Een verandering in de indeling doorgevoerd

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Beste Forummers,

Allereerst een vrolijke zondag gewenst. In de vroege ochtend uren heb ik de al langer aangekondigde wijzigingen aan het forum doorgevoerd:

1 gewijzigde indeling en hier en daar wat aangepasten teksten, deze lijkt me een goede stap naar een logischer indeling.

2. 2 rubrieken er bij, de eregalerij voor de mooiste werkstukken en de meest leerzame posts van het gereedschapforum.
Het staat een ieder vrij om een post voor te dragen om in deze rubrieken op te nemen, maar laten we daar wel heel spaarzaam mee omgaan om het ook speciaal te houden. Ik heb een paar overgezet en al bladerend komen er toch hele mooie dingen voorbij.
De inhoud van de onderwerpen in deze 2 rubrieken is niet in te zien voor niet ingelogde forum bezoekers.

3. als experiment een afdeling voor commerciële advertenties en een aparte rubriek voor Rick zijn houtwinkel. Rick gaat zijn hobby een stapje verder brengen, investeert daartoe het nodige en gaat dus ook wat meer risico lopen, het is een echt bedrijfje geworden. We zijn altijd wars van commerciële grappenmakers geweest, maar de meesten onder ons zullen Rick een warm hart toedragen voor het vele werk dat hij voor het forum gedaan heeft en ik denk dat dit een oplossing is om de zaken netjes te scheiden.
Ook andere commerciele ad's zouden een serieuze bijdrage aan het forum kunnen zijn, zolang ze tenminste apart staan. Een advertentie is niet per definitie "fout". Het is een manier van bedrijven en instellingen om de forumleden van hun handel of acties op de hoogte te brengen. Laten we eens kijken wat de toekomst brengt is mijn voorstel. En je hoeft het niet te lezen.
Ik heb me ook nog niet druk gemaakt over de voorwaarden die we stellen aan de adverteerder en een prijs van een advertentie, suggesties altijd welkom.

Voor de rest kan ik niet anders zeggen dat er uiteraard alle gelegenheid is voor opmerkingen over veranderingen en/of verbeteringen en b.v. de gekozen benamingen etc. Ik hoop dat de houtdraaiers en snijders zich niet gepasseerd voelen dat ze hun eigen "hoekje" kwijt zijn, want zo is het niet bedoeld, het streven is een logischer en vereenvoudigde indeling.

uw beheerder
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat was wel even een schok......Zat nog een beetje slaperig achter de laptop maar hier wordt je wel wakker van........

Onderstaande schreef ik al eens elders op het forum. Het leek me wel goed om dit nog eens te herhalen zodat er geen misverstanden ontstaan.

*******
*Het doel van de verkoop van hout is het betalen van de hobby en alles wat daarbij komt kijken.

*Helaas moet er in Nederland btw betaald worden daarom heeft mijn vrouw het bedrijf MASAVE HOUT opgericht, mijn vrouw is eigenaar van dit bedrijf(zij heeft er ook het meeste werk aan , er zit toch veel
administratie aan zo'n hobby-houtwinkel) en ik koop het hout in (wat een straf he). Dit deed ik dit ook al alleen voor mijzelf, nu koop ik gewoon wat meer plankjes. Het wordt moeilijker en moeilijker om mooie
restpartijen te kopen. Weet je dus wat te liggen laat ons dat dan even weten !!

Voor het bewerken van het hout hebben we Tamar Tonnema....hiermee is de cirkel rond toch ?

*Het vrije werk wat ik zelf maak wordt verkocht, het meerendeel van dit geld gaat naar diverse goede doelen zoals bijvoorbeeld KIKA maar dit kan ook een ander goed doel zijn. De opbrengsten van de houtverkoop maken dit dus mogelijk zonder zelf erg veel kosten te maken. Ik stop er alleen maar tijd en energie in maar dat hoort toch bij een hobby ?

*soms sponsoren we ook bepaalde hout-gerelateerde initiatieven met hout of soms een kleine financiele injectie

*De houtwinkel is een leuk onderdeel geworden van mijn vrije tijd. Niets is leuker dan een beetje ouwehoeren over hout.....het maakt me weinig uit of mensen veel of weinig kopen. Laatst kocht iemand voor 5
euro aan balkjes maar we hebben bijna 1 1/2 uur aan de koffie gezeten , dit is toch super !!

