Hulp bij keuze lintzaag nodig

agandb

Nieuw lid
20 jul 2009
14
0
Ik maak gitaren en daarvoor heb ik een lintzaag nodig die zonder problemen fineer van 4-5 mm kan zagen van een 16-20 cm hoge (brede) plank (resaw).

Op dit moment heb ik een oude Scheppach 32 vario die me bevalt maar de zaaghoogte is maar 17 cm. Het lukt aardig om 17 cm hooge 5 mm dunne platen mee te zagen maar ik moet 20 cm kunnen zagen. De afstellings mogelijkheden en de geleiding moet ook beter.

Ik heb alleen 240V tot beschikking.

Ik heb drie zagen gevonden waarin ik geinteresseerd ben.
De Scheppach Basato 4 is de grotere en nieuwere versie van waar ik nu mee werk
De Metabo lintzaag BAS 505 G is nu voor een goede prijs verkrijgbaar en ik heb goede ervaringen met electrisch handgereedschap van dit merk.
Hammer N4400 Voor mij onbekend merk maar ik lees geode dingen over deze zaag.

Ik zou graag ervaringen van anderen willen horen over deze zagen. Tips over andere merken zijn welkom. Onderaan heb ik links toegevoegd van tests.

Alvast bedankt.

p.s. Oude lintzagen trekken mij niet omdat ik met het ophalen en enkele uren restaureren al gauw vele honderden euro’s kwijt ben.

Meer info over deze zagen:

Metabo lintzaag BAS 505 G
Nu goede prijs: € 1.383,79
http://www.mzsgereedschap.nl/zagen/zaagmachines/lintzagen/3109.html
Geen test gevonden


Scheppach Basato 4
http://www.hk-scheppach-shop.de/sess/utn;jsessionid=154a64518cdc74f/shopdata/index.shopscript
Uit Duitsland bestellen rond €800,-
In Nederland rond: €1000-1100,-

Test: http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=521




Hammer N4400
Zomeractie € 1095,-
http://link.marktplaats.nl/265884519

Test: http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=595
Youtube test:
[MEDIA=youtube]9sv8EeXRG28[/MEDIA]
[MEDIA=youtube]0rNn_CGajSY[/MEDIA]
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
agandb zei:
De Metabo lintzaag BAS 505 G is nu voor een goede prijs verkrijgbaar en ik heb goede ervaringen met electrisch handgereedschap van dit merk.

Ik heb alleen goede ervaringen met de handmachines van metabo. Daar zijn ze goed in, maar stationaire machines?
Ik heb er een vlak-vandiktebank van gehad en een cirkelzaagmachine. Niet enthousiast!
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik heb de Hammer 240 volt en die bevalt mij
heel goed. Voor de prijs dat hij nu staat zou ik niet twijfelen.
De zaag heeft genoeg vermogen en is voor de rest gewoon goed. Ik heb er zelf een simpele tafelverlenging achter gebouwd om mijn bool planken te herzagen.

Mocht je vragen hebben stel maar.

Groeten,

Geert
 

agandb

Nieuw lid
20 jul 2009
14
0
:) Bedankt voor de info.

Tjeerd dat heb ik al eens eerder gehoord. Zou je niet verwachten maar zoals jezelf zegt was je niet tevreden over de produkten, dus dit bevestigt het wel een beetje.

Geert, waar ik een beetje mee zit is de geleiding. Voor het zagen van 20 cm hoge (dikke) planken is het belangrijk dat de zaag goed gespannen wordt maar zeker ook dat de geleiding goed is. Wat ik heb kunnen zien vanaf de foto's is dat de geleiding bestaat uit twee vlakjes waarschijnlijk van carbon die tegen de zaag aanlopen. Dit lijkt mij niet het beste systeem en ik vraag mij af of dit de zaag goed in de richting kan houden. Mijn ervaring is dat carbon snel slijt en vervangen moet worden.
Heb je ervaring met dit soort diktes en hoe recht de zaag kan zagen? Ook wat de wat hardere houtsoorten betreft?
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
De geleiding bestaat uit gelagerde wieltjes van staal,het courante Europese systeem ,dus geen vaste carbon blokjes.
Ik heb er nog niet doelbewust fineer meer gezaagd maar maar heb er wel al fineer mee verkregen als afval.
Op You Tube kan je de hammer in werking zien,in het tweede deel wordt er fineer gezaagd:

