stabiliseren draaibank

tfeenstra

Nieuw lid
1 jun 2009
13
0
Hallo iedereen,

Ik ben begonnen aan een nieuw stuk. Het moet een simpele bol worden met als uiterste diameter ongeveer 220 mm. Een flink ding dus. Daarvoor heb ik nu een blok hout ingeklemd met afmetingen van ongeveer 230 bij 230 bij 230mm. Ik heb het blok handgezaagd uit een groter blok, dus het is geen perfect mooie kubus. Maar nu loop ik tegen het volgende probleem op, als ik namelijk de draaibank aanzet (een vrij lichte draaibank voor deze klus ben ik bang, een HU-1000 E) gaat hij enorm dansen en trillen.

Weet iemand hoe ik de draaibank goed vastzet? Ik heb hem nu tegen de schuurmuur van hout aangeschroefd, maar de hele muur tril gewoon mee. Aan de grond kan ik hem niet goed vastzetten aangezien het allemaal losse stoeptegels zijn. Of moet ik dit simpelweg niet proberen op een dergelijke draaibank?

Groeten Thijs
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Thijs, ik heb vroeger hetzelfde probleem gehad. Ben dan ook bang dat je draaibank hier niet geschikt voor is. Wat je zou kunnen proberen is de grootste onbalans weg te nemen door wat van de omtrek weg te zagen, en met een laag toerental te gaan beginnen om het geheel af te draaien.
Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
bekend probleem ook hier. draaibank is te licht vergeleken met het onbalans in het stuk hout. het advies is inderdaad zoveel mogelijk wegzagen of raspen. veel succes en ik ben zeer benieuwd naar het resultaat

rick
 

tuoh

Oud hout
Een andere mogelijkheid is om de draaibank zeker niet vast te schroeven, maar het onderstel te verzwaren met zand, keien, stoeptegels of iets dergelijks, hoe meer massa hoe beter.
De verbinding tussen draaibank en onderstel moet dan wel degelijk uitgevoerd zijn, bv met bouten vast geschroefd.
Verder inderdaad een zo laag mogelijk toerental om te starten, misschien eens overwegen om een frequentieomvormer te plaatsen, deze is zijn geld dubbel en dik waard alleen al in gebruiksgemak.

Mvg,

André
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
tuoh zei:
Een andere mogelijkheid is om de draaibank zeker niet vast te schroeven, maar het onderstel te verzwaren met zand, keien, stoeptegels of iets dergelijks, hoe meer massa hoe beter.
Dat zou op zich moeten werken om de te lichte bank niet te laten dansen. Er is 1 ding wat ik me afvraag en wat ik gewoon echt niet weet: je hebt een gewicht van een kilo of 10 (als ik me niet heb verrekend ;) ) in onbalans ronddraaien. In stevige onbalans kennelijk. Kunnen de as en de lagers van zo'n lichte machine dat aan? Of loop je een risico op een vermoeidheidsbreuk in je as, gevolgd door een rondvliegende min-of-meer bal?

Arthur
 

tfeenstra

Nieuw lid
1 jun 2009
13
0
Hallo iedereen,

Alle adviezen heb ik uitgeprobeerd, maar het stuk blijft te lomp en ongebalanseerd om te draaien met mijn draaibank. Ik heb echter wel een oplossing gevonden voor mijn probleem, en dat is dat ik naar de stadswerkplaats in groningen ben gegaan, want daar hebben ze een veel zwaardere machine die goed verankerd is in de grond. De enige oplossing is toch gewoon zwaarder materiaal dus.

Groeten! Thijs
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.