Afwerking lades

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Voor een bureautje heb ik lades gemaakt met zwaluwstaart verbindingen.
Ik heb in het boek van Tage Frid gelezen dat hij nooit olie gebruikt voor de afwerking van de lades
, uitgezonderd de fronten.

Met welk product werken jullie lades af?

Groeten,

Geert
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Geert zei:
Voor een bureautje heb ik lades gemaakt met zwaluwstaart verbindingen.
Ik heb in het boek van Tage Frid gelezen dat hij nooit olie gebruikt voor de afwerking van de lades, uitgezonderd de fronten.

Met welk product werken jullie lades af?

Hoi Geert,
hout werk je aan alle zijden op dezelfde manier af. Dan verminder je eventuele ongelijke
werking. Dus als je de buitenzijde in de olie of was zet zou je de binnenzijde ook moeten
doen. Dan zal de olie of was in de spullen in je lade trekken (b.v. papier).
Ik werk laden (niet alleen laden) af met b.v Diaglas - op oliebasis dus iets vergelend of
met Glitsa op waterbasis, niet vergelend.
Als je met houten geleiders werkt, dan die even met was of kaarsvet behandelen.
Schuift de lade beter.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik zou de voorzijden gewoon met olie willen afwerken net als de rest van het meubel.
Lijkt me vreemd om je lade met een ander product af te werken dan de rest, dan krijg je toch kleurverschil?
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
ladezijden nooit afwerken- tage heeft inderdaad gelijk.alleen de voorkant en de zwaluwstarten (netjes afplaken).misschien een beetje was op de zijkanten dan gleiden ze beter.
traditioneel worden de zijkanten alleen geschaafd en niet geschuurd ,daar lopen zij stroef van.

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
annette zei:
ladezijden nooit afwerken- tage heeft inderdaad gelijk.alleen de voorkant en de zwaluwstarten (netjes afplaken).misschien een beetje was op de zijkanten dan gleiden ze beter.
traditioneel worden de zijkanten alleen geschaafd en niet geschuurd ,daar lopen zij stroef van.

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
Annette, geldt jouw advies voor elke ladeconstructie?
Ik neem aan dat, wanneer je bijvoorbeeld laden op metalen geleiders hebt, jouw advies niet geldt.
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi Geert,

Van oudsher werd inderdaad alleen de voorkant afgewerkt. De buitenkant van de ladezijden werden enkel geschaafd hetgeen het gladste oppervlak opleverde en dus het beste gleed. De binnenzijden van de lade werden ook niet afgewerkt, en de rede daarvan was vaak de houtsoort, van Cederhout (vaak voor laden gebruikt) was bekend dat de lucht ervan motten en ander ongedierte uit de buurt hield, en dus dat je post niet werd opgegeten.


Zelf werk ik vaak wel de hele lade af, aan alle kanten. de vraag is dan waarmee?

houd in gedachten dat de buitenkanten van de laden slijtage gaan vertonen na verloop van tijd (ik ga uit van houten geleiding). een laag die er op ligt zal er dus afslijten, dus geen lakken gebruiken.
Olie en met name dunne olie is het beste geschikt.Gekookte lijnolie is daarintegen te dik en zal je lade niet lekkerder laten lopen.

Mij eerste keus is waterdunne parrafine olie (te koop bij een goede drogist) deze trekt diep in het hout en parrafine is een smerend middel. Idealer kan het niet. Enkel in de was zetten kan ook, maar de was laag zal soms opnieuw moeten worden aangebracht, en de zwaluwstaarten komen mooier uit (meer contrast) met olie dan met enkel was. dit omdat het kopsehout niet veel donkerder word.


Succes met kiezen!

Sander
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.