Toerental zaagmotor, waarop te letten?

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Beste forummers,

Zaagmotoren worden geleverd met verschillende toerentallen. Veelal zie je toerentallen van 2800 maar ook andere tot 4000 aan toe.
Wat is nu precies het beste toerental? Geldt hier hoe hoger hoe beter, of heeft het te maken met de werkzaamheden die je met de machine wil uitvoeren? Zo ja, welke werkzaamheden behoren dan bij welk toerental?
Dat de zaagbladen per toerental verschillend kunnen zijn is na te lezen op de verpakking c.q. op de zaag zelf, maar als dat weggesleten is wat is dan een veilig toerental om aan te houden?
Stel dat een hoger toerental een beter resultaat geeft: zou dan een toerentalregelaar een optie kunnen zijn om de zaag voor de diverse werkzaamheden in te zetten?
Geen leven of dood vragen, het hield me de laatste tijd bezig met mijn zoektocht naar de (voor mij!) goede zaag.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Je moet het toerental bekijken in functie van de grootte van het zaagblad. Het is namelijk niet het toerental, maar de snijsnelheid die van belang is. (Die kan je berekenen door de omtrek van het gemonteerde blad te vermenigvuldigen met het toerental). Ik heb alleen ervaring met oudere stationaire machines en daar kan je dus de snijsnelheid beïnvloeden door een ander diameter blad te monteren. Deze machines zijn daar op voorzien, en je kan de afstand van het spouwmes wijzigen zodat die op de correcte plaats staat voor verschillende diameters zaagbladen.

Mijn mobiele zaagtafel (festool CS70) is wel voorzien van een variabel toerental. (Bij deze zaag is het niet de bedoeling dat je een ander formaat zaagblad monteerd). En doordat het toerental instelbaar is kan je, met het daarvoor geschikte zaagblad ook aluminium en kunstof op de juiste manier zagen. (Voor het zagen van hout laat ik de machine op het maximale toerental staan)

Concrete voorbeelden van de juiste snijsnelheid voor bepaalde werkzaamheden behoren niet tot mijn parate kennis, en waarschijnlijk kunnen andere forumgebruikers je daarmee helpen (of ik moet mijn oude cursusmappen ergens opsnorren).
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Dit is hetzelfde als met boren, klein boortje hoog toerental, grote boor lag toerental.

Inderdaad snijsnelheid ie het belangrijkste

Cas
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
Dit is hetzelfde als met boren, klein boortje hoog toerental, grote boor lag toerental.
als het eens zo simpel was.
probeer maar eens met een klein boortje met hoge toeren door rvs te boren.
 

tuoh

Oud hout
Het toerental vermeld op snijgereedschappen is het Max. toerental dat het desbetreffende stuk gereedschap mag draaien. Wat echt belangrijk is bij roterende gereedschappen is de omtreksnelheid, die mag een bepaalde waarde niet overschrijden, anders komen er brokken van. Daarom de vermelding van een max toerental bij deze snijgereedschappen.

Bij zaagbladen gaat bij het serieus overschrijden van het max toerental het blad beginnen zwabberen, alle stijfheid is dan uit het blad verdwenen. Dit verschijnsel kan zich ook voordoen bij warm gelopen zaagbladen (botte zaag of klemmend hout)

Algemeen kan je stellen dat voor het schulpen minder toeren nodig zijn, voor het zagen van plaatmateriaal heb je dan weer baat bij een hoger toerental. De meeste fabrikanten die machines leveren met één vast toerental hebben hier de gulden middenweg bewandeld. Te hoog toerental om te schulpen en te weinig toeren om plaatmateriaal optimaal te verzagen. Hier komt dan de optimale snijsnelheid van een stuk gereedschap om het hoekje kijken, wat dus iets totaal anders is dan de omtreksnelheid.

De omtreksnelheid heeft rechtstreeks invloed op het al dan niet uiteen vliegen van het zaagblad (in extreme gevallen) De snijsnelheid bepaald hoe, in dit geval een zaagblad, zijn werk gaat doen en hoe lang het dit kan doen alvorens bot te worden.

