Houtzaagsel ? Wat doe je ermee?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Een volle zak van ct26 paste precies in onze houtkachel, toen we nog in Friesland woonden. Brandt prima en een hele tijd! Past helaas niet in de airco hier.

jaap
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Hoi René,

Ik heb mij zo'n brikettenpers aangekocht, maar de blokken blijven toch niet zo solide als ze op het net laten zien. Als ze droog zijn, vallen ze uit elkaar.
Ik denk dat zo'n brikettenpers eerder voor papier is, maar papier branden in een houtkachel lijkt mij niet gezond ivm roetvorming.

Afhankelijk van wat je er mee perst heb je meer drukkracht nodig. Als het enkel schaafkrullen zijn kom je met minder drukkracht toe. Ga je er ook zaagsel bij doen heb je meer kracht nodig. Zeker als er MDF-stof tussen zit heb de zwaardere types nodig. Anders vallen de briketten gewoon terug uit elkaar. Die zwaardere types betaal je al snel tussen 15000 en 20000 euro.
 

robheykoop

Nieuw lid
20 jan 2013
2
0
helsinki
Hi Steven.
Wel foto's heb ik zo gauw niet.
Op het ogenblik in Spanje voor de winter.
Maar normaal wordt er eerst een water resistance folie aangebracht.
In finland zyn ze hard op weg om weer veel huizen in hout te bouwen.
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Zo een briketten pers is wel een heel handig ding waarbij je alles kan persen wat je wil mits de juiste eigenschappen van de machine.
MAAR indien je deze verkoopt briketten mogen deze alleen bestaan uit massief hout volgens de Belgische wetgeving. Dit omdat plantmateriaal te lijmresten heeft en een te hoog formaldehydegehalte. Tevens zijn afwerkingslagen melamine, hpl of lakken heel ongezond indien men deze verband dit door de afgegeven (chemische) dampen. Voor dergelijke pers moet men wel al een redelijke hoeveelheid afval produceren om dit rendabel te maken en houden.

mvg SamSam
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Hoi robheykoop,

Vertegenwoordigen we saampjes houtbewerkende Nederlanders in Finland... Leuk!
Hieronder een foto genomen in het eerste stadium van onze mega renovatie een aantal jaren terug. Het huis had zaagsel ter isolatie van de vloer en zat dus onder de houten vloerplanken. Ter isolatie van de wanden en het plafond waren kranten en tijdschriften te vinden. (van 1895 t/m ergens 1950) Dit alles heb ik trouwns, tijdens de renovatie, weg gehaald om dit met modernere, betere (ook ecologische) middelen te vervangen.

De laag zaagsel hieronder is zo'n 40 centimeter. Met een pompauto af laten zuigen
IMG_1097.jpg

Groet, Maurice
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Je zou ook houtpellets kunnen maken van zaagsel, voor gebruik in een pelletkachel, geen idee of die dingen te gebruiken zijn in een gewone houtkachel
 

kriskras

Actieve deelnemer
5 jan 2014
25
0
gouda
Ik laat het zaagsel/slierten op halen door een pottenbakker.
Die gebruikt het voor het krakkeleren van zijn aardewerk.
Door verschil van grote zaagsel en verschillende soorten hout krijg je een mooi speels effect.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ik doe mijn zaagsel en droge krullen in papieren kilozakken en stook ze zo op.

Brikettenpers: kijk eens op www.brikomat.com voor plannen voor een zelfbouw pers, zeer betaalbaar en goede resultaten.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik laat het zaagsel/slierten op halen door een pottenbakker.
Die gebruikt het voor het krakkeleren van zijn aardewerk.
Door verschil van grote zaagsel en verschillende soorten hout krijg je een mooi speels effect.

Ja, dat noemen ze raku stoken. Heel snel in een gasoven naar een hoge temperatuur opstoken. Dan zonder afkoelen met een tang uit de oven pakken en in een ton met zaagsel zetten, afdekken en dicht doen. Dat geeft allerlei chemische processen, waarop de glazuren zijn afgestemd. (dat glazuren samenstellen is een chemische studie op zich). Doordat het hout(zaagsel) door de hitte van het object deels verbrandt wordt de zuurstof in het vat snel verbruikt. De chemische reacties die dan in het glazuur optreden moeten het doen zonder zuurstof. De hoeveelheid beschikbare zuurstof verschilt natuurlijk van plaats tot plaats op het object, dus dat geeft hele mooie kleurverlopen, craqele's enz.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Vroeger, toen ik nog een moestuin had, ging zaagsel en mot op de composthoop. Beukenzaagsel- en mot niet, dat gebruikte ik om vis, kip en kaas te roken. Lekker :p en heel makkelijk te doen als je een BBQ met deksel hebt. Omdat ik tegenwoordig in een normale woonwijk in een stad woon is roken eigenlijk geen optie meer, je rookt iedereen zijn hut uit, maar af en toe wordt een barbecuesessie hier beëindigd met een kippetje of twee in de Weber met een paar handen rookmot er bij :D De buren krijgen een poot en ik hoor ze dan niet klagen :D

Tegenwoordig gaat zaagsel en mot de groene container in.

Groet, Rob.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
In Finland heb ik van een vriend daar geleerd van het bestaan van het fenomeen rookoven.
Thuis keeg ik al snel voor vaderdag een Abu Garcia rookoventje, want mijn vrouw hadden de visjes in Finland ook prima gesmaakt.
In de zomer eten we elke week wel twee keer sla met gerookte vis o.i.d. Je kan zelfs roken op je fornuis onder de afzuigkap, er komt bijna geen stank (lekkere rookgeur) vanaf. Wij hebben de linker oven van het plaatje op deze site.

Groet, Karel
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
Bij de betere viswinkels kun je leuke rookoventjes voor op het fornuis halen. Daar moet dan wel weer de afzuigkap bij aan als je kijkt of de vis gaar is ;)
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
even een tip zet de rookoven niet op een plastic tuintafel, dan vind je hem na verloop van tijd half in de tafel verzonken :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.