Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Onderwerp: Festool CS70

Festool CS70

Hallo Woodworkers,

Ik heb een vraagje aan de Festool CS70 gebruikers.

Ik heb zo'n machine gebruikt aangeschaft maar bij zwaar hout zagen beweegt het zaagblad.
    Ik heb onder de zaag gekeken en het hele voorblad (waar de knoppen voor hoogte en hoekverstelling aanzitten)
    beweegt/ tordeert. (het voorblad zit goed vast aan de zijsteun aan 1 zijde en deze zijsteun beweegt niet).
    De hele motoraandrijving hangt aan dit voorblad wat ervoor zorgt dat als het zaagblad belast wordt het voorblad
    tordeert. Ik kan me niet voorstellen dat de hele motorunit alleen aan dit voorblad hoort te hangen, mis ik geen
    steun, op de tekeningen voor onderdelen kan ik het alleen niet vinden ?

Iemand die weet hoe dit inelkaar zit ?

Kan je een fotootje maken van hoe het er bij je uit ziet? Dan kan ik morgen van het zelfde stuk bij mij een foto maken.
    Dan kunnen we het vergelijken.

CS70_onderzijde_01.jpg

De cirkels geven de rollagers aan die ik heb afgesteld zodat er geen zijdlingse speling is
    De groene pijlen geven aan hoe het voorblad gemakkelijk heen en weer bewogen kan worden aan die zijde
    waardoor de hele unit meebeweegt en dus ook het zaagblad.

CS70_onderzijde_02.jpg
    Aan deze zijde zitten verder geen steunen, de rode cirkel geeft een plaatje aan, wat de functie ervan is weet ik niet want zit aan
    het voorblad maar los van de motorunit.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Ik zal morgen eens kijken .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Okke Bekijk Berichten
    Ik zal morgen eens kijken .
    Al iets kunnen zien ?

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woodworkpro Bekijk Berichten

CS70_onderzijde_02.jpg
    Aan deze zijde zitten verder geen steunen, de rode cirkel geeft een plaatje aan, wat de functie ervan is weet ik niet want zit aan
    het voorblad maar los van de motorunit.
    Volgens de ekat-site wordt dat plaatje een "steunlager" (nr 266 art.nr. 465443) genoemt, en zo te zien werkt het samen met "cilinderpen" 267 (art nr: 400260) om een scharnierpunt te creëren met dat zwart stuk dat "drager" wordt genoemd.

als het bij jouw echt "los" zit is dat misschien het probleem.

Ik kan geen missende steunpunten ontdekken. (op je zijpaneel na dan, maar die zat er naar ik veronderstel wel op toen het probleem zich voordeed).

Dat zwarte plaatje ben ik achter is de steun voor de anti splinterplaatjes.

Het probleem zit niet in een losse motorunit, want die klem je aan het voorpaneel met de draaiknop
    (De knop waarmee je de unit losdraait om de zaagblad hoek in te stellen)
    De motor unit zit dus gewoon vast geklemd aan het voorpaneel maar dit voorpaneel buigt.

Op onderstaande foto is de motorunit verwijdert waar de 3 rolpunt zijn aangegeven in magenta.
    Pak je het voorpaneel vast bij de groenepijlen dan kost het geen moeite om dit voorpaneel te verbuigen zonder
    dat de rollagers bewegen
    Met de motorunit eraanvast (+/-5kg) en wat druk om het hout door tezagen beweegt dit voorpaneel te veel om netjes te kunnen zagen.
    Ik kan me niet voorstellen dat er geen extra steunpunt moet zijn bij zo'n dure zaag dat ervoor zorgt dat dit voorpaneel onbelast blijft.
    Nu kan ik een nieuw voorpaneel bestellen, dat is niet het probleem maar ik vraag me af of er niet een extra steunpunt moet zijn
    want als elke keer kracht op dat voorpaneel wordt uitgeoefend heb ik volgend jaar weer een nieuw voorpaneel nodig ?

CS70_onderzijde_03.jpg

Kijk eens aan, een festool zaagtafel in de analiseer modus, heel interessant, raar probleem ook, zou je niet verwachten bij een zaag van dit caliber, al contact gehad met festool zelf over dit probleem trouwens?
    Dit draadje ga ik even volgen.
    Houterig mannekke

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wupsie Bekijk Berichten
    Kijk eens aan, een festool zaagtafel in de analiseer modus, heel interessant, raar probleem ook, zou je niet verwachten bij een zaag van dit caliber, al contact gehad met festool zelf over dit probleem trouwens?
    Dit draadje ga ik even volgen.
    Ik had van deze zaag ook wat meer verwacht dan wat ik ben tegengekomen.
    Festool Nederland weet niets, stuur maar op dan repareren ze wel, maar daar schiet ik niets mee op, ik wil weten waar het probleem ligt.
    Bij Festool Duitsland kreeg je tot vorig jaar nog antwoord van een iemand met vakkennis, maar de laatste keer moet je uitleggen
    aan een telefoniste wat het probleem is, die gaat het dan vragen, snapt het antwoord niet wat ze jou dan moet doorgeven, dat werkt ook niet.
    Het rol/lager systeem zit wel mooi inelkaar, dat kan je afstellen doordat de lagers op een excentrische as zitten zodat je speling kan afstellen. 2 van de kunststof rollen zitten ook op excentrische assen, zodat je hier ook nog wat in het vlak op hoogte kan stellen.
    De motorunit zelf is ook solide en mooi compact met een luchtfilter voor de motor zodat er geen zaagdeeltjes in de motor kunnen komen.

Het draaipunt van de hoekverstelling vindt ik een flinstone oplossing, dat zijn 2 maanvormige plaatjes (1 metaal, de ander koper) die langselkaar schuiven. Om het zaagblad te kunnen verdraaien moet je eerst een klein beetje de motorunit van het voorpaneel losdraaien
    en dan kan je de hoek instellen, niet te ver losdraaien en niet vergeten weer vast te draaien anders wappert de motorunit heen en weer
    en dus ook je zaagblad. Ik had bij zo'n zaag toch wel een vernuftigere oplossing verwacht.
    Ik heb nu al wat andere foto's bekeken van andere zagen maar daar zit ook geen extra steun, dus waarschijnlijk zal mijn voorpaneel
    metaalmoe zijn dat het zo makkelijk te buigen is maar mijn inziens is de constructie niet echt goed op deze manier om zwaar werk
    te kunnen verrichten

Met een MDF plaatje zagen, 18 mm timmerpanelen zal je de zaag echt niet veel belasten, maar ga je er 63 mm dik massief hout in langsrichting mee door zagen dan zal je de zaag toch flink belasten en
    Festool zet toch echt erbij "de CS70 de grote voor de zwaarste omstandigheden"

Forum Rechten