Hoe houten ladegeleiders maken

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Wat je eventueel ook kunt doen, is de onderkant van de lades als geleider gebruiken, die loopt in een groef in de zijkant van het ladenblok en dan afhankelijk van hoeveel er aan gewicht in komt de bodem dikker of dunner maken.

Dit zijn foto's van mijn ladenkast voor onder de werkbank:

IMG_6961.jpg
Kast klaar, sleuven gefreest en bodems passend gemaakt

IMG_6971.jpg
Alle lades klaar en dicht

IMG_6972.jpg

Heb hier 6 mm multiplex gebruikt voor de bodems en ik geloof 12 voor de rest
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dus je lade word 70 cm diep, maar hoe breedt maak je hem dan?

Hoe dik ga je de lade zijden maken?

Hoe ga je de bodem bevestigen? In een groef, plat er onder of in een sponning?

Heb je een reden om de lades aan één kant van je werkbank te maken, staat hij bv tegen een muur?

Vragen puur uit interesse.

De lade word 70 diep en hij word zo'n 55cm breed. Vrij forse lades dus.
Hoe dik de zijkanten worden weet ik nog niet. Ik denk 15mm, dat lijkt me meer dan genoeg.
Ik denk dat ik de bodem van 6mm multiplex maak die ik in een groef in de zijkanten infrees.
En wat bedoel je met het laatste? Aan één kant lades maken? Het is een hoekwerkbank. Je moet het zien als een soort hoekkeuken opstelling. Met een paar kastjes eronder, en een paar ladeblokken. Ik zal dit weekend wel wat foto's maken om een idee te krijgen.

Het idee LMM lijkt ook wel leuk, het lijkt me alleen minder stevig als er veel gewicht op komt.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Wat een enorm formaat lade.
Maak je nog een steun lat onder de lade bodem? Krijg het idee dat die op zon groot oppervlakte en met gewicht er in, hij nog al zal gaan doorbuigen, of er uit knapt.
In 15 mm een inkrozing van bv 1/3 maken lijkt mij niet erg stevig. Bij een inkrozing van bv 2/3 heb je denk ik kans dat de inkrozing uitbreekt.

Ik bedoelde: is het een vrijstaande werkbank waar je om heen kunt lopen, maar dat is dus niet zo, als dat wel zo was, had ik liever aan twee zijden een kortere lade.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
@Steven, ik zie dat je de bovenste van de twee stroken Trespa aan de voorkant hebt afgeschuind/afgerond. In m'n simpelheid zie ik daar zo gauw geen reden voor. Kan je het me duidelijk maken?
Met mijn voorstel met de zwaluwstaarten zit een begrenzing tegen het te ver uittrekken van de lade. Dat kan in sommige gevallen best handig zijn. De methode die Jaap aangaf is ook een goed plan. Die is met minder machinerie te maken.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
De bovenste stukken trespa zijn inderdaad afgerond vooraan, dit om de lades makkelijker in te steken en uit te halen. De afronding mocht best wat minder geweest zijn, maar het hindert niet. Ik heb voor een kleine 10 cm 'oversteek' van de geleiders gekozen, heb nog nooit een lade te ver uitgetrokken, en de laden zijn nog diep genoeg naar mijn zin;)

Groeten,
Steven
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wat een enorm formaat lade.
Maak je nog een steun lat onder de lade bodem? Krijg het idee dat die op zon groot oppervlakte en met gewicht er in, hij nog al zal gaan doorbuigen, of er uit knapt.
In 15 mm een inkrozing van bv 1/3 maken lijkt mij niet erg stevig. Bij een inkrozing van bv 2/3 heb je denk ik kans dat de inkrozing uitbreekt.

Ik bedoelde: is het een vrijstaande werkbank waar je om heen kunt lopen, maar dat is dus niet zo, als dat wel zo was, had ik liever aan twee zijden een kortere lade.

@ zweihaak

Ik denk ook niet dat ik de lades 70 cm diep maak. de werkbank is 70cm diep, maar ik denk dat ik mijn lades 60 diep maak. De uiterste breedte is 55cm, dus de bodem zal al met al 50cm breed worden. Ik zie wel of de bodem stevig genoeg word, anders wat een dikkere bodem, en eronder spijkeren/lijmen.

Het is inderdaad geen vrijstaande werkbank, dan was het wel een goed idee geweest om de lades door de midden te doen om er van beide kanten bij te kunnen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Lijmen zou ik ook zeer zeker doen.

Tip voor het spijkeren, sla de spijkers niet recht naar beneden maar in een V vorm om en om, dan heb je veel meer trek weerstand, trouwens schroeven zijn zeker de helft sterker dan met spijkers.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Voor mij lijken het boren voor een booromslag, passen die in je kolomboormachine dan, zit daar zon oude kop op?

Amai, ik was niet mee. Ik heb een heleboel gaatjes geboord in die geleiders met de kolomboormachine;-).
De boren in de lade zijn inderdaad voor een booromslag. Allemaal exemplaren van de rommelmarkt die ik ontroestte met citroenzuur. Naar gelang ik ze nu nodig heb vijl ik ze bij.

Groeten,
Steven
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Denk je nog trespa te hebben liggen, blijkt het geen trespa te zijn. Ik moet dus eerst op zoek naar wat trespa van minimaal 1cm dik.

Ik zal eens op marktplaats gaan kijken of daar nog wat te halen is, of anders maar even wat bouwbedrijfjes bezoeken :rolleyes:
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Een goedkope en praktische manier is de lades gewoon op bodems te laten glijden. De zijwanden van de lades even diep maken als de werkbank en de achterkant 10 cm minder diep. Als je de schuif opentrekt en de achterkant ziet zit er nog steeds 10 cm zijwanden om te verhinderen dat de schuif eruit tuimelt. Ze zijn toch diep genoeg.
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.