Trapadvies gevraagd

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik heb tot nu toe enkel ervaring met het maken van een molenaarstrap waarbij de treden tussen de trapbomen zitten in uitgefreesde uitsparingen. Nu moet ik een trap maken volgens de foto in bijlage. Heeft iemand advies over hoe te werk te gaan? Neem ik dan een bredere boom waaruit ik driehoeken wegzaag, of neem ik een smallere boom waar ik driehoeken op lijm. Mij lijkt de laatste methode het meest vanzelfsprekend.
Alvast bedankt!
Bram

trap.jpg
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
In amerika zagen ze de driehoeken uit de bomen, er is ook een hele goede video daarover "basic stairbuilding" van Taunton (het bedrijf achter de finewoodworking bladen)en er zou ook nog wel een boek van kunnen zijn.

En in een stalen versie doen ze het vaak andersom, waar ze er een driehoek op lassen.
 

WR1944

Oud hout
In de USA worden voor een standaard rechte trap trapbomen gebruikt waar driehoeken uit gezaagd zijn. Meestal is de hoek van de trapboom 45 graden maar daar kan binnen grenzen van afgeweken worden. Er moet een minimum dikte aan de onderkant overblijven. Voor een standaard breedte gaan twee bomen aan de zijkanten en een derde gaat in het midden. Simpel en doeltreffend.
http://www.homedepot.com/h_d1/N-5yc...angId=-1&keyword=stair+stringer&storeId=10051
Zo koop je ze bijvoorbeeld kant en klaar bij mijn bouwmarkt Home Depot (geen aandelen maar dat zou geen slecht idee zijn gezien mijn aankopen).
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
Ik heb tot nu toe enkel ervaring met het maken van een molenaarstrap waarbij de treden tussen de trapbomen zitten in uitgefreesde uitsparingen. Nu moet ik een trap maken volgens de foto in bijlage. Heeft iemand advies over hoe te werk te gaan? Neem ik dan een bredere boom waaruit ik driehoeken wegzaag, of neem ik een smallere boom waar ik driehoeken op lijm. Mij lijkt de laatste methode het meest vanzelfsprekend.
Alvast bedankt!
Bram

Loop je beneden tegen de muur aan. Heb je een bovenaanzicht zodat we het duidelijker wordt.

Heb ooit eens zo'n trap met driehoeken gemaakt. De bomen was één gebint in tweeën gezaagd. Ruwe zijden naar buiten en de driehoeken met de gladde kant gelijk geschroefd. Het moeilijkste was dat de trap scheluw was en dus twee type driehoeken had. Volgens mij hadden we iets van 20 treden toen.
Ben al eens op zoek geweest naar analoge dia's maar jammer genoeg niets meer kunnen vinden.

Ik zou hier een dikker balk nemen gevoelsmatig en dan driehoeken in 40 mm er op zetten of infrezen. Je blijft het toch wel zien dus dan kan je beter accentueren. Het is wat je zelf wilt en mooi vind. Die balans tussen wat je zelf mooi vind en wat de wereld er van vindt blijft onwijs moeilijk.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Dat is een trap met keepbomen. Als je de driehoeken erop lijmt, zou ik ook een extra verbinding maken met deuvels oid. Er komt best veel kracht op. Bij mijn trap heb ik een klein stukje keepboom om de onderste, ronde treden te ondersteunen in het midden. Daar gingen een paar lijmverbindingen los bij de test. Ik had de "driehoeken" zelfs een stukje in de boom ingekapt.

In je tekening mag je de details van de aansluitingen aan de boven- en onderkant nog wel even herzien :)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Ik weet niet wie het ontwerp voor de trap heeft gemaakt, maar hij is erg steil en ook de hoogte boven de looplijn t.p.v. de vloerrand is erg beperkt (<2100mm?). Ik weet niet of er aan de maten nog wat te doen is en of de vloerrand eventueel af te schuinen is, maar het is allemaal erg krap. Ik zou iig heel goed inmeten voor te aanvang.

Verder sluit ik me aan bij bovenstaande vwb de keepbomen, die worden normaal gesproek volgens Amerikaans model uit 1 stuk gemaakt, 3 bomen is de standaard, maar dan is de trede vaak van multiplex. Dit zijn volgens mij ook vaak trappen die nog nader afgewerkt worden, gaat dat hier ook gebeuren?
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
De vorige trap die er stond was nóg steiler, met kortere treden en stootboorden. De onderste twee treden maken een draai van 90°, maar dat zie je niet op deze afbeelding. De trap en looplijn zijn uitgetekend door een architect. Na het bekijken van wat filmpjes denk ik dat ik toch voor wegzagen ga kiezen. Op YouTube doet men dit met een handcirkelzaag, maar ik zou toch opteren voor een invalzaag met geleidelat of voor een afkortzaag, zou dit laatste mogelijk zijn?
Gaat een middenboom nodig zijn voor een trap van 71cm breed uit rubberwood v 32 of 40mm dik?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Middenboom heb je dan niet nodig, treden zijn dik zat met zo'n overspanning.
Is er niets aan de grootte van het gat te wijzigen, of is de trap te verlengen, want die concollega van me heeft er wel een erg steil trapje van gemaakt en ik vind het ook geen fraaie trap. Waarom is er gekozen voor deze opliggende uitvoering? Ik zou dat alleen doen als je voor een middenboom kiest, dan kan het fraai ogen. Misschien een plattegrondje plaatsen zodat het verloop duidelijk wordt?
Daarbij klopt de bovenaansluiting idd niet, moet hier geen weltrede oid komen? En nogmaals is de vrije hoogte boven de looplijn gecontroleerd? Architecten zijn soms net mensen en maken ook weleens fouten.. :)
 

