Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013

Constructie ondervloer voor eiken plankenvloer. Klopt mijn idee?

Hallo,

Ik ga in de cave ( grot/ kelder ) onder het huis, maar op de begane grond een werkplaatsje maken waar ik tzt mijn hobby tot een beroep maken. Meer schrijnwerk dan timmerwerk. Totaal oppervlak is ongeveer 40 m2

Het huis is van begin 1700 en de cave is niet betegeld of op andere manier van een vloer voorzien. Ergens in een hoek ligt nog een stuk van de ( oorsponkelijke ?) keien vloer.

Nu wil ik onder geen voorwaarde een betonnen vloer storten, ik heb geen idee wat dat voor -vocht- schade zou kunnen berokkenen, dus daar wil ik gewoon niet aan beginnen.

Mijn plan is om balken 4 X 6 cm h.o.h 50 cm te plaatsen, en Styrodur 3035 CS te gebuiken, om de 50 cm, om de balk van de grond te houden en om te balken ondervloer goed te kunnen uitlijnen.
    Deze variant van styrodur is maatvast, rot niet, kan tegen vocht, en verdraagt zeer hoge druk.
    Reden dat is 4 x 6 cm balkjes neem, is dat ik niet te hoog uit wil komen, de cave is op dit moment 250 cm hoog, maar als de vloer uitgelijnd is denk ik nog maar 220 cm over te hebben

Op dit geraamt gaat een eiken vloer van 21 mm dikte gelegd worden.

Zouden de gewaarde forum leden eens willen nadenken of ik dit allemaal goed bedacht heb en of het uitvoerbaar is?

Bij voorbaat hartelijk dank
    ----------
    Groeten,
    Mac

www.lerabot.fr

Dei vochtschade van het beton moet je even uitleggen, kan me er weinig bij voorstellen?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Ik denk dat ik me niet goed uitgedrukt heb. Ik verwacht geen schade van het storten van de betonnen vloer; waar ik bang voor ben is dat op termijn eventueel vocht niet meer weg kan ( er zou een plastic laag tussen de grond en het beton komen ) en dan door de muren omhoog kruipt.
    Daar ben ik huiverig voor en wil om die reden geen betonnen vloer.

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben?
    ----------
    Groeten,
    Mac

www.lerabot.fr

Is die kelder dan zeiknat? Het haalt naar mijn ervaring geen bal uit welke vloer er gebruikt is, ook met een houten vloer blijven wanden die in het vocht staan nat. Als er water is en de wanden komen ermee in contact dan krijg je sowieso vochttransport.
    Hoe kom je aan het door jou beschreven verhaal? Heb je dat uit gehoord/gelezen/ervaring/zelf bedacht?

Heb je er een foto van zoals het nu is, en een tekening?

Heb je op die plek wel eens last gehad van vocht of opkomend grondwater?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    @ Emilio : Nee kleder is niet zeiknat. Ik heb van dorpsgenoten gehoord dat het verstandiger is om de vloer te laten ademen. Die raad neem ik van harte aan omdat zij meer -plaatselijke- ervaring met oude huizen en cave's hebben dan ik.
    @ Zweihaak : Ik heb een tekening gemaakt om adh daarvan mijn inrichting te bepalen. De einige foto's binnen foto's die ik heb zijn meer plafond georienteerd, daar dat net geschilderd is.......

Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Mac; 02-02-13 om 22:57.
    ----------
    Groeten,
    Mac

www.lerabot.fr

Ik zie nog steeds geen enkele reden om geen beton te nemen, tenzij je last hebt van water vanuit de grond dat echt niet weg kan.
    Met de door jou voorgestelde constructie sluit je de boel ook zo goed als helemaal op, van enige ventilatie is geen sprake. Dat geeft dus geen voordelen t.o.v. beton. Als je het goed wilt doen dan moet je ventilatie onder je vloerconstrcutie aanbrengen.

Een beton vloer kan wel omhooggedrukt worden als de grond er onder bevriest, en zodoende schade maken.
    Daarom leggen ze die vaak zwevend, vrij van de muur.

Je zou een peilbuis kunnen boren om te zien hoe hoog het grondwater staat, en of daar beweging in zit.

Preventief een paar drainage pijpen leggen is misschien ook het overwegen waard.

Met een vochtige en slecht geventileerde houtenvloer, heb je veel kans op schimmels of bv houtzwammen.

Je moet je betonvloer op staal altijd loshouden van je muren, anders komt hij bij zettingen van de ondergrond op de muren te dragen en dat is niet de bedoeling.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emilio Bekijk Berichten
    Je moet je betonvloer op staal altijd loshouden van je muren, anders komt hij bij zettingen van de ondergrond op de muren te dragen en dat is niet de bedoeling.
    Ik vind dat je volkomen gelijkt hebt, er zijn aannemers of zzp vaklui zat die vinden van niet.
    Op de site bouwfouten.com zie je ze vaak genoeg.

Forum Rechten