Advies over frame

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Beste,

Ik had graag jullie advies gehad over hoe ik deze constructie best in elkaar zet.

Klemming.jpg

Het hout is 27mm vuren en aan de bovenkant wordt achteraf een 12mm multiplex verzonken. De bedoeling is dat het vuren achteraf bekleed wordt met nep leder. Ik ben op zoek naar de juiste balans tussen stevigheid en eenvoud en met een minimum aan gereedschap.
Verder wil ik de buitenste hoeken afronden, maar ik vraag mij af of ik dit best vóór of na de montage doe.

Alle opmerkingen of bedenkingen zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt,

Reinoud
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
afmetingen van het geheel?
functie van het object?
losstaand?
hangend aan de muur?
hoort het in een groter geheel thuis?
hoe wordt de multiplex verzonken?
wil je schroeven gebruiken of enkel lijm?

enfin, nog een paar openstaande vraagjes dus ;)
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Het frame moet zo'n 40cm x 60cm worden, eventueel meer dan 60cm maar dan waarschijnlijk met een extra steun. Het is bedoeld om effectpedalen voor electrische gitaren op te bevestigen en komt dus gewoon op de grond te staan, op anti-slip dopjes.
Om de multiplex te verzinken wil ik een uitsparing van 14mm frezen in de bovenkant met behulp van een freesmal. Ik heb dit al eens geprobeerd op een test frame en dit is aardig gelukt. Aan het laagste stuk is de uitsparing uiteraard groter.
Ik denk dat ik sowieso schroeven zal moeten gebruiken, ik vrees dat ik anders vrij veel geld zal moeten uitgeven aan lijmklemmen. Ik heb wel wat klemmen liggen, maar die zijn niet groot genoeg om de hele lengte te klemmen.
Ik overweeg pocket hole schroeven, maar ik heb hier geen ervaring mee. Verstek lijkt mij ook een optie, maar ik heb hier mijn twijfels over de stevigheid.
Kan ik eventueel alles kops verlijmen en dan klemmen met een klemband? Waar moet ik op letten ivm het werken van het hout?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Enkel kops verlijmen zal niet gaan werken, dat houdt niet, je zal sowieso ook moeten schroeven.
Aan de lage kant heeft het al redelijk wat extra stevigheid door het balkje binnenin. Aan de hoge kant zou je kunnen overwegen om dit ook te doen, een randje uit te vrezen uit de kopse plank en daar de zijkanten in te laten vallen of het gebruik van metalen hoeken aan de binnenkant.

Als je het geheel gaat schroeven heb je eigenlijk geen lijmklemmen nodig, omdat de schroef het geheel tegen elkaar trekt. Mocht je ooit zoiets gaan verlijmen en je hebt geen lijmklemmen die lang genoeg zijn, dan kan je er ook een touw omheen doen en deze opspannen met een latje.
 

WR1944

Oud hout
Ik weet niet wat je aan gereedschappen en vaardigheden in huis hebt maar je kan de constructie wel versimpelen. Omdat het een niet al te grote constructie is kan je iets dunnere balkjes gebruiken, bijvoorbeeld rond de 20 mm. Met potgaten werken kan heel goed want het geheel wordt met kunstleer bekleed. Wolfcraft heeft een goedkoop setje en je kan er normale bolkop houtschroeven in gebruiken. Je hoeft geen groef voor het multiplex te frezen. Je kan aan de binnenkant een strook multiplex schroeven/lijmen langs de binnenkant waar het blad op rust. In het midden kan je een balkje aanbrengen als extra ondersteuning voor het blad. Als alles in elkaar geschroefd en gelijmd is krijg je een stevige doosconstructie.
Het afronden doe je het best als alles in elkaar zit. Wel oppassen als je haaks op de vezelrichting van het hout gaat werken in verband met het uitbreken. En een handgreep of iets dergelijks lijkt me ook handig om het geheel te manipuleren.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Als ik het goed begrijp bedoel je zoiets:

Klemming2.jpg

Als ik op deze manier werk, zou ik dit dan kunnen klemmen met een riem zoals bij lijstwerk en zonder schroeven? Als ik schroef blijf ik natuurlijk met de kop zitten die moet geplamuurd worden, en dan is het maar de vraag of achteraf de contactlijm voor het nep leder hier goed op hecht.
Wat voor plamuur zou ik hier best voor kunnen gebruiken? Ik heb in het verleden al vaak mdf-vuller gebruikt van Polyfilla, maar ik neem aan dat dit minder geschikt is voor vuren?
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@WR1944:

De oplossing die je voorstelt voor de multiplex heb ik ook overwogen, maar het gaat mooier ogen als het iets dieper dan de rand verzonken zit. De multiplex wordt sowieso nog extra bevestigd met hoek-ijzertjes. Het frame zou bovendien rondom rond bekleed worden, de plaat zwart gelakt. In de groef zou dan de naad van de bekleding komen, mooi weggewerkt onder de multiplex. De freesmal hiervoor heb ik al gemaakt en is bijzonder handig gebleken. Er komen bovenop de plaat twee metalen handvatten. In de plaat moet ook nog een groef komen om kabels door te stoppen en onderaan de plaat komt nog wat electronica.

Qua gereedschap is het simpel: handzaag, verstekbak, hamer, schroefboormachine, bovenfrees en enkele klemmen.

