Binnendeur

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
Na een jaartje lezen op het forum en wat klussen dankzij de handige tips die hier te vinden zij komt nu toch mijn eerste bericht. Ik zit al een week schetsen te maken voor een binnendeur en ik dacht deze te maken door 2x 18 mm mdf op elkaar te plakken. Ik zou twee platen nemen zodat ik in de onderzijde van de platen een gleuf kan frezen en hierin zou mijn glas dan klemmen. De zwarte mdf zouden we nemen na het zien van een deur in dit materiaal. Nu lees ik dat mdf niet zo goed is om een deur te maken, niet zo stevig voor de scharnieren, .... Iemand tips? Alvast bedankt
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb een drie slaapkamerdeuren gemaakt van 2x18 MDF, en van toilet en badkamer van 2x multiplex. Het multiplex trekt iets krom helaas, maar ik heb ook niet echt goede kwaliteit gebruikt (deels underlayment). De MDF deuren blijven netjes recht en hangen prima met 4 scharnieren. Er moeten echter wel kogelgelagerde scharnieren gebruikt worden, want bij mij lopen de scharnieren niet soepel genoeg. Maar ik laat de deuren toch altijd open staan, dus dat boeit niet. Uiteraard voldoende lange schroeven gebruiken en goed voorboren.

MDF is erg zwaar. het verplaatsen van de deuren is dus erg lastig in je eentje. Ik geloof dat mijn deuren ±50kg zijn. Ik heb ze wel hoog gemaakt 2315mm, breedte 830mm. Multiplex deuren zijn veel lichter. Ik heb er een aantal horizontale V-groeven ingefreesd voor een moderne uitstraling.

De randen lijm ik bij voorkeur met bruislijm, het grote vlak kan wel met normale houtlijm. Misschien kan ook alles met normale lijm als je het oppervlakte eerst ontvet. De laatste cm op maat zagen pas na het lijmen, zodat de zijkant mooi vlak is. Klemmen is ook lastig, het midden krijg je nooit geklemd, tenzij je bowclamps gebruikt. Zorg voor voldoende lijmklemmen voor rondom.

Als je de MDF deuren niet erin hebt hangen, maar schuin tegen de muur zet, gaan ze ook doorhangen. Hetzelfde als je ze te lang op schragen laat liggen bij het lijmen of schilderen. Goed ondersteunen dus. Hetzelfde geldt voor de ongezaagde platen.

Zorg er ook voor dat beide kanten gelijk zijn (gefreesd, geschilderd), dat voorkomt ook kromtrekken.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik heb een drie slaapkamerdeuren gemaakt van 2x18 MDF, en van toilet en badkamer van 2x multiplex. Het multiplex trekt iets krom helaas, maar ik heb ook niet echt goede kwaliteit gebruikt (deels underlayment). De MDF deuren blijven netjes recht en hangen prima met 4 scharnieren.
Dat iets kromtrekken gebeurt zelfs bij een volspaan binnendeur, als de deur tussen twee ruimtes met structureel verschillende temperaturen/luchtvochtigheden worden geplaatst. Met 'iets' bedoel ik dan 1 a 2 mm 'openstaan' in het midden (of boven en onder afhankelijk vande draairichting). Ik denk dat dat niet te voorkomen is. Bij je badkamer- en toiletdeuren zijn de verschillen in luchtcondities waarschijnlijk groter dan bij je slaapkamerdeuren.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Multiplex deuren werken sowieso meer, tenzij je alustabiel oid gebruikt.
Wat betreft de OP, waarom niet gewoon een volspaan deur kopen, is er een specifieke look gewenst?
 

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
Wij hebben hier in de streek al een paar winkels gedaan en onder de 900 vinden we geen deur. In de doe het zelf staan er dan wel deuren goedkoper, maar daar vind ik dat de kwaliteit van de afwerking te wensen overlaat. Bijtelheeft u soms foto's van de deuren die u zelf gemaakt heeft? En heef iemand soms een handige site waar ik moet op letten,.... Ik dacht eerst mijn kader te maken , delete monteren en dan de ruimte bekijken voor mijn deur. De afdeklatjes kan ik achteraf plaatsen, juist de holte voor slot,scharnieren,... Daar zit ik sloot. Aangezien ik een deur wil maken met drie glasdelen in dacht ik de deur in stroken te maken en deze eerst te lijmen en achteraf deze in elkaar lijmen, of ben ik beter dat ik de drie glasdelen uit twee platen snij en achteraf deze twee grote platen op elkaar lijm?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Dus je wil een deur als deze maken?
binnendeur.jpg
Misschien dat ik het mis heb, maar het lijkt mij dat MDF niet voldoende sterk is om de verbindingen tussen stijlen en regels te maken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Ik zou voor een dergelijk model ook niet voor MDF kiezen, lijkt me ook te zwak. MDF kruipt nogal, dus ik zou bang zijn dat de deur gaat trekken/uithangen.
 