http://www.youtube.com/results?search_query=hammer+n4400&search_type=&aq=f

Problemen die ik heb gehad zijn: trillingen,maar die zijn volledig verdwenen na het goed waterpas zetten van de zaag met stelbouten.
Verder denk ik dat voor fineer de juiste zaagkeuze een grote rol zal spelen,maar dat wist je waarschijnlijk al.
De max hoogte die je erdoor krijgt is 27 cm.




Groeten,

Geert
 

agandb

Nieuw lid
20 jul 2009
14
0
Bedankt Geert, ik heb het blijkbaar verkeerd gezien. Gelagerde wieltjes klinkt een stuk beter.
En inderdaad de juiste zaagkeuze is de helft van het werk. Dat je de zaag goed kan afstellen en soepel en trillingsvrij kan laten draaien is een groot gedeelte van de rest van het verhaal.

Dus wat er op de filmpjes te zien is, is in de praktijk ook echt zo soepel? Als dat zo is ben ik steeds meer geneigd om voor de Hammer te gaan.
Wel een flink stuk duurder dan de Scheppach... Buiten de zomeractie is de Hammer 1280,- euro ex BTW Terwijl ik de Basato 4 voor 700,- ex BTW heb gevonden. :roll:
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
agandb zei:
Wel een flink stuk duurder dan de Scheppach... Buiten de zomeractie is de Hammer 1280,- euro ex BTW Terwijl ik de Basato 4 voor 700,- ex BTW heb gevonden. :roll:

Nu vergelijk je een niet-actieprijs dus met een extra lage prijs elders. Als je die zomeraktie pakt (of misschien de Hammer ook uit Duitsland weet te betrekken) zit er ~350 euro verschil tussen.

Je maakt gitaren zeg je, dus ik neem maar even aan dat je ze ook verkoopt. Dan is die 350 euro ongeveer.... 1/10 gitaar? Stel even dat die 350 euro extra op zich geen probleem zijn, dat je die beschikbaar hebt (anders zijn we snel klaar). Als je met de Hammer één gitaar 10% sneller kan maken dan met de Scheppach, dan heb je dat prijsverschil er al uit.

Dus de vraag is: zijn er dingen die je met de Hammer wel kan doen en met de Scheppach niet, of die op de Hammer sneller gaan? Hoeveel tijd denk je dat dat scheelt en/of hoeveel extra tools hoef je dan niet aan te schaffen? Hoeveel gitaren moet je dan verkopen om het prijsverschil er uit te halen en vind je dat een goede meeropbrengst van de extra investering?

En dan is er het "lekker"-aspect: wat zou je liever zeggen, "ik heb een Scheppach Basato staan" of "ik heb een Hammer staan"? Maar dat is natuurlijk volstrekt geen economisch verantwoorde beslisgrond ;-)

Arthur
 

agandb

Nieuw lid
20 jul 2009
14
0
Ik begrijp wat je bedoelt ArtHarg
Alleen is het in mijn geval zo dat de verschillende zagen nauwelijks invloed zouden hebben op mijn produktietijd. Het enige verschil is dat ik minder afval zou hebben als de zaag rechter zou kunnen zagen en ik hierdoor heel soms een extra plankje zou kunnen zagen. Het een keer extra door de schaafbank gooien is zo’n kleine tijdbesparing dat ik er vele jaren over zou moeten doen om het verschil terug te verdienen.
Het is voor mij meer een ecologische afweging dan een financiële. Ik vind het zonde om veel verlies te hebben in een mooi of zeldzaam stuk hout.

De vragen die je stelt: “zijn er dingen die je met de Hammer wel kan doen en met de Scheppach niet”, en “hoeveel extra tools hoef je dan niet aan te schaffen?”Dit zijn inderdaad de belangrijke vragen voor mij! ;)

Wat de prijs betreft; dit is op dit ogenblik wel de realiteit. Ik kan de scheppach voor 700,- Ex BTW krijgen en de hammer voor 1280 Ex BTW. Een verschil van 580 euro. Ik heb lang gezocht en kon de Hammer nergens goedkoper krijgen. Een vergelijkbare prijs voor Scheppach is in meerdere winkels in Duitsland makkelijk te vinden. Ik hoop de Hammer ergens goedkoper te vinden.

