Houtzaagsel ? Wat doe je ermee?

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hoi,

Ik zou graag willen weten wat jullie met het houtzaagsel doen dat in de zak van de afzuiging terecht komt?
Gooien jullie het weg in het containerpark, of wordt het in de tuin gegooid (lijkt mij moeilijk aangezien het erg kleine deeltjes zijn en deze kunnen wegvliegen) of zijn er andere toeppassingen voor?

Groetjes
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
schaafsel gebruik ik als verpakkingsmateriaal. Zaagsel doe ik eigenlijk niks mee voorlopig (tenzij plassen die door de auto veroorzaakt worden en mijn houtvoorraad gevaarlijk naderen, op te drogen)
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Het zaagsel van onbehandeld hardhout strooi ik onder mijn compost.
MDF en ander plaatmateriaal gaat de afvalbak in.
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Met het keukenafval en het gras is de composthoop meestal toch te nat. Dus het is eerder een plus dan een min. :)
 
gewoon wat water eroverheen:p

mijn krullen worden 2-wekelijks opgehaald door een paardenhouder
ik blij dat ze weg zijn en hij nog blijer dat hij ze heeft:p
kreeg pas de vraag of ik niet eens een beetje door kon draaien want hij had krullen te weinig:p
zaagsel gaat bij mij meestal de groene bak ik in door te tuin
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Krullen en zaagsel gaan bij mij in de kachel. Heb nogal een monsterkachel, waarin ik twee grote zakken krullen kwijt kan. Hier en daar leg ik er dan een laagje zaagsel tussen, want dit brandt niet zo goed. Ik heb eerder krullen te weinig dan teveel;).
Als ik de kachel mooi volstouw brandt ie 4 uur achtereen zonder dat ik er iets hoef bij te gooien!

Groeten,
Steven
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
De krullen zijn wel gemakkelijk te herbruiken, maar de kleinere deeltjes, waaruit bij mij toch 80% de zak mee gevuld is, wat daar mee?
Ik denk dat de compost ook de beste oplossing is.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
aangezien ik geen compost nodig heb, gaat het de kliko in.
en het afvalhout bij een maat in de kachel.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb een brikettenpers overwogen, maar kopen vind ik nogal duur, en als je ze zelf wil maken blijf je ook bezig;)

Nu heb ik voor mij het eenvoudigste systeem, minst tijdverlies en maximale warmte en gebruiksgemak.

Groeten,
Steven
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
je kunt ook eens gaan denken aan een brikettenpers
die blokken schijnen erg lang te branden en veel warmte af te geven

Hoi René,

Ik heb mij zo'n brikettenpers aangekocht, maar de blokken blijven toch niet zo solide als ze op het net laten zien. Als ze droog zijn, vallen ze uit elkaar.
Ik denk dat zo'n brikettenpers eerder voor papier is, maar papier branden in een houtkachel lijkt mij niet gezond ivm roetvorming.
 
je hebt wel een 'echte' nodig:p
dus eentje met een paar ton drukkracht
kopen is gewoon geen optie
die krengen kosten goudgeld
ben al wel over aan het denken om er eentje te maken
als ik ooit eens een mooie werkplaatspers vind die betaalbaar is dan heb je denk ik al een behoorlijk goede pers
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik schaaf voornamelijk vuren hout, als ik een zak volgeschaafd heb krijgt mijn zusje een zak mee voor bij haar konijn. Als het voornamelijk zaagsel en andere houtsoorten dan vuren is gaat het de vuilbak in.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
je kunt ook eens gaan denken aan een brikettenpers
die blokken schijnen erg lang te branden en veel warmte af te geven

Die zijn in oost Europa heel normaal, hier kent men ze nog niet zo goed.
Zijn die persen er betaalbaar in een kleine variant?

Ik gebruik de krullen en zaagsel zomers om de vuurkorf aan te steken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Over een paar weken mag je die zakken zaagsel / krullen ook wel naar Zwolle brengen. We laten een grote container neerzetten voor de krullen !!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wel opletten als je zaagsel of krullen in een kachel wil steken. Nooit een brandende kachel vullen met los zaagsel. Dit geeft een steekvlam. Eventueel in een papieren zak steken, of wachten tot de kachel helemaal uit is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.