Welke handschaaf?

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ik ben van plan om binnenkort een goeie handschaaf te kopen genre lie nielsen, clifton, veritas. Dit vooral om planken en/of balkjes mooi vlak en op dikte te schaven, maar ook om grotere oppervlakten te schaven. Ik heb momenteel enkel een stanley bailey (geribde zool).

Welke schaaf zouden jullie mij aanraden? Een rijschaaf is waarschijnlijk iets te lang? Ik dacht aan een voorloper? Of kan ik met het geld dat ik daarvoor ga besteden eventueel ergens 2 goede schaven kopen? Een actie, voorloper + een blokschaaf of zo?

Alvast bedankt!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik denk dat een nummer 5 schaaf de beste middenweg is tussen precies werk en groot werk.
Ik zou persoonlijk voor een Clifton gaan, volgens mij is dat van dezelfde kwaliteit als Lie Nielsen, maar is goedkoper omdat er minder dure materialen in verwerkt zijn. Persoonlijk vind ik de schaven van Lie Nielsen er een beetje blits uitzien, en vind de Clifton meer eruitzien als een ouderwetse harde werker. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
ik kan je een Lie Nielsen 4 1/2 of een 5 1/2 aanraden. Beide hebben en beitel die zo breed is als die van een 7.
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi Woody,

Zelf ben ik dol op schaven.

Ik begrijp dat je op zoek bent naar een all-round schaaf. Waar je op moet letten bij het kopen van een dergelijke schaaf is onder andere de zool. Kies voor een vlakke zool, geen geribte. bij het schaven van vellingkantjes, met name kopse kanten, zijn de groeven in de zool een ergernis.
Ook moet je op de schaafbreedte letten. hoe breder de beitel, hoe meer kracht het kost om er een krul af te schaven. ten slotte is ook het gewicht van belang. een zware schaaf schaaft fantastisch omdat deze echt als een blok op het hout ligt, je hoeft de schaaf dus niet op het hout te duwen. maar een zware schaaf is ook een aanslag op je armspieren na wat langer gebruik.

kies dus een vlakke zool en ga niet voor een grotere/zwaardere schaaf dan de nr 5.

zelf vindt ik de 5¼ van stanley een hele goede keuze. net zo breed maar net iets langer dan de nr 3.

zeker als je toch voor een wat zwaardere gaat de 5½ of de 5, zou ik je afraden deze van lie nielsen of clifton te kopen. deze schaven zijn kwalitatief onovertroffen, maar daar betaal je wel voor. de oudere stanley's zeg van voor 1954 zijn van zeer goede kwaliteit. Niet te vergelijken met de rommel die nu onder de naam stanley verkocht wordt. Deze schaven zijn voor leuke bedragen te betrekken via Ducotools.nl, en nog beter te verkrijgen via e-bay.com.
zelf heb ik de nodige schaven uit de VS gekocht omdat deze zelfs met de verzend kosten voordeliger te krijgen waren.

Tot slot moet ik zeggen dat ik zelf professioneel meubelmaker ben en dat ik al jaren werk met de oude stanleyschaven en beitels. deze geven een perfect resultaat, als je je beitels scherp houd en je je schaaf de eerste keer voor gebruik helemaal in orde maakt.

Succes met je keuze.

Sanny
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Interessant Sanny, je standpunt over Lie Nielsen/stanley ben ik helemaal met je eens.

Had nog wel een vraagje, hoe kun je zien of je een goede, dus oude Stanley in handen hebt. Ik heb er wel wat verstand van, maar zijn er nog speciale dingen waar je op kunt letten? Vorm van het handvat, merklogo enz enz??
 

Sanny

Actieve deelnemer
Ja er zijn wel een paar dingen, maar ik moet bekennen dat ik geen stanley expert ben.

Je kan kijken naar de pallisander greep dit geeft aan dat de schaaf van vroegere datum is. ook de knop aan de voorkant kun je naar kijken. is dit een lage brede knop (de low-knob eigenlijk altijd pallisander) dan geeft dit aan dat de schaaf nog ouder is Ook het kleine stelwiel is een indicatie van oudere schaven zeker als je deze vergelijkt met de schaven van nu.
ook hebben de oudere schaven een extra stuk verenstaal aan de achterkant van de dekbeitel zitten. dit om verschuiven van de beitel tegen te gaan bij het plaatsen in de schaaf( na het slijpen of wetten).

Verder heb je de verschillende kleuren waarin de naam Stanley op de dekbeitel staat, maar daarin ben ik niet thuis.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat schaven met plastic al afvallen.

Tot en met de jaren 50 verder bij de Amerikaanse modellen ook de patent data in het stelwiel gefreesd.

Kijk gewoon op e-bay of op woodplanes.com
van een stanley 3 blijken meer dan 20 types te bestaan. Ik weet niet hoe ik kan zien om welk type het gaat, maar ik weet wel wanneer ik een kwaliteitsschaaf zie of niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.