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
Idd zo een deur wil ik maken maar dan tussen de ramen nog eens een groef dat ook doorloopt in het kassement. En eerst een kader maken met balken en daar dan mdf opkleden, is dit een oplossing? Dan zit ik,wel met het probleem dat mijn mdf zwart is en de binnentijds gewoon hout.
 

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
Mijn idee om twee platen mdf op elkaar te gebruiken was vooral doordat ik dan het glas tussen de twee kan klemmen bij het lijmen, ik had dan gewoon de dikte van het glas uit een kant uitgefreesd, bij massief hout zou ik niet weten hoe ik hieraan moet beginnen. Een tweede reden ol voor zwarte mdf te kiezen was de prijs, plus de zwarte mdf kon ik zo onbewerkt laten.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Bij massief gebruik je gewoon een recht icm 2 glaslatten of een sponning en een glaslat, die kun je ook gewoon frezen. Misschien is het verstandig om een deur te kopen, of denk je dat je de verbindingen zelf kunt maken?
En mdf onbewerkt laten is dat fraai, ken de zwarte soort niet?
 

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
Goh ja, ben iemand die eerst iets probeert te maken, lukt het niet dan heb ik pech en moet ik mijn trots opzij zetten en een gaan kopen. Bedoel je met sponning een uitgefreesde sierlijst? Ik zou graag een zo strak mogelijke deur willen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Een sponning is een keep in rand van de opening, deze is gewoon rechthoekig en dus met een sponningfrees te maken. Aan de andere zijde kun je een glaslat naar keuze toepassen, wil je zo strak mogelijk dan een rechthoekig model dat vlak ligt met de deur.
Ik zou me toch eerst een beetje verdiepen in hoe je een deur maakt, is goed te doen, maar niet echt beginnerswerk. De verbindingen in de hoeken zijn vrij kritisch en moeten goed uitgevoerd worden.
 

PBT

Actieve deelnemer
Waarom niet gewoon in massief hout maken en dan schilderen? MDF op hout lijkt me nou niet de manier....

dan heb je zeker nog nooit een standaard deur van tegenwoordig in je handen gehad... 99% van de deuren die je tegewoordig kant en klaar koopt (cando, skantrae, wehkamp en noem maar op) worden op deze manier gemaakt. een lat van 32mm dik en daarop zit aan beide zijden een 4mm mdf plaat op. Ook de deur in de afbeelding is zo standaard leverbaar.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Dan zit je nog steeds met het maken van de verbindingen. Neem dan gewoon massief, dan heb je tenminste een echte deur, kost dezelfde tijd en moeite.
Gelamineerd waaibomenhout met MDF toplaag is leuk voor een fabriek, die kunnen de verlijming volvlak persen. Ik zou er zelf echt nooit aan beginnen, dan kun je beter gewoon een deur kopen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Misschien begrijp ik je "twee-keer-18 mm-MDF-met-glas-ertussen-concept" verkeerd , maar wat doe je als er een glas sneuvelt?

En ik begrijp sowieso een MDF keuze niet zo goed gezien de hoge eisen die je stelt. Maar ik moet ook zeggen dat ik geen ervaring met deuren heb.
 

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
Dan is het tijd voor een nieuwe deur,hoge eisen heb ik niet echt, maar als je ziet dat een deur uit de doe het zelf nooit proper afgewerkt is, denk ik dat als je het zelf maakt je er meer tijd en afwerking kan insteken, ik kan hierin ook verkeerd zijn.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Glas wordt normaal gesproken altijd in een sponning en met een glaslat geplaatst, op de foto op de 1e pagina is dat ook te zien. Het werkt ook een stuk makkelijker(lichter) als je eerst de deur kunt afhangen en dan het glas plaatsen. Is zwart mdf bedoeld om onbewerkt te laten? Ik denk het niet, denk dat het na een paar jaar vies is, er zal zeker een laklaag oid op moeten om de deur schoon te kunnen maken/houden.
Als ik al zelf een deur uit mdf zou maken, dan zou ik er voor kiezen om gewoon uit een volle plaat de glasvakken te zagen, zodat je geen verbindingen hoeft te maken waarvan je je moet afvragen of ze sterk genoeg zijn. Ik denk dat het best mogelijk is om op die manier een goede deur te maken, maar ik denk dat het goedkoper is om er een te kopen als ik de uren reken tenminste.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.