tuoh

Oud hout
Zoals hier al vernoemd kan je de uitgekeepte wang(en) op twee manieren vervaardigen. Een brede trapboom waar hoeken uitgezaagd worden, of een smal exemplaar waar hoeken opgelijmd worden. Deze laatste is makkelijker te maken en er is ook minder materiaal nodig. Komen er stootborden in de trap te zitten? Zo ja, dan is de methode met oplijmde hoeken sowieso de eerste keuze. De stootborden komen namelijk in verstek samen met de trapwang(en), of je kan de stootborden tot de buitenkant wang laten lopen en dan in verstek zagen, op de trapwang komt dan wel telkens een driehoekige kardoes te zitten.

Maar alvorens hier aan te beginnen moet er een deftige tekening komen, hetgeen er nu op papier staat is een mooi plaatje, maar dat gaat helaas een heel wat minder mooie trap opleveren. Er schort heel wat aan het ontwerp, de trapbomen moeten bovenaan in het trapgat komen te zitten om het welstuk te kunnen dragen. Onderaan is het ook niet koosjer, trapbomen moeten het gewicht van de trap op de vloer kunnen overdragen, die kunnen dus niet boven de grond blijven zweven.
Die onderste twee treden moeten mee geïntegreerd worden in de totale constructie om een stijf geheel te verkrijgen. Het is hier ook al vernoemd maar de afmetingen van het trapgat zijn ook heel krap. Dat word zorgvuldig ontwerpen om hier niet mee klem te komen zitten. Er is op het ontwerp ook maar schetsmatig een trapleuning getekend, ook die moet in het ontwerp opgenomen worden, zeker de trappaal moet deel uitmaken van de totale constructie.

Nu is het algemeen geweten dat een ontwerp van een architect ook niet meer is dan dat, een ontwerp. Het is dus GEEN werk- of constructietekening, daar moet de uitvoerder voor zorgen. De architect legt enkel de vorm en de belangrijkste afmetingen vast, de rest is in dit geval voor de trapmaker, die moet zorgen dat de sumiere ontwerptekening uiteindelijk uitmond in een mooie en technisch verantwoorde trap.

Ik zou dus eerst en vooral een paar goede werktekeningen vervaardigen. Begin van nul, dus alle afmetingen ter plaatse opmeten en vanuit deze reële afmetingen alle relevante gegevens berekenen die nodig zijn om een "echte" trap op papier te zetten.


Mvg,

André
 

PBT

Actieve deelnemer
zelf zou ik nooit kiezen voor het oplijmen van de driehoeken. ik zou altijd de driehoeken uitzagen, en er dan voor zorgen dat de punt van de uitgezaagde driehoek nooit vlak bij een lijmnaad komt.

Ik gebruik hier overigen altijd de festool invalzaag voor
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Zoals hier al vernoemd kan je de uitgekeepte wang(en) op twee manieren vervaardigen. Een brede trapboom waar hoeken uitgezaagd worden, of een smal exemplaar waar hoeken opgelijmd worden. Deze laatste is makkelijker te maken en er is ook minder materiaal nodig. Komen er stootborden in de trap te zitten? Zo ja, dan is de methode met oplijmde hoeken sowieso de eerste keuze. De stootborden komen namelijk in verstek samen met de trapwang(en), of je kan de stootborden tot de buitenkant wang laten lopen en dan in verstek zagen, op de trapwang komt dan wel telkens een driehoekige kardoes te zitten.

Maar alvorens hier aan te beginnen moet er een deftige tekening komen, hetgeen er nu op papier staat is een mooi plaatje, maar dat gaat helaas een heel wat minder mooie trap opleveren. Er schort heel wat aan het ontwerp, de trapbomen moeten bovenaan in het trapgat komen te zitten om het welstuk te kunnen dragen. Onderaan is het ook niet koosjer, trapbomen moeten het gewicht van de trap op de vloer kunnen overdragen, die kunnen dus niet boven de grond blijven zweven.
Die onderste twee treden moeten mee geïntegreerd worden in de totale constructie om een stijf geheel te verkrijgen. Het is hier ook al vernoemd maar de afmetingen van het trapgat zijn ook heel krap. Dat word zorgvuldig ontwerpen om hier niet mee klem te komen zitten. Er is op het ontwerp ook maar schetsmatig een trapleuning getekend, ook die moet in het ontwerp opgenomen worden, zeker de trappaal moet deel uitmaken van de totale constructie.

