Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 33
    Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012

hoe een werkbank behandelen?

Mijn eerste werk, een meubelwerkbank, nadert zijn afwerkfase, maar als complete leek heb ik geen idee hoe ik deze moet afwerken.
    Het onderstel en een gedeelte van het werkblad bestaat uit grenenhout.
    De randen rondom het werkblad zijn gemaakt uit eik.
    Oja, de werkbank komt in een niet verwarmde garage te staan, met schommellende luchtvochtigheid.
    Ik heb nog een pot 3V3 Houtbeits Deuren en Ramen staan.
    Is dit een aangewezen produkt of is er beters?
    Welke werkwijze gebruik ik best, vooral voor het werkblad?
    jan

Ik heb de mijne met 2 lagen Danish oil afgewerkt. Het geeft redelijke bescherming tegen vocht en is makkelijk met een doek of kwast aan te brengen.

De werkbank waar de draaibank op staat met tungolie.
    De andere werkbank ligt een plaat MDF op, plaat slecht gewoon een nieuwe plaat er op.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Ironmikie, de Haan,
    Is je werkbank ook gemaakt uit grenen?
    Wordt het oppervlak niet te ruw door de behandeling met Danish Oil of Tungolie?
    jan

Mijn werkbank is gemaakt van Vuren, maar dat maakt voor de olie niet uit. Na de eerste laag wordt het oppervlak wat ruw, maar dat is snel geschuurd met 240 grit of iets.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    lijnolie ?
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Het is helemaal niet zo erg als een werkbank ruw is, als hij maar vlak is. 't Is een werkbank he, geen sjoelbak. Er zijn ook mensen die het oppervlak opruwen met een tandschaaf en dan onbehandeld laten.

DE werkbank waar de draaibank op staat is gemaakt van eiken en grenen.
    Is niet ruw geworden, maar voelt goed aan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door werkbank Bekijk Berichten
    Mijn eerste werk, een meubelwerkbank, nadert zijn afwerkfase, ...................

Is dit een aangewezen produkt of is er beters?
    Welke werkwijze gebruik ik best, vooral voor het werkblad?
    jan
    Een werkbank word van oudsher in de rauwe lijnolie gezet, dat geeft een enigszins stroeve afwerking en dat is wat je wil op een werkbank.
    Het werkoppervlak mag niet te glad afgewerkt worden anders gaan je werkstukken ongewenst aan het schuiven.

Word het blad na enige tijd toch te glad dan gaan we er even overeen met de tandschaaf. Zelf doe ik dit een twee à drie maal per jaar. Een bankhaak bijvoorbeeld verliest de helft van zijn spanvermogen op een te gladde ondergrond.

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door werkbank Bekijk Berichten
    hoe een werkbank behandelen
    jan
    Met liefde

Forum Rechten