slipkoppeling bij Danckaert vlak vandiktebank

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Forummers,

Ik merk dat de slipkoppeling van m'n (hele oude) danckaert vlakvandikte bank (die de rollen aandrijft) zo nu en dan teveel slipt. Ik kan de tandwielen dan met een klein stokje tegenhouden. Het geheel is af te stellen met een excentersysteem (ik zal vanavond een foto plaatsen) en regelt de overbrenging van de poelie naar de tandwielen. Ik realiseer me dat het weinig informatie is, maar misschien is er een lid die me op basis van deze summiere beschrijving al kan helpen.

Hierbij dus de foto:
Overbrenging Danckaert (800x600).jpg
De buitenste schijf (roestig) wordt dus aangedreven door de electromotor en kan bewegen ten opzichte van de binnenste schijf die de tandwielen aandrijft. Als ik het goed zie zijn ze conisch geslepen en de buitenste schijf kan naar binnen en buiten bewegen en slipt dan meer of minder. Het probleem is alleen dat hij bij maximaal naar buiten bewegen nog teveel slipt. Nu ben ik best avontuurlijk ingesteld en niet bang voor sleutelen, maar als iemand tips heeft voordat ik het ding uit elkaar haal, dan hoor ik ze graag.

alvast bedankt,

Hans
 
Laatst bewerkt:

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo Hans

ik heb ook zo'n hele oude Danckaert vlak-vandiktebank.
de koppeling die erop zit is geen slipkoppeling want er zit geen frictiemateriaal in.
het is een gewone koppeling en om te zorgen dat je wat koppel kunt overbrengen is ie licht conisch.
door vuil en roest gaat ie licht staan te slippen en wordt het contactoppervlak tussen binnen en buitenring steeds slechter
waardoor de koppeling harder aangedrukt moet worden om nog koppel over te brengen.
remedie is nadraaien op een metaaldraaibank en zo glad mogelijk maken, dus zo fijn mogelijk afdraaien
waardoor het pasvlak weer goed contact maakt.
ook de koppeling goed afstellen kan helpen.

groet
Jan
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Jan,

Hartelijk dank; ik zal hem demonteren en naar de buurman brengen die toegang heeft tot een flinke en nauwkeurige draaibank!

Groeten,

hans
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
@ Jan van Berkel: Gietijzer is prima te lassen, je moet er alleen de juiste elektrodes voor nemen.
Verder lijkt me de oplossing om de zaak opnieuw vlak te draaien de beste.
Die (slip)koppelingsfunctie heeft een doel, en het zou me niet verbazen als dat met veiligheid heeft te maken.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
het is geen slipkoppeling want er zit geen frictiemateriaal in.
als je gietijzer tegen gietijzer laat slippen gaat het vreten en dat is wat er nu is gebeurt.
dit is een gewone conische koppeling die de transportrollen van het vandikte-schaven inschakelt.
heeft niets met veiligheid te maken.,
 

tuoh

Oud hout
Danckaert is dat uit de zelfde tijd als de Verboom machines?

Danckaert was één van de beste fabrikanten van houtbewerkingsmachines in de jaren 1900 tot de stop in de jaren '80. De machines waren niet goedkoop in aanschaf maar gingen meestal een paar generatie's mee.Het mekka van houtbewerkingsmachines in België lag toen in Brussel, daar waren verschillende gerenomeerde machinebouwers gevestigd, Wijckmans, VandenAbeele, De Cock, etc.

Een Danckaert had toen dezelfde reputatie als een Martin nu, topkwaliteit met een bijhorend prijskaartje. Je vond de machines wereldwijd, zelfs in de US kennen ze het merk en zijn reputatie:D Ze bouwden letterlijk alles voor de houtbewerking, van boomzaag tot langgatboormachines. Op het laatst bleven enkel de boomzagen over, die kwamen op de markt onder de naam "Danco" Als ik het mij juist herinner was er ook een tijd dat ze nauwe banden hadden met Watkin in Engeland, nog zo een gerenomeerd merk.

Eén enkele maal tref je hier ook wel eens een Verboom machine aan, ze staan me bij als zeer robuust gebouwde machines, de bouwers keken niet op een kilo gietijzer meer of minder. De Verboom pennebanken zijn hier ten lande ook goed gekend. Wanneer is deze firma begonnen?


Mvg,


André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.