Ik zou adviseren om als je een onervaren gebruiker bent niet aan het toerental van een machine te gaan morrelen, zeker bij grotere diameters kan 500 tr/min sneller draaien een nefast resultaat hebben, zowel voor het zaagblad als voor de bediener. Het is altijd veiliger werken met een te traag draaiend zaagblad dan met een te snel draaiend exemplaar. Bij een trager draaiend blad verlaag je de doorvoer om toch een acceptabel resultaat te verkrijgen, bij een te snel draaiend blad kan je enkel snel wegduiken als het fout loopt.

Ps: alle respectabele fabrikanten van snijgereedschappen hebben van al hun gereedschappen tabellen met de optimale snijsnelheid erop, maar deze tabellen zijn enkel voor hun snijgereedschappen, die tabellen zijn niet zomaar toepasbaar op een zaagblad uit de Aldi bijvoorbeeld. Het waarom zal wel duidelijk zijn denk ik.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Door de gegeven antwoorden is het mij nog niet helemaal duidelijk geworden.... Ik probeer het te begrijpen:
1. De snijsnelheid wordt bepaald door de omtrek van het zaagblad en het toerental. Betekenis: hoe groter het blad hoe hoger de snijsnelheid.
2. De maximale diameter van het blad wordt bepaald door de fabrikant en dient uit veiligingsoverwegingen gerespecteerd te worden
2. De snijsnelheid is bepalend voor de snelheid waarmee gezaagd kan worden en de mate van afname van de zaagscherpte
3. De zaagsnelheid (en dus het toerental) heeft betekenis voor het soort materiaal dat moet worden gezaagd.
Conclusie van mij: een hoog toerental kan dienen ter compensatie van een (voorgeschreven) klein zaagblad

Graag aanvullingen c.q. correcties op hetgeen ik er van heb begrepen.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Ik denk dat je het verhaal goed begrepen hebt herman. Het draait dus om de maximale (optimale) snij snel heid, van het zaagblad.

groetjes marc
 

tuoh

Oud hout
Door de gegeven antwoorden is het mij nog niet helemaal duidelijk geworden.... Ik probeer het te begrijpen:
1. De snijsnelheid wordt bepaald door de omtrek van het zaagblad en het toerental. Betekenis: hoe groter het blad hoe hoger de snijsnelheid.
2. De maximale diameter van het blad wordt bepaald door de fabrikant en dient uit veiligingsoverwegingen gerespecteerd te worden
2. De snijsnelheid is bepalend voor de snelheid waarmee gezaagd kan worden en de mate van afname van de zaagscherpte
3. De zaagsnelheid (en dus het toerental) heeft betekenis voor het soort materiaal dat moet worden gezaagd.
Conclusie van mij: een hoog toerental kan dienen ter compensatie van een (voorgeschreven) klein zaagblad

Graag aanvullingen c.q. correcties op hetgeen ik er van heb begrepen.

Toch enkele correcties:

1. De snijsnelheid in hout heeft nog een extra parameter, namelijk de tandvorm. Groot of klein blad maakt geen verschil, omdat een groot blad minder toeren moet maken dan een klein blad ( max omtreksnelheid) de snijsnelheid kan (of zal) bij beide dus hetzelfde zijn.
2. correct.
2bis. correct, het is altijd een afwegen tussen doorvoersnelheid versus slijtage, de juiste mix levert dan de "optimale snijsnelheid" op.
3. Het toerental heeft ook betekenis voor het soort materiaal dat verzaagt word. Zaagsnelheid= snelheid van doorvoer.

De conclusie klopt ook niet helemaal, dit moet zijn: een hoger toerental kan dienen om een kleiner dan het voorgeschreven zaagblad ook een optimale snijsnelheid mee te geven.


Ps: nu is het ook zo dat het verschil in snijsnelheid op éénzelfde machine tussen een zaagblad van 220mm of 250mm diameter quasi verwaarloosbaar is. Het verschil ga je enkel merken na het zagen van honderden meters materiaal. Eén van beide zaagbladen gaat sneller bot worden, welk zaagblad dat is hangt af van het toerental van de machine. Het zaagblad dat de optimale snijsnelheid het dichtst benaderd is altijd de winnaar.


Mvg,

André
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Met dank maar weer!! Veel wijzer geworden. Nu nog zoeken naar het zaagblad dat de optimale snijsnelheid het dichtst benaderd.... Ik begrijp nu in ieder geval dat een verschil in grootte van het blad min of meer verwaarloosbaar is voor de snijsnelheid en alleen effect heeft op het eerder of later bot worden van het zaagblad.
Ik ga er mijn voordeel mee doen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.