Tafelblad afgewerkt met danish oil

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Even laten zien.
Blad buitentafel van robinia met flink wat regenwater erop.
Vier maal behandeld met danish oil. Staat pas twee maanden buiten.
Hoogglans! Misschien het volgend jaar licht schuren en met een
zijdeglanslak afwerken.

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi Tjeerd! Ben benieuwd hoe goed dat blijft. We hebben zelf een tafel van onbehandeld meranti, maar dat is in 2 jaar een zeer verweerd meubel geworden, wel landelijk ;) maar niet echt mooi.
Heb je ook een foto van de hele tafel??

jaap
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
jaap zei:
Heb je ook een foto van de hele tafel??
jaap
Jazeker, vandaag een paar betere foto's gemaakt (en bewerkt).
Zie rubriek "Toepassingen met hout in meubels",
onderwerp "Robinia tuintafel met RVS (304) elementen.
 
A

Athanor

Guest
Ik ben ook benieuwd hoe lang het goed blijft. Ik heb mijn Robinia tuintafels vorig jaar behandeld met de standaard olie voor tuinmeubels (op watergedragen basis). In de de zon en regen zijn ze aardig verweerd en dit voorjaar waren ze al vergrijsd op het bovenblad. Daarom heb ik ze weer blank geschuurd en zijn ze twee maand geleden weer in dezelfde olie gezet. Inmiddels is het waterafstotende effect al weer weg en het deel wat meer aan zon en water is blootgesteld, begint al weer te vergrijzen. Zie foto: het rechterdeel vergrijsd alweer, linksboven het deel wat nog redelijk blijft. De poten blijven goed, het probleem zit vooral in het horizontaal liggende blad. Blijkbaar hebben wij meubelmakers het niet zo op vergrijsd hout, in tegenstelling tot anderen die het prachtig vinden. Ik bewonder dat mooie blad van je en ga toch maar eens wat Danish oil aanschaffen. Weet je overigens wat de componenten van die olie zijn?

Fons


Attached files
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Athanor zei:
........maar eens wat Danish oil aanschaffen. Weet je overigens wat de componenten van die olie zijn?
Ha Fons, op het blik staan allelei enge namen van "speciale" mij onbekende ingrediënten + tung olie. Heb voor een liter ongeveer 18 euro betaald. Je kunt het vast niet drinken.
In de Wikipedia vond ik het volgende.
Danish oil
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Danish oil is a wood finishing oil, made of either Tung oil or Polymerized Linseed oil.

Danish oil is a hard drying oil which provides a tough, water-resistant finish. It can be used as a finish, or as a primer or sealer on bare wood before applying paint or varnish.

When used, Danish oil provides a satin finish and provides coverage of approx 12.5 sq. m/l (600 sq. ft./gallon) and is usually applied over a course of three coats by brush or cloth, leaving around 6-24 hours between coats, depending on the mixture being used and the wood being treated.
Het is een waterachtig spul, de eerste keer te verdunnen met gewone terpentine (= white spirit).

Aanvulling: ik heb de tafel driemaal en het blad viermaal behandeld!
Als ik zo het bijgaand kaartje bekijk zit jij wat aantasting door zure regen betreft gunstiger dan ik. Misschien maar verhuizen naar een minder zure plek in Nederland.

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Goed om te weten Tjeerd! Ik ga maar eens een experiment aan met Danish Oil. Overigens al eens een keer bij de best gesorteerde verfzaak hier geinformeerd, maar die kenden het niet en hadden sowieso niks in olie, gewone meubelolie moest ik bij een meubelzaak halen. :( Ik zal toch met die milde regen hier een goed resultaat moeten halen. Overigens zag ik net op buienradar dat jullie momenteel veel van dat zure water te verduren hebben. Bij ons drijft het aan alle kanten voorbij, zodat mijn vrouw zojuist de bloembakken maar weer met de sproeier heeft gedaan.

Oh ja, dat vergeet ik bijna ;) Met welke korrel heb je het blad in de laatste gang geschuurd?