Nu is het algemeen geweten dat een ontwerp van een architect ook niet meer is dan dat, een ontwerp. Het is dus GEEN werk- of constructietekening, daar moet de uitvoerder voor zorgen. De architect legt enkel de vorm en de belangrijkste afmetingen vast, de rest is in dit geval voor de trapmaker, die moet zorgen dat de sumiere ontwerptekening uiteindelijk uitmond in een mooie en technisch verantwoorde trap.

Ik zou dus eerst en vooral een paar goede werktekeningen vervaardigen. Begin van nul, dus alle afmetingen ter plaatse opmeten en vanuit deze reële afmetingen alle relevante gegevens berekenen die nodig zijn om een "echte" trap op papier te zetten.


Mvg,

André

Goed advies, en ten dele helaas waar vwb de gemiddelde architect. Ik teken zelf het liefst zoveel mogelijk uit voor een project, ook de trap als ik daar de kans voor krijg. Helaas is dat tegenwoordig lang niet meer bij alle architectenbureaus het geval en is het daarom geen gangbare praktijk meer. Moet zeggen dat ik daar zelf wel de balen van heb, het is soms moeilijk om je grondgedachte op papier te zetten en bij de uitwerking kan deze dus ook geschaad worden als de boodschap niet overkomt.
Moet wel zeggen dat ik dit wel een erg sumier schetsje vind, zeker omdat het hier nogal krap komt....
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik meet zeker nog eens na of de vrije hoogte voldoende is. Deze trap wordt sowieso al een verbetering tov de vorige die in mijn ogen meer een ladder was dan een trap...
foto (3).JPG
Hoe zouden jullie de overgang tussen de bomen en de onderste treden realiseren?
Plaats ik de bomen best op t uiterste van de treden of laat ik de treden aan de zijkant wat uitsteken?
Hoe worden de treden bij zo'n trap meestal bevestigd?
 

tuoh

Oud hout
Ik zou afwijken van het ontwerp en opteren voor een scheluwe trap, waarbij de eerste trede een hoek van ongeveer 45° à 60° maakt met de as van de trap. Dit heeft als voordeel dat je meer ruimte krijgt in het trapgat. Er is wel een keerzijde aan de medaille, de trap komt iets steiler te staan. Maar op deze manier is de trap één geheel, dit geeft een veel sterkere constructie dan een trap met apart onderbordés. Een scheluwe trap word ook makkelijker beloopbaar omdat hier alle aantreden gelijk zijn, dat is op het ontwerp nu niet het geval.

De trapboom tegen de muur mag sowieso een normale trapwang worden waarbij de treden worden ingelaten, het is enkel de trapboom welke in het zicht komt die moet uitgekeept worden. Hier mogen de treden even ver oversteken als de maat van de neus (= de maat gemeten tussen voorzijde stootbord en voorzijde trede) Dit geeft het rustigste beeld.
Wanneer de stootborden niet op verstek gezaagd worden met de trapboom maar de stootborden in verstek OP de trapboom verder lopen (= kardoes) moet de dikte van de stootborden bij de oversteek opgeteld worden.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Waarom timmer je niet een verhoging van 2 treden over de hele breedte waar nu het onderkwart is getekend? Kom je wat makkelijker die hoek in langs de leidingschacht. Dan kun je gewoon een rechte trap maken en die van deze verhoging naar boven laten lopen.
Je trap loopt nu niet lekker, want je onderste 2 treden hebben een afwijkende paslengte.
 
Laatst bewerkt:

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
De traphal bevindt zich op de eerste verdieping en die geeft onrechtstreeks uit op de living beneden. Boven de traphal zit een koepel, door de trap open te bouwen kan het licht meer kanten op en wordt het een helderdere en groter lijkende ruimte en komt er wsl zelfs een stukje extra daglicht tot helemaal beneden.
@Emilio, bedoel je zo: http://www.davyswennen.be/Projecten/Trappen/dsc02379.jpg?

Hoe worden de treden bij zo'n trap meestal bevestigd?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
De traphal bevindt zich op de eerste verdieping en die geeft onrechtstreeks uit op de living beneden. Boven de traphal zit een koepel, door de trap open te bouwen kan het licht meer kanten op en wordt het een helderdere en groter lijkende ruimte en komt er wsl zelfs een stukje extra daglicht tot helemaal beneden.
@Emilio, bedoel je zo: http://www.davyswennen.be/Projecten/Trappen/dsc02379.jpg?

Hoe worden de treden bij zo'n trap meestal bevestigd?

Nee, ik bedoel echt over de gehele breedte van de hal, zoiets:

trapprincipe.JPG

Dat deel hoort dan visueel niet bij de trap en de paslengte is dermate verschillend dat het een stuk beter loopt en je komt de hoek makkelijker door. De trap is ook wat korter/kleiner en dat werkt wat ruimtelijker. Is ook makkelijker te maken, je kunt gewoon een rechte steektrap makenen deze op het "blok" plaatsen. Een middenboom kan e.e.a. nog versterken en maakt de keepbomen ook zinvoller.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.