Advies gevraagd: Ontwerp Tuin afdak

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Allen,

Achter in de tuin heb ik een plekje gereserveerd voor een klein overdekt zitje om s'winters warm te kunnen barbecue en zomers langer buiten te zitten. Graag zou ik van jullie horen of mijn constructie adequaat is voor dit doel. Klopt de constructie en zijn de bouwdelen zwaar genoeg gekozen / overkill

Afmeting: 244 x 244 (2x underlaymnet plaat)
2 zijden zijn gesloten door schuttingen
Dak wordt waterdicht middels EPDM, gelijkt op het underlayment, kan dat?
Hoeveel graden afschot moet ik hebben? Wil in 1 hoek een afwatering maken.

boven aanzicht.jpgZij aanzicht.jpgdetail.jpg

Bedankt!
Thom
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Bij mij wordt waterkering met een 45 gradenhoek geplaatst. Dan heb je gen scherpe rand voor het folie. En je hebt maar de helft nodig :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Volgens mij is je waterkering te smal, 45 graden is een must, in ieder geval bij bitumeuze dak produkten, en de smalste daktrim heb 4 cm nodig dacht ik, verder snap ik je dubbelle boeidelen niet zo goed, of het moet al uit estetish oogpunt zijn , niks mis mee natuurlijk :)
Persoonlijk zou ik de boeiborden niet OP de balken schroeven, maar er dunne latten achter maken, zodat e.e.a. kan ventileren, maar das ook afhankelijk van het materiaal dat je gaat gebruiken.
Hou er ook rekening dat, als het epdm geplaatst is, het underlayment wat gaat werken cq kromtrekken, daarom zou ik kiezen voor minimaal 6 a 8 graden afschot, heb toen ik mij orienteerde op hutten een ding veel gezien>>> krom getrokken daken :)
 

PBT

Actieve deelnemer
qua houtafmeting voor de balken zou ik gaan voor 70x170 ipv 60x100, rekening houdend dat er OOIT misschien een keer een halve meter sneeuw op kan vallen, dan kan je de hele boel gaan stutten.
qua afwatering kun je het best 1cm/meter aanhouden.

Wupsie: ik heb al veel daken op bovenstaande manier gemaakt, echter heb ik nog nooit underlayment zien kromtrekken die geschroeft zit op de balken.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Pardon,ik wel, en dan overstekken groter dan 50 cm, een soort van hobbybob luifels, en het was geen underlayment, maar osb plaat.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Jullie aanvullingen in het ontwerp aangepast.

Wie heeft er ervaring met EPDM? Kan dat rechtstreeks op het underlayment?

tuin-dak.jpg
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Epdm kan rechtstreeks op underlayment, epdm en underlayment instrijken met bijbehorende contactlijm. In bouwmarktfolders heb ik wel eens gezien dat het geplakt werd met rillen kit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.