zagen met een dubbele zaag

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Zoals zovelen gebruik ik mijn tafelzaag en afkortzaag regelmatig om te kepen en/of hout weg te zagen bij houtverbindingen. Het zou dan veel handiger zijn om een breed zaagblad of een 'dado' blad te gebruiken, maar die zijn of duur of niet te krijgen.

Nu loop ik al langer rond met het idee om twee zaagbladen naast elkaar te monteren met een ring ertussen. Op ons forum zag ik vanmorgen dat er meer mensen zijn die niet alleen met dit idee rondlopen, maar hier ook uitvoering aan geven: http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=728.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met deze oplossing? Uiteraard zijn tips / adviezen ed ook van harte welkom!

gr, Wim
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb er ook wel eens na gekeken, maar op je formaatzaag is het niet eenvoudig. Als je in de bestaande situatie een 2e blad plaatst, dan heb je ruimte nodig in de richting van de moer die het blad vastklemt, maar aan die kant zit ook je formaat tafel, en om daar nou een stuk van af te halen. Amerikanen gebruiken de dado sets op stationaire zaagmachines zonder de roltafel, deze zagen hebben een insert rondom het zaagblad en daar kun je wel wat ruimte mee winnen.
Hier een linkje naar Freud, die van die sets maakt http://www.freud-tools.com/yoursawandda.html

jaap
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Jaap,

Gisteravond heb ik het blad eens losgedraaid, en inderdaad... :cry: ik heb naast de flens nog ongeveer 2 mm ruimte voor een extra blad... te weinig / teveel risico op beschadiging.

Richting roltafel zou het volgens mij net gaan.

Een andere oplossing is het aanschaffen van een breed zagend blad, Felder heeft bladen met 5mm zaagbreedte. Wellicht hebben Leitz / CMT / ... nog een interessant blad. Overigens heeft Hammer een zaagblad met 2 extra uitsparingen voor twee stiften, zodat ik niet alle zaagbladen kan monteren.

gr, Wim
 
A

Athanor

Guest
Hallo Wim,

Hoe los je dat dan op met dat speciale freesblad wat je volgens Felder in de cirkelzaag kunt zetten om groeven te frezen? Is volgens mij hun alternatief voor de Dado.

Fons
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Fons,

Daarvoor dien je af-fabriek een optie in te laten bouwen, volgens mij à EUR 300,-...
Tsja, voor de hobby is dat een beetje duur..

gr, Wim
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.