Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Hoe ietswat krom hout te verlijmen

Hallo houtbewerkers,

Ik ben van plan een tafelblad te gaan maken van amerikaans noten.

Het betreft een 4 tal planken van ongeveer 25 cm breed en 170 lang en 22 mm dik
    Nu is het zo dat de planken ietswat bol staan.
    Als ik de bolle kant naar boven leeg zie ik dat het ongeveer om 1 cm gaat.

Hoe kan ik dit nu het beste verlijmen dat het weer mooi recht wordt?
    Van havermout tot sloophout

Hallo, ik zou er paringstekens op aanbrengen en daarna lamellos infrezen en ervoor opletten dat de aanslag van de lamellomachine aan de paringskant aanhout, zo kan je ze nadien aanelkaar lijmen, zou goeg moeten gaan.

grtz Patrick.

Is het dan niet zo dat het hout alsnog bol gaat staan als alles eenmaal verbonden is?

Bedoel je dat de planken bol staan in de lengte of in de breedte van de planken ?

Je kan voorzichtig aan de bolle kant het hout de plank geleidelijk warm stoken zodat het vocht wat er in zit uitdampt.
    9 van de 10 keer trekt de plank van weer langzaam recht, je moet het wel rustig aan doen en geduld hebben.

De kans de ze recht blijven na het lijmen is reeel, je kan ze ook om en om leggen.

Ik bedoel in de lengte.

Ik kan ze tijdens het verlijmen wel wat recht drukken, maar dat maakt het niet makkelijk om e te verlijmen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woodworkpro Bekijk Berichten
    Bedoel je dat de planken bol staan in de lengte of in de breedte van de planken ?

Je kan voorzichtig aan de bolle kant het hout de plank geleidelijk warm stoken zodat het vocht wat er in zit uitdampt.
    9 van de 10 keer trekt de plank van weer langzaam recht, je moet het wel rustig aan doen en geduld hebben.
    Kun je hier wat meer over uitleggen?

De bedoeling is de plank aan 1 zijde dermate te verwarmen dat het vocht aan deze kant eruit kan dampen.
    Wat ik in de zomer doe is de plank in de zon leggen, binnen een half uur zijn ze dan recht. De eerste keer had ik de plank te lang laten liggen
    en bolde deze de andere kant op.

Je kan ze ook direct verlijmen, maar dan moet je de kromme planken om en om leggen en deze recht opspannen op een tafel.
    (evenveel met de holle kant naar beneden als met de holle kant naar boven)

Als je er rechte planken bij hebt moet je deze later aan de reeds verlijmde (kromme) planken lijmen

Top, dank je!

Even voor mijn beeld, ik had al een heel antwoord getypt, maar vroeg me af wat je bedoeld met hol, bol en recht. In mijn beleving spreken we over hol en bol als het dwars op de nerf is en in de lengte is je plank recht, krom of getwist. Als hij over de lengte krom is, heb je wel weer een holle en bolle kant .
    Nou ik het nog weer eens lees, zou het ook andersom kunnen, wie helpt?

jaap

Forum Rechten