Lariks in de grond, hoe lang gaat dat goed?

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik wil een zandbak gaan maken voor mijn dochter, en aangezien ik thuis nog veel lariks hout heb liggen wil ik die daar van maken.
Mijn idee is om met de schaaldelen de zandbak te maken, dus die schaaldelen 50cm ingraven en 30 cm boven de grond.
Daarbovenop komt dan een schaaldeel als zijnde tafeltje en om het geheel stabiel te houden.

Nu ben ik echter wel bang dat het lariks dat in de grond, en vooral net boven maaiveld, gaat rotten.
Hoe lang zal dit hout goed blijven, blijft het meerdere jaren wel intact of is het binnen twee jaar verrot.
Het zijn trouwens schaaldelen van zo'n 25cm breed, tussen de 5 en 8 cm dik.
Of is het beter om het hout te beschermen met een of ander middel? Had al iets gevonden over bruinoleum?

Wil er eigenlijk zo weinig mogelijk aan middelen op smeren, het liefste hou ik het zo natuurlijk mogelijk, vooral omdat het om een zandbak gaat voor kleine kinderen...

Iemand ervaringen hiermee...

(nog even ter info, ik had vroeger een zandbak die bestond uit ingegraven asbest platen met daar boven op een plank.... hoe dingen kunnen veranderen in loop der tijd...)
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik wil de planken een halve meter in de grond steken om zo een zandbak te krijgen waar ook in gegraven kan worden.
Je ziet vaak zandbakken die geplaatst worden op het maaiveld/grasveld, maar dat wil ik dus niet. Moet een goede lading zand in kunnen...
Maar als ik zie dat lariks dus een duurzaamheidsklasse heeft waarbij het hout 5 tot 10 jaar mee gaat, dan kan ik het denk ik wel proberen.
Mocht het na 5 jaar toch verrot zijn dan kan ik er altijd nog weer een nieuwe lading hout onder aan spijkeren....
Zal het eens overneren...
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Gewoon doen want tegen die tijd is je dochter helemaal klaar met zand taartjes bakken. En niks niet behandelen met oleum of wat dan ook. Lekker laten zoals het is. Kijk maar eens in de bouwmarkt naar die houten zandbakjes. Volgens mij redden die het één seizoen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik zou het ook gewoon doen; impregneer en spul dat je erop smeert komt vroeger of later toch in het milieu, en dat wil je met een zandbank terecht niet. Ik heb een kippenren van Lariks en die staat al ruim tien jaar zonder een krimp te geven. Ik weet niet of je het al geschaafd hebt, maar daar zou ik zeker niet op bezuinigen. Veel plezier, ook voor je dochter!
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Lariks wordt al ik weet niet hoe lang gebruikt voor o.a. beschoeïngen van waterkanten. Daarnaast is het één van de veel gebruikte gromdstoffen voor "tuinhout" .
Dus uitermate geschikt voor buitenwerk.
Het afgelopen najaar heb ik er gebruik van gemaakt voor een nieuwe houtwerkplaats achter mijn woning. En in november heb ik een partijtje op de kop getikte tweedehands lariksbalkjes gebruikt om er een degelijke meubelmakerswerkbank van te maken.
Fijn hout om mee te werken,zeker niet vergelijkbaar met vuren, wat veel zachter is en splintert.
Mijn advies : maak gewoon een leuke werkbank voor je dochter. Je hebt er dan beiden veel plezier van !
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Als het hout al wat ouder en dus droger is dan neemt de hardheid wel toe.
Wij gebruiken lariks ook vaak voor schuttingen ed doordat het door opspattend water minder snel rot wat Douglas wel eerder last van heeft.
Lariks aan stukken stam gebruiken wij ook wel eens als stapelmuurtjes in de tuin of andere leuke creaties omdat het een redelijk duurzame oplossing is.
Rotten doet het uiteindelijk toch maar ik zou het er op wagen. zit nog wel een hele tijd.

Ik zou ze overigens niet impregneren / instrijken.
Eerder wat aanbranden, is ook verduurzamend.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Het zal hier hoogstwaarschijnlijk aanzien worden als vloeken in de kerk, maar waarom niet gewoon betonplaten in de grond steken en dan er een mooie zandbak met hout afgewerkt bovenop.
Nog een tip, leg een stuk kippegaas, hoe fijner hoe beter, op de bodem van de zandbak. Dat voorkomt dat bij het maken van diepe putten er zwarte aarde in het witte zand komt.
Groetjes,
Pascal
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Had al besloten om de zandbak dus gewoon met de lariks schaaldelen te maken. Heb er genoeg van, en t hout zal wel enkele jaren mee gaan.
Op de bodem had ik ook al gedacht om worteldoek of zo te leggen, daar kan het water ook door en is sterk genoeg.
Maar dat kippengaas is ook goed idee....
Nu eerst maar eens wachten op beter weer, en dan lekker buiten aan t werk.!
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Als er katten in de buurt rondlopen, voorzie dan ook wat om af te dekken.
Want voor hen is het een reuzekattenbak.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
We hebben zelf een kat, dus wil er een aanhanger net overheen hangen. Onze dochter mag wel met modder spelen, maar liever niet met die van onze kat....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.