Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Tafelblad afgewerkt met danish oil

Even laten zien.
    Blad buitentafel van robinia met flink wat regenwater erop.
    Vier maal behandeld met danish oil. Staat pas twee maanden buiten.
    Hoogglans! Misschien het volgend jaar licht schuren en met een
    zijdeglanslak afwerken.

Attached files

Re: Tafelblad afgewerkt met danish oil

mooi hout Tjeerd.

Mooi Tjeerd! Ben benieuwd hoe goed dat blijft. We hebben zelf een tafel van onbehandeld meranti, maar dat is in 2 jaar een zeer verweerd meubel geworden, wel landelijk maar niet echt mooi.
    Heb je ook een foto van de hele tafel??

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap
    Heb je ook een foto van de hele tafel??
    jaap
    Jazeker, vandaag een paar betere foto's gemaakt (en bewerkt).
    Zie rubriek "Toepassingen met hout in meubels",
    onderwerp "Robinia tuintafel met RVS (304) elementen.

Athanor
    Guest

Ik ben ook benieuwd hoe lang het goed blijft. Ik heb mijn Robinia tuintafels vorig jaar behandeld met de standaard olie voor tuinmeubels (op watergedragen basis). In de de zon en regen zijn ze aardig verweerd en dit voorjaar waren ze al vergrijsd op het bovenblad. Daarom heb ik ze weer blank geschuurd en zijn ze twee maand geleden weer in dezelfde olie gezet. Inmiddels is het waterafstotende effect al weer weg en het deel wat meer aan zon en water is blootgesteld, begint al weer te vergrijzen. Zie foto: het rechterdeel vergrijsd alweer, linksboven het deel wat nog redelijk blijft. De poten blijven goed, het probleem zit vooral in het horizontaal liggende blad. Blijkbaar hebben wij meubelmakers het niet zo op vergrijsd hout, in tegenstelling tot anderen die het prachtig vinden. Ik bewonder dat mooie blad van je en ga toch maar eens wat Danish oil aanschaffen. Weet je overigens wat de componenten van die olie zijn?

Fons

Attached files

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor
    ........maar eens wat Danish oil aanschaffen. Weet je overigens wat de componenten van die olie zijn?
    Ha Fons, op het blik staan allelei enge namen van "speciale" mij onbekende ingrediënten + tung olie. Heb voor een liter ongeveer 18 euro betaald. Je kunt het vast niet drinken.
    In de Wikipedia vond ik het volgende.
    Danish oil
    From Wikipedia, the free encyclopedia
    Jump to: navigation, search
    Danish oil is a wood finishing oil, made of either Tung oil or Polymerized Linseed oil.

Danish oil is a hard drying oil which provides a tough, water-resistant finish. It can be used as a finish, or as a primer or sealer on bare wood before applying paint or varnish.

When used, Danish oil provides a satin finish and provides coverage of approx 12.5 sq. m/l (600 sq. ft./gallon) and is usually applied over a course of three coats by brush or cloth, leaving around 6-24 hours between coats, depending on the mixture being used and the wood being treated.
    Het is een waterachtig spul, de eerste keer te verdunnen met gewone terpentine (= white spirit).

Aanvulling: ik heb de tafel driemaal en het blad viermaal behandeld!
    Als ik zo het bijgaand kaartje bekijk zit jij wat aantasting door zure regen betreft gunstiger dan ik. Misschien maar verhuizen naar een minder zure plek in Nederland.

Attached files

Athanor
    Guest

Goed om te weten Tjeerd! Ik ga maar eens een experiment aan met Danish Oil. Overigens al eens een keer bij de best gesorteerde verfzaak hier geinformeerd, maar die kenden het niet en hadden sowieso niks in olie, gewone meubelolie moest ik bij een meubelzaak halen. Ik zal toch met die milde regen hier een goed resultaat moeten halen. Overigens zag ik net op buienradar dat jullie momenteel veel van dat zure water te verduren hebben. Bij ons drijft het aan alle kanten voorbij, zodat mijn vrouw zojuist de bloembakken maar weer met de sproeier heeft gedaan.

Oh ja, dat vergeet ik bijna Met welke korrel heb je het blad in de laatste gang geschuurd?

Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor
    Goed om te weten Tjeerd! Ik ga maar eens een experiment aan met Danish Oil. Overigens al eens een keer bij de best gesorteerde verfzaak hier geinformeerd, maar die kenden het niet en .....Oh ja, dat vergeet ik bijna Met welke korrel heb je het blad in de laatste gang geschuurd?Fons
    Ha Fons, inderdaad vanavond een stevige plens regen gehad, maar hier achter mijn PC zit ik hoog en droog.
    Danish oil, b.v. bij Baptist of via internet bij http://www.craftsupplies.nl
    Het schuren, voor de 1e laag met een kurkblokje met 180 geschuurd, daarna de volgende 2 lagen niet (steeds een dag later gelakt) en de 4e laag een paar weken later erop gezet na even met het bekende kurkblokje en korrel 240 geschuurd te hebben (daarna even met een niet pluizende doek schoon gewreven).
    Succes!

Danish Oil is een mix van olie en lak, dat kan tung olie zijn of gekookte lijnzaad olie (ongekookte droogt veel slechter) en een lak op (uiteraard) olie basis. Je kunt het kant en klaar kopen van b.v. Rustins maar je zou ook zelf wat kunnen experimenteren! Eventueel wat siccatief er bij om het beter te laten drogen. Als je succes hebt met je mix ligt er misschien een hele markt voor je!!

jaap

hey vraagje ik zie dat jouw tafel heel mooi en glad is afgewerkt ik heb zelf een tafel gemaakt van padoek en robinia maar het robinia splinterde gigantische bij mij en vezels braken uit naar goed schuren waren groote gedeelte mooi maar ja wij willen alles mij hebben

Forum Rechten