hoe een werkbank behandelen?

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Mijn eerste werk, een meubelwerkbank, nadert zijn afwerkfase, maar als complete leek heb ik geen idee hoe ik deze moet afwerken.
Het onderstel en een gedeelte van het werkblad bestaat uit grenenhout.
De randen rondom het werkblad zijn gemaakt uit eik.
Oja, de werkbank komt in een niet verwarmde garage te staan, met schommellende luchtvochtigheid.
Ik heb nog een pot 3V3 Houtbeits Deuren en Ramen staan.
Is dit een aangewezen produkt of is er beters?
Welke werkwijze gebruik ik best, vooral voor het werkblad?
jan
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb de mijne met 2 lagen Danish oil afgewerkt. Het geeft redelijke bescherming tegen vocht en is makkelijk met een doek of kwast aan te brengen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
De werkbank waar de draaibank op staat met tungolie.
De andere werkbank ligt een plaat MDF op, plaat slecht gewoon een nieuwe plaat er op.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Ironmikie, de Haan,
Is je werkbank ook gemaakt uit grenen?
Wordt het oppervlak niet te ruw door de behandeling met Danish Oil of Tungolie?
jan
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Mijn werkbank is gemaakt van Vuren, maar dat maakt voor de olie niet uit. Na de eerste laag wordt het oppervlak wat ruw, maar dat is snel geschuurd met 240 grit of iets.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het is helemaal niet zo erg als een werkbank ruw is, als hij maar vlak is. 't Is een werkbank he, geen sjoelbak. Er zijn ook mensen die het oppervlak opruwen met een tandschaaf en dan onbehandeld laten.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
DE werkbank waar de draaibank op staat is gemaakt van eiken en grenen.
Is niet ruw geworden, maar voelt goed aan.
 

tuoh

Oud hout
Mijn eerste werk, een meubelwerkbank, nadert zijn afwerkfase, ...................

Is dit een aangewezen produkt of is er beters?
Welke werkwijze gebruik ik best, vooral voor het werkblad?
jan

Een werkbank word van oudsher in de rauwe lijnolie gezet, dat geeft een enigszins stroeve afwerking en dat is wat je wil op een werkbank.
Het werkoppervlak mag niet te glad afgewerkt worden anders gaan je werkstukken ongewenst aan het schuiven.

Word het blad na enige tijd toch te glad dan gaan we er even overeen met de tandschaaf. Zelf doe ik dit een twee à drie maal per jaar. Een bankhaak bijvoorbeeld verliest de helft van zijn spanvermogen op een te gladde ondergrond.


Mvg,

André
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
hallo allen,

mijn beuken werkbank behandelde ik, lang geleden, een paar keer met een mengsel van 1/2 terpentijn en 1/2 rauwe lijnolie. Ik herinner mij niet meer of ik er droogsel bijvoegde.

Ik zou dat zeker terug doen.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Zweihaak,
wees daar maar zeker van.
T'is nu al een schatje, ik heb ze lekker ingeölied, t' wordt een pronkstuk...:eek:
Alleen, heb ik ze nog niet in elkaar gelijmd.
Heeft de olie een invloed op de hechting van de PUlijm D4 of gebruik ik beter een ander soort lijm?
jan
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
tungolie kan ook ,amar is eigenlijk nogal duur voor een werkbank lijkt me?

Beits geeft maar een kleurtje en kan niet tegen beschadigingen,

geoon olien lijkt me nog het beste, liefst geen fritturolie, dat riekt een beke.... :)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Even een bokkenwiel naar binnen gooien.
Heb nooit olie op die beuken werkbanken gehad.
Als hij de glad werd even voorzichtig de bandschuurmachine er op.

(zo nu heb ik het gedaan denk ik :) )
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Alleen, heb ik ze nog niet in elkaar gelijmd.
Heeft de olie een invloed op de hechting van de PUlijm D4 of gebruik ik beter een ander soort lijm?
jan

Waarom een PUR D4 gebruiken staat hij buiten in de regen?
Een PVAC D3 werkt veel mooier, en geen zwarte vingers.
Overigens is er ook een PVAC D4, maar de bouwmarkten kennen die niet.
Bij Titebond heeft er geloof ik ook nog nooit van PVAC D4 gehoord, als ik hun reclame zo lees.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Neen, buiten staat ie niet, maar het kan wel redelijk vochtig worden in die onverwarmde garage.
Door het oliën van het werkblad zijn de pengaten vettig geworden.
Gaat de lijm er nu nog aan hechten?
jan
 

tuoh

Oud hout
Eerst in olie zetten en daarna de diverse onderdelen lijmen is niet direct de beste manier van werken. Je gaat zeer waarschijnlijk problemen krijgen bij het lijmen, de hechting zal zeker niet optimaal zijn, als er al hechting is.

Ik zou de (lijn)olie eerst volledig laten drogen, daarna de lijmvlakken afkrabben om de uitgeharde olie te verwijderen, dan kan er pas gelijmd worden. Maar of de lijmverbinding 100% gaat zijn valt zelfs dan te betwijfelen, de olie in de houtporiën krijg je niet meer weg, terwijl daar de lijm in zou moeten kunnen. Deze situatie noemen ze dus een "leermoment", iets om te onthouden voor in de latere toekomst. Na voldoende "leermomenten" evolueer je bijna vanzelf naar vakman:D

Mvg,

André
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ditto wat Tuoh zegt, ik zet ook olie op mijn werkbanken juist omdat lijm daar niet op pakt (witte of PU) en dat je die er gewoon kan afkrabben als hij droog is.
Overal waar olie zit zal de lijm niet pakken, het beste nu is ofwel om even te wachten en dan alles schuren ofwel snel met een ontvetter en tandenborstel of dergelijke alle te verlijmen delen schrobben! Ik zou nu in ieder geval voor een niet watergedragen lijm gaan en alle verbindingen borgen met een deuvel of schroef erdoor.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Ja, heel stom, ik had nochtans de gaten gespaard, maar die olie trekt zo overal in en rond... en het was gebeurd, te laat.
Ik ben nu bezig te lijmen en zal morgenvroeg weten of het nog enig deftig resultaat zal opleveren.
lijmen.jpg
P1020423.jpg
Hoop doet leven, zolang het maar geen hoop ellende is...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.