepen ze willen deelnemen. Als je dit combineert kan de gebruiker het forum helemaal aanpassen aan zijn of haar wensen. Er zijn zelfs specifieke mods voor.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Als advertentie vergoeding zou je in het begin kunnen denken aan het sponsoren van een forumdag (ook in natura). Dit kan een win win situatie opleveren. De adverteerder kan zijn product onder de aandacht brengen en wij kunnen (indien gewenst) meer leden trekken. Er moeten dan wel meerdere adverteerders zijn anders word het een one men show.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.