Fons
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Athanor zei:
Goed om te weten Tjeerd! Ik ga maar eens een experiment aan met Danish Oil. Overigens al eens een keer bij de best gesorteerde verfzaak hier geinformeerd, maar die kenden het niet en .....Oh ja, dat vergeet ik bijna ;) Met welke korrel heb je het blad in de laatste gang geschuurd?Fons
Ha Fons, inderdaad vanavond een stevige plens regen gehad, maar hier achter mijn PC zit ik hoog en droog.
Danish oil, b.v. bij Baptist of via internet bij http://www.craftsupplies.nl
Het schuren, voor de 1e laag met een kurkblokje met 180 geschuurd, daarna de volgende 2 lagen niet (steeds een dag later gelakt) en de 4e laag een paar weken later erop gezet na even met het bekende kurkblokje en korrel 240 geschuurd te hebben (daarna even met een niet pluizende doek schoon gewreven).
Succes!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Danish Oil is een mix van olie en lak, dat kan tung olie zijn of gekookte lijnzaad olie (ongekookte droogt veel slechter) en een lak op (uiteraard) olie basis. Je kunt het kant en klaar kopen van b.v. Rustins maar je zou ook zelf wat kunnen experimenteren! Eventueel wat siccatief er bij om het beter te laten drogen. Als je succes hebt met je mix ligt er misschien een hele markt voor je!!

jaap
 

pim

Nieuw lid
23 jul 2009
2
0
hey vraagje ik zie dat jouw tafel heel mooi en glad is afgewerkt ik heb zelf een tafel gemaakt van padoek en robinia maar het robinia splinterde gigantische bij mij en vezels braken uit naar goed schuren waren groote gedeelte mooi maar ja wij willen alles mij hebben
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
pim zei:
hey vraagje ik zie dat jouw tafel heel mooi en glad is afgewerkt ik heb zelf een tafel gemaakt van padoek en robinia maar het robinia splinterde gigantische bij mij en vezels braken uit naar goed schuren waren groote gedeelte mooi maar ja wij willen alles mij hebben
Hallo Pim, dat is een kwestie van scherpe schaafbeitels, lage doorvoersnelheid (drie messen op de messenbalk) en de laatste millimeters per halve millimeter afschaven in de vandiktebank.
Om eerlijk te zijn hebben de beitels ondanks het bovengenoemde er hier en daar een klein stukje uitgeslagen (niet storend in een buitentafel, voor een eetkamertafel zou ik geen robinia kiezen).
Oja, ook heel belangrijk de kwaliteit van het hout (zo rechtdradig mogelijk, minimum aan noesten en ingegroeide schors en scheuren. Dus waar koop je het hout. Ook voldoende hout kopen zodat je later wat te kiezen hebt. Na machinale bewerking uitzoeken waarvoor je het hout het beste kunt gebruiken en binnen- of buitenkant (boven of onder).
Voor het tafelblad heb ik gekeken welke de mooist geschaafde oppervlakken waren, die naar boven.
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
danish oil heet dan wel oil ... maar het grootste bestanddeel is lak ,dan een beetje olie om het wat makkelijker te maken voor het opbrengen (,vlooeit beter) en een vlinke scheut oplosmiddel zodat het vlugger droogt.is blijft voor mij een raatsel waarom het naar het minste bestandsdeel
vernoemd is...
met alleen olie krijg je nooit zo een glanzende afwerking.

annette
 
A

Athanor

Guest
Aha! Danish lak dus ;)

Nou ik blijf benieuwd hoe je tafel zich op de lange duur houdt. Kor heeft een Robinia buitentafel met een Gamma hardhoutlak afgewerkt, ik denk zoiets als ik ook gebruik, we krijgen dus steeds meer vergelijkingsmateriaal.

Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
mocht iemand nog danish oil willen hebben stuur dan even een pb'tje. een tijdje geleden heb ik een hele partij afwerkmiddelen gekocht . hier zat ook danish oil bij, zelf doe ik hier niets mee. volgens mij zijn het 2 bussen. ben weer een beetje aan het opruimen, soms nogal koopziek maar dan kennen volgens mij meer mensen op dit forum :D
rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.