Welk merkje erop staat doet mij trouwens niet veel, wel de kwaliteitsverschil. :lol: ;)


Wat ik me altijd afvraag is hoe het komt dat de prijsverschillen zo gigantisch groot zijn tussen Duitsland en Nederland.
De adviesprijs voor Duitsland (vanuit Scheppach zelf dus) is voor de bandzaag 979,00 EUR inclusief BTW (verkoop 700-800). Terwijl hij in Nederland na lang zoeken bij de meeste winkels rond de 1100-1200 euro kost (verkoop prijs)

Nog een voorbeeld: de scheppach hms 2600ci (220-240 V) vlak/diktebank heeft in Duitsland een adviesprijs van 1349,00 EUR (verkoop rond 1.150EUR) incl BTW
In Nederland verkopen de meeste winkels hem voor: € 1.426,00 incl. BTW

Ik ben voor een paar merken in de muziekbranche dealer en distributeur en ik begrijp er niets van. Het versturen van zo'n machine uit Duitsland is 50 euro meer als je het per stuk bestelt. Voor een Nederlandse winkel zou het nauwelijks moeten uitmaken. Ik heb hetzelfde ook bij andere merken waargenomen.
Hebben meer mensen dit ook waargenomen, of weet iemand een verklaring te geven voor deze grote prijsverschillen?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
@ Agendb, als je de Hammer voor de actie prijs wilt hebben moet je snel zijn. De zomeractie loopt morgen af.
 

agandb

Nieuw lid
20 jul 2009
14
0
Thanks,
Deze is alleen voor de krachtstroom geldig. Helaas heb ik alleen 240V tot beschikking.
Daarnaast moet ik nog een maandje of twee doorsparen als ik de Hammer wil hebben :cry: .

Herstel: Ik heb toch even gebeld en hij is ook in de 240 V uitvoering verkrijgbaar. Vriendelijke mensen bij Felder!
Nu moet ik heel snel kijken of ik het bedrag rond kan krijgen binnen twee dagen :|
Want een Hammer is toch datgene wat ik het liefts zou willen ;)
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
agandb zei:
Thanks,
Deze is alleen voor de krachtstroom geldig. Helaas heb ik alleen 240V tot beschikking.
Daarnaast moet ik nog een maandje of twee doorsparen als ik de Hammer wil hebben :cry: .
Herstel: Ik heb toch even gebeld en hij is ook in de 240 V uitvoering verkrijgbaar. Vriendelijke mensen bij Felder!
Heb je al eens gevraagd wat het aanleggen van krachtstroom kost?
Ik heb het een jaar of 10 geleden laten aanleggen voor mijn Kity vlak-/vandiktebank.
De prijs viel nogal mee.
 

agandb

Nieuw lid
20 jul 2009
14
0
Knoop doorgehakt :D
Na een slapeloze nacht toch besloten om de Hammer te bestellen.
Reden: De aanbieding was goed, de mensen van Felder zijn vriendelijk en relaxed, heel goede reacties op verschillende fora en waarschijnlijk komt er een prijsverhoging dit jaar.

Ik denk dat ik aan de Scheppach op zich genoeg zou hebben maar ik heb nog nooit spijt gehad dat ik een te dure of te goede machine heb gekocht (wel eens spijt dat ik een te kleine of te slecht heb gekocht).

Nu flink wat overwerken om het te kunnen betalen ;)
 

agandb

Nieuw lid
20 jul 2009
14
0
Tjeerd, ik heb zeker nagedacht over krachtstroom te laten aanleggen. Het probleem is dat ik huur en de verhuurder een beetje moeilijk doet over het aanleggen (ook al betaal ik alles zelf) en veel meer wil gaan vragen voor de stroom.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Gefeliciteerd met je aankoop! Daar ga je zeker geen spijt van krijgen.
Je hebt weer een hoop forumleden jaloers gemaakt :mrgreen: .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.