Hoe ietswat krom hout te verlijmen

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Hallo houtbewerkers,

Ik ben van plan een tafelblad te gaan maken van amerikaans noten.

Het betreft een 4 tal planken van ongeveer 25 cm breed en 170 lang en 22 mm dik
Nu is het zo dat de planken ietswat bol staan.
Als ik de bolle kant naar boven leeg zie ik dat het ongeveer om 1 cm gaat.

Hoe kan ik dit nu het beste verlijmen dat het weer mooi recht wordt?
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Hallo, ik zou er paringstekens op aanbrengen en daarna lamellos infrezen en ervoor opletten dat de aanslag van de lamellomachine aan de paringskant aanhout, zo kan je ze nadien aanelkaar lijmen, zou goeg moeten gaan.

grtz Patrick.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Bedoel je dat de planken bol staan in de lengte of in de breedte van de planken ?

Je kan voorzichtig aan de bolle kant het hout de plank geleidelijk warm stoken zodat het vocht wat er in zit uitdampt.
9 van de 10 keer trekt de plank van weer langzaam recht, je moet het wel rustig aan doen en geduld hebben.
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Ik bedoel in de lengte.

Ik kan ze tijdens het verlijmen wel wat recht drukken, maar dat maakt het niet makkelijk om e te verlijmen.
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Bedoel je dat de planken bol staan in de lengte of in de breedte van de planken ?

Je kan voorzichtig aan de bolle kant het hout de plank geleidelijk warm stoken zodat het vocht wat er in zit uitdampt.
9 van de 10 keer trekt de plank van weer langzaam recht, je moet het wel rustig aan doen en geduld hebben.

Kun je hier wat meer over uitleggen?
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
De bedoeling is de plank aan 1 zijde dermate te verwarmen dat het vocht aan deze kant eruit kan dampen.
Wat ik in de zomer doe is de plank in de zon leggen, binnen een half uur zijn ze dan recht. De eerste keer had ik de plank te lang laten liggen
en bolde deze de andere kant op.

Je kan ze ook direct verlijmen, maar dan moet je de kromme planken om en om leggen en deze recht opspannen op een tafel.
(evenveel met de holle kant naar beneden als met de holle kant naar boven)

Als je er rechte planken bij hebt moet je deze later aan de reeds verlijmde (kromme) planken lijmen
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Even voor mijn beeld, ik had al een heel antwoord getypt, maar vroeg me af wat je bedoeld met hol, bol en recht. In mijn beleving spreken we over hol en bol als het dwars op de nerf is en in de lengte is je plank recht, krom of getwist. Als hij over de lengte krom is, heb je wel weer een holle en bolle kant ;).
Nou ik het nog weer eens lees, zou het ook andersom kunnen, wie helpt?

jaap
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Even voor mijn beeld, ik had al een heel antwoord getypt, maar vroeg me af wat je bedoeld met hol, bol en recht. In mijn beleving spreken we over hol en bol als het dwars op de nerf is en in de lengte is je plank recht, krom of getwist. Als hij over de lengte krom is, heb je wel weer een holle en bolle kant ;).
Nou ik het nog weer eens lees, zou het ook andersom kunnen, wie helpt?

jaap

Hol of bol maakt uit hoe je de plank neerlegt. Bol dan staat het midden van de blank omhoog, draai je hem om
dan staan de uiteinden omhoog en ligt het midden op de ondergrond.
Dit kan in zowel lengte als breedte.
Krom trekken in de breedte krijg je des te sneller als de plank breder wordt.
Hoe de plank gezaagd is doet er ook toe, dosse of kwartiers.
 

tuoh

Oud hout
Jaap, het is soms wat verwarrend al die termen, ik zal de soep dus nog wat ondoorzichtiger maken;) Planken die bol of hol staan in dwarsdoorsnede noemt men in Vlaanderen "geschoteld" Bij buiging in de lengte spreekt men dan van bol, krom of scheluw.
Alle vervormingen zijn het gevolg van drogend hout, of bij vervorming in de lengte van spanningen in de stam tijdens de groei (trek- en drukhout) bij éénzijdig belaste bomen tijdens de groei. Voorbeelden zijn bomen aan de rand van een bos, bomen die op hellingen groeien, bomen blootgesteld aan één heersende windrichting. De boom wapent zich hier tegen door langs één zijde de houtvezels dichter tegen elkaar te laten aansluiten. In plaats van cirkelvormige jaarringen krijg je op het kopshout ovale jaarringen te zien. Dan weet je het wel, ga je van een dergelijke stam planken zagen dan eindig je met ski's of kurkentrekkers. Rechte planken kan je hier vergeten.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Geschoteld ken ik ook zo, maar scheluw meer als het hout een draaing in de lente heeft, dus krom en geschoteld.
 

A.N

Actieve deelnemer
Geschoteld ken ik ook zo, maar scheluw meer als het hout een draaing in de lente heeft, dus krom en geschoteld.

Noemen ze bij ons inderdaad scheluw als het hout in de lengterichting diagonaal getrokken is.
Bij het maken van langere tafelbladen voor eetkamertafels kun je zo" n plank beter aan de kant leggen, die plank kan ook na het verlijmen de nodige problemen opleveren.
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Even voor mijn beeld, ik had al een heel antwoord getypt, maar vroeg me af wat je bedoeld met hol, bol en recht. In mijn beleving spreken we over hol en bol als het dwars op de nerf is en in de lengte is je plank recht, krom of getwist. Als hij over de lengte krom is, heb je wel weer een holle en bolle kant ;).
Nou ik het nog weer eens lees, zou het ook andersom kunnen, wie helpt?

jaap

In dat geval is het krom, aangezien het over de lengte van 180 cm gaat.
Dus van het ene uiteinde naar het andere uiteinde, en dan gaat over ongeveer 1 cm.
 

tuoh

Oud hout
Mijn antwoord was wat bondig geformuleerd geloof ik, dan hier maar een meer uitgebreide beschrijving.

Hout dat op het dwarshout gezien bol staat noemt men "geschoteld"
Het hout staat bol, hiermee bedoeld men een bolling van het breedste vlak over de volle lengte van de plank, of over een groot deel van de plank.
Krom hout is een plank die bol staat op het smalste vlak van de plank. Ligt de plank met het breedste vlak op een vlakke vloer dan wijzen de uiteinden naar links of rechts.
Scheluw hout is inderdaad een plank die diagonaal vervormd is.


Mvg,

André
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Noemen ze bij ons inderdaad scheluw als het hout in de lengterichting diagonaal getrokken is.
Bij het maken van langere tafelbladen voor eetkamertafels kun je zo" n plank beter aan de kant leggen, die plank kan ook na het verlijmen de nodige problemen opleveren.

Een stuk hout met zoveel spanning er in, gebruik ik zelf liever niet, ben het met Ab eens dat het zonde zou zijn dat zon stuk hout later je werkstuk verpest.
Zelf zaag ik een goede hout er uit, de rest gaat in mijn vuurkorf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.