Na droging heeft het werkstuk verfkwaststrepen, oplossing?

Bonsegons

Nieuw lid
18 jul 2009
5
0
Een werkstuk van volhout esdoorn en beuken/noten fineer ben ik aan het lakken met Sikkens Interior Varnish. Tussen na de 1e laklaag geschuurd met korrel 280 en na de 2e laklaag met 400. Nu zie ik op de 3e laklaag nog steeds strepen van de kwast zitten. Ronde kwast gebruikt.

Hoe nu de volgende laag te lakken, zodat ik een glas eindresultaat krijg?

Mogelijke opties:
- Verf klein beetje verdunnen met thinner? In principe is de verf nu goed van dikte, nieuwe pot.
- Andere kwast: zo ja, welke?
- Gebruik ik te weinig verf per laag?
- Spuiten of lakroller? (Spuiten die spulletjes heb ik niet in huis)

Hopelijk kunnen jullie me verder op weg helpen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De allerduurste superjachten worden met de kwast geschilderd en de verf licht er aalglad op! Daarvoor het je wel een super strakke ondergrond nodig. Je moet de verf goed verdelen en in het geval van de schepen wordt en vaak met de roller opgebracht en verdeeld, en dan wordt er 1 keer met kwast van boven naar beneden gestreken.
Met blanke lak kun je deels hetzelfde doen, maar het wordt nog mooier als de de laatste laag gaat schuren, vanaf b.v. 120 of 180 naar een rimpelloos oppervlak en dat langzaam doorschuren tot korrel 1000 of 2000. Daarna met een polijstmiddel voor lak, zoals voor auto's gebruikt wordt of zoals b.v. Festool het verkoopt, polijsten tot hoogglans.
Het is even werk, maar het resultaat is super. Wel eerst veel laagjes lak aanbrengen.

jaap
 

Bonsegons

Nieuw lid
18 jul 2009
5
0
Bedankt Jaap!

Ik ga maar eens flink schuren tot in de hoge korrels. En dan met een roller aanbrengen en 1 keer met een kwast eroverheen. Eerst dat maar, en als dat niet genoeg bevalt op naar het polijstmiddel.

Bonnie
 

Bonsegons

Nieuw lid
18 jul 2009
5
0
Zo de klus is geklaard. Voor een eerste project mag ik niet klagen, maar de volgende keer zal ik het toch anders aanpakken. De oplossingen die jullie aangedragen hebben, lieten me realiseren dat ik wellicht hoogglans ipv zijdeglans had moeten pakken voor een echt glanzend resultaat, maar ik daar in het begin niet echt voor. Ik ben bij het eerste idee gebleven en zag het als goede les in lakken. Het polijsten was dus een stap te ver voor dit project. Jullie tips bewaar ik voor een volgend project.

Ik heb een deel van de al aangebrachte lak weer weggeschuurd. Vervolgens de lak loodrecht op de vezels aangebracht en uitgestreken met de vezels mee. Geen kwast meer gebruikt, wel meer lak. En per horizontaal vlak geschilderd, zodat ik dus meer lak kon gebruiken en dat geen druipers zou krijgen. Na drogen steeds schuren met fijnere korrel tot 600. Ik heb een duurdere roller van Anza Filt gebruikt, maar daar kwamen nog wel eens pluisjes vanaf... het eindresultaat is dus niet perfect, maar goed genoeg voor deze keer.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.