******
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Om alles nog even duidelijker te krijgen dan is er net voor MasaveHout een eigen gebruikersnaam aangemaakt. Nu hebben we dus MasaveHout voor uw houtwensen en RickKoorman de hyperactieve houthobby'sy!!!
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Rick,

Je virtuele verhuis gaat blijkbaar heel wat sneller dan de reële.
Misschien Jaap daar ook inschakelen ? ;)

Succes,

Groetjes,

Wilfried
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
*******


*Helaas moet er in Nederland btw betaald worden daarom heeft mijn vrouw het bedrijf MASAVE HOUT opgericht, mijn vrouw is eigenaar van dit bedrijf(zij heeft er ook het meeste werk aan ,
******
Heb je al problemen gekregen met de belastingen en BTW?
Een tijdje geleden stond er in de krant een artikel over deze problematiek (in België). Het besluit was dat wie occasioneel verkoopt via het internet geen problemen hoeft te verwachten, maar als je regelmatig spullen aanbied je als handelaar beschouwt wordt. En dan moeten er belastingen betaald worden.
En heeft de naam van je bedrijfje een betekenis?
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey jaap
erg mooi weer het forum vernieuwen hout je scherp
mvg leroy
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Even weg geweest en meteen is alles veranderd. Even wennen weer, maar komt goed.

@rick, Als je tot +-1800 euro btw per jaar zou moeten betalen, kun je bij de belastingdienst in aanmerking komen voor de kleine ondernemersregeling, je hoeft dan geen btw te betalen en bij minder dan 1400 euro zelfs geen btw administratie te voeren. Scheelt je vrouw administratie. Misschien interessant.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Welkom terug Marc, deze verandering was niet geheel onaangekondigd, over de verschillende onderwerpen was al een paar keer gesproken, maar ik schoof het wat voor me uit, onder het mom dat ik er nog niet helemaal uit was ;). Maar zondagochtend was ik vroeg wakker en zat even na 6 bij de pc (dan is het bij jullie middernacht), en het ging redelijk vlot.
Nog niet zo veel kritische opmerkingen gehoord, een paar vind ik meestal wel mooi, dat geeft wat reflectie. Ik weet nog dat ik de uitgebreide software versie had opgetuigd, met allerlei rubrieken, prachtig. Dendert Artharg door mijn euforie heen, gelukkig maar, en ik keek nog eens goed en dacht, hij heeft ook helemaal gelijk.
Ik wacht nog wel op het voordragen van onze superpost's om ze op te nemen in de galerij der eeuwige roem. Die er staan heb ik op persoonlijk titel gedaan, ik kan ze zo weer terugzetten als daar voldoende tegengas voor gegeven wordt. Maar er kunnen nog wel een paar bij lijkt me.

jaap

ps, vannacht, tijdens de stroomstoring van de Superbowl, liep het bezoekersaantal in 1 keer op van gemiddeld 20 naar 170.
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ook zullen we denk ik even moeten denken over (iig bij een aantal sub-fora) een duidelijkere omschrijving en ook op een (als je het mij vraagt tenminste) wat 'strengere' naleving hiervan. Zo staat er bij het sub-forum design ook het woord constructie. Nu zie ik hier vragen langskomen die gaan over hoe iets te construeren (wat bij werkstukken, of meubels, of buiten constructies thuis horen) en niet over de werking van die bepaalde constructie.
Dit maakt het mijns inziens niet heel erg veel overzichtelijker.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
@ Joris: een soort vraagbak bedoel je dan misschien?

edit: ik denk dat het woord design wat verkeerd gekozen is, in het nederlands is dat gewoon ontwerp. En dan wordt het al een stuk duidelijker denk ik? Nu is het mijns inziens onduidelijk waar je exact moet posten als je een vraag hebt over je werkstuk.

Bijvoorbeeld:


[h=2]Design, ontwerp en constructie[/h]
Hier praten we over design en constructie van alles wat ons kan inspireren of de moeite waard is om te delen

Kan worden:
[h=2]
Ontwerp: vragen over vormgeving en constructie
[/h]
Hier praten we over de vormgeving en constructie van alles wat ons kan inspireren of wat we willen maken.