Ik heb bij het testframe een deuvelsetje proberen gebruiken, maar dit had niet het gewenste resultaat omdat de deuvels scheef kwamen te zitten. Het bleek moeillijk om uit de hand mooi recht te boren...
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Komt er geen deksel op, tijdens transport?

Waarom maak je het geheel niet van 18 mm multiplex. De bodem zou je van 9 mm multiplex kunnen maken.

Je zou er ook een kistje van kunnen maken, die je dan scheef doorzaagt. Dab heb je ook gelijk een deksel.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Het deksel is deel twee:), Zweihaak heeft me al door ;) Ik wil eerst een stevig frame proberen maken en kijken hoe het werken met kunstleer bevalt. Als ik daar iets goed mee kan doen heb ik een goed concept voor een deksel liggen dat tegemoet komt aan de noden van de gitarist. Ik heb al een boel ideeën en tekeningen, maar eerst moet het frame goed zijn. Ik heb multiplex overwogen, maar vuren is een pak goedkoper. De bedoeling zou zijn om dit op kleine schaal aan de man te brengen om zo mijn hobby een beetje te bekostigen. De juiste balans tussen productiekost en kwaliteit vinden is dus belangrijk.
Zou ik zelf met de bovenfrees een domino verbinding kunnen maken? Ik heb een frees van 10mm rond, goed om de gaten te maken, maar ik heb geen idee hoe ik de domino's zou kunnen maken. En hoe zou ik dit dan moeten opspannen? Met een riem?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Multiplex is veel steviger voor dit soort dingen als er veel mee gesleept word.
In de flightcase bouw wordt eigenlijk alleen maar multiplex gebruikt.

Een tip, als je er geld mee wilt verdienen, muzikanten kunnen ongelooflijk veel geld uitgeven aan instrumenten, maar voor dit soort dingen of voor flightcases is er nooit geld.

Voor dit soort beklede ontwerpen moet je niet te moeilijk doen, lijmen en schroeven.

Weet je zeker dat je die voorste balk wilt, ik heb menig gitarist gesproken die de voorkant open wilden zonder rand er in.
Je moet nu nl je voet hoger optillen om daar niet tegen aan te trappen. Veel gitaristen zijn gewend om schuivend hun voet naar de effecten te brengen.
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
De balk vooraan ga ik sowieso houden. Ik heb het ontwerp al aan verschillende gitaristen getoond en die vonden het goed. Ik heb een paar maand geleden voor onze gitarist (ik drum in een band) een eenvoudige versie gemaakt met een groot plat oppervlak en een kleine verdieping voor een tweede rij pedalen. Dit had inderdaad het voordeel dat de pedalen vlotter bereikbaar zijn, maar had als nadeel dat je de stroomvoorziening en kabels niet zo vlot kwijt raakt. De beide versies hebben voor en nadelen. Eens ik alles wat onder de knie heb is het de bedoeling om ieder stuk volledig in overleg met de gitarist te maken.
Ik heb nog wat resten multiplex liggen, misschien dat ik ook eens een frame in multiplex maak om dan eens te kijken wat er het beste is naar stevigheid, verwerking, kostprijs e.d.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Zoals gezegd heb ik een paar frames gemaakt om wat uit te proberen.
Mijn eerste testframe is opgebouwd uit geschaafde vuren balken van 27x93mm. De laagste balk is een ongeschaafde vuren balk van 50x50mm en vrij krom. Ik heb de verbindingen overlappend gemaakt en gelijmd en geschroefd. Echt haaks is het allemaal niet, en door de kromme balk "wipt" het frame. Een drama is dit niet omdat ik in de eerste plaats wou testen of mijn freesmal een beetje deugde.

DSC_0199.jpg

Het frezen was geen onverdeeld succes. Bij het afronden van de randen zijn er soms grote splinters weggesprongen, waarvoor men mij hier eerder al waarschuwde. Hoe zou ik dit kunnen vermijden?
De uitsparing voor het frame had ik ook graag wat gladder gezien, maar misschien is dit gewoon omdat het hout zo zacht is?
DSC_0202.jpg

Het frame is in elk geval stevig en vrij licht, maar ondanks het feit dat het nog bekleed wordt had ik het toch graag wat beter gehad.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik heb ook twee frames in multiplex gemaakt. Eén frame van 38x50cm en één van 39,5x80cm. Het kleinste heb ik gewoon kops gelijmd en geschroefd, bij het grootste heb ik in de zijstukken groefjes gefreesd, gelijmd en geschroefd.
DSC_0195.jpg

Het kleinste frame was opnieuw niet zo'n succes, maar de stukken hout waren niet fantastisch gezaagd. Het tweede frame is behoorlijk goed gelukt, het staat stabiel en is behoorlijk haaks, niet perfect, maar dat stoort niet echt.
Door de lengte van het frame moet ik de laagste plank wel verstevigen. Zou ik hier een vuren balkje aan mogen lijmen of geeft dit problemen ivm het "werken"? Ik heb geen multiplex meer van die lengte, vandaar. Ik dacht eerst om een extra verbinding te maken tussen de twee langste planken, maar ik wil eigenlijk zoveel mogelijk ruimte vrijhouden.
DSC_0190.jpg

De multiplex frames ga ik binnenkort frezen. Zijn er zaken waar ik op moet letten bij het frezen van multiplex, vooral voor het afronden?

Alle bedenkingen, opmerkingen en tips zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt voor jullie advies,

Reinoud
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.