Ik denk dat de juiste omschrijving veel onduidelijkheden wegwerkt.


[h=2]Hout gebruikt in meubels[/h](2 Viewing)
Hout in het interieur, tafels, stoelen, kasten, bedden, keukens, speelgoed etc. Alles wat de moeite waard is om te delen!


 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@ Roald, wat mij betreft helemaal mee eens. Ik denk dat we samen wel een meerderheid vormen ;), dus ik zet het eiken tuinhuis van dulcimer in de lijst van eeuwige roem.

@Joris en Sam, goed punt Joris, mooi voorstel Sam, als ik er van maak: Design, algemene discussie over vormgeving en constructie

En de 2e: Hier delen en bespreken we hout in het interieur, gebruiksvoorwerpen, speelgoed etc.

En als ik het dan weer lees, denk ik, tja het kan ook nog weer anders. Maar schiet maar, we komen er vanzelf!

jaap
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Design, algemene discussie over vormgeving en constructie

Betreffende het woord constructie is het wat mij betreft nog niet duidelijk genoeg. Ik zou er van maken:

"Design, algemene discussie over vormgeving en de functie van een bepaalde constructie. Hier dus geen vragen over hoe iets te construeren"

Waarbij het woord "design", zoals Sam ook al aangeeft, ook vervangen mag/kan worden door het woord "ontwerp". Mijns inziens dekt dat ook beter/duidelijker de lading. Een iets (gebouw/meubel/speelgoed) word ontworpen met een bepaald doel en krijgt daar een bepaald design in mee.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Nog een 'kleine' aanvulling.

Het volgende topic (http://www.woodworking.nl/showthread.php?7067-Gezocht-ophangsystem&p=65026#post65026) hoort niet thuis in het sub-forum design (althans als ik de functie van dit sub-forum goed begrijp), maar ik zou niet direct weten waar het wel te plaatsen.

Liever niet nog een sub-forum (des te meer het er worden, des te meer onoverzichtelijk het word), maar bijvoorbeeld een sub-forum meubels waarin dit soort vragen, vragen over de te gebruiken houtsoorten, maar ook afgeronde meubels geplaatst kunnen worden. Wel weer iets meer een vergaarbak dus, maar zo kan je wel alle aan 1 onderwerp gerelateerde vragen in 1 sub-forum houden.

Of nog anders:

Onderwerp:
- Vragen over hoe te construeren
- Vragen over het te gebruiken materiaal
- Show hier je afgeronde werkstuk

Waarbij het bovenstaande woord “onderwerp” vervangen kan worden door: Meubels, boten, constructies buiten, draaiwerken etc. etc. met andere woorden, een soort van combi tussen de 1e 3 sub-fora en alles wat onder het kopje houtbewerkers werkstukken staat.

De verdeling zoals die nu is onder gereedschap lijkt me verder heel duidelijk, waarbij je nog kan twijfelen of je het stuk afwerking dan weer verdeelt onder de onderwerpen. Voor mij persoonlijk niet echt nodig, maar het kan veel vragen schelen gesteld op de verkeerde plek, door hen die wat meer moeite hebben met kijken waar wat hoort.

De sub-fora “design” en “foto/film” zou je dan weer kunnen plaatsen onder het gedeelte “houtbewerkers onderling”. Dit geeft dan alweer iets meer aan dat dit een algemeen discussie gedeelte is.

Dan nog een laatste opmerking, dan zou ik ook de hele forum indeling omgooien, eerst het gedeelte “onderwerp (zoal hierboven staand”, dan het gedeelte “gereedschap”, dan het gedeelte “onderling” dan “het marktplein etc” en dan de “FAQ/help”
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ha, Joris, ja daar is ook wat voor te zeggen. De advertenties van niet forummers, wilde ik graag buiten de reguliere onderwerpen houden, iemand die dat niet wil zien wordt zo een beetje geholpen. Al lezende zou een kleine verandering de rubriek "forum faq etc" in houtbewerkers onderling plaatsen. Dat scheelt weer een categorie. Maar er zijn vast nog meer goede ideeën, het is voor mij al lang bedtijd, kwart voor elf, om 6 uur er weer uit! Mijn vrouw rijdt al om half zeven weg (zit nu nog te werken) en de school begint om 07:20.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.