veel klein zaagwerk op grote formaatzaag?

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
400volt heeft te maken met industrie
en in de industrie lopen zware degelijke machines
een motor op 400volt 3ph loopt altijd beter dan een motor op 230volt
en bij een 230volt motor is bij gelijk vermogen de stroom ook nog eens 3 keer zo hoog.

@woodworkpro kan zijn dat jij het overdreven vindt maar ik zaag die blokjes toch echt allemaal per stuk.
het zijn stempelblokjes met gewelfde zijkant en die kun je niet tegen elkaar leggen.

en natuurlijk wil ik die machine voor meer verstekzaagwerk gebruiken
dus ik kies dan altijd voor wat extra motorvermogen.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
ik heb geen goede ervaringen met De Groot.
heb ze toevallig pas nog gebeld voor een machine en ze zijn gewoon te duur
(vergelijkbare machine op marktplaats voor 750 euro minder).
liefst kijk ik op marktplaats en als ik daar niets vind wordt het een Hammer of Felder.

Je kan ook eens hier gaan kijken als je niet de volle pot wenst te betalen en toch Hammer of Felder zou willen:
www.number-1-mm.com
Misschien kan je er wel iets geschikt vinden!
Succes nog met de zoektocht.
Mvg
de Kastanjeboom
 

tuoh

Oud hout
400volt heeft te maken met industrie
en in de industrie lopen zware degelijke machines

..............................

en natuurlijk wil ik die machine voor meer verstekzaagwerk gebruiken
dus ik kies dan altijd voor wat extra motorvermogen.


Er is één "MAAR" aan deze optie, zoals je zelf ook al aangeeft "in de industrie lopen zware degelijke machines" de bewuste machines zijn altijd heel wat zwaarder van bouw dan hun hobby tegenhangers. Dit impliceert ook dat over het algemeen gezien de professionele machines meer kracht vergen om ze te bedienen.

Daar is ondermeer door Altendorf een mouw aangepast door de beweging van de tafel electronisch te bewegen door middel van een "Tip-servo-drive":D Werkt perfect, maar heeft wel een serieus prijskaartje. In de industrie is er voor elk probleem wel een oplossing als het wat mag kosten;)


Mvg,

André
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je moet naar mijn idee de machine uitkiezen op het zwaarste werk dat je ermee wilt doen. Is daar 400V voor nodig moet je dat vooral doen, zo niet dan kan een lichtere machine voordelen hebben als in minder oppervlakte nodig, transportabel of fijngevoeliger om mee te werken. Wat daar belangrijk in is moet ieder voor zich bepalen. Ik heb beide omdat ik een Felder overkill vindt voor klein werk, gewoon te lomp. Je bent dan met een machine bezig en niet met het materiaal. Daarom heb ik een CS70 voor de fijnere dingen. Vind het ook erg prettig dat de machine makkelijk mee te nemen is naar de montageplek, want dat past bij mijn manier van dingen doen.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
400volt heeft te maken met industrie
en in de industrie lopen zware degelijke machines
een motor op 400volt 3ph loopt altijd beter dan een motor op 230volt
en bij een 230volt motor is bij gelijk vermogen de stroom ook nog eens 3 keer zo hoog.

@woodworkpro kan zijn dat jij het overdreven vindt maar ik zaag die blokjes toch echt allemaal per stuk.
het zijn stempelblokjes met gewelfde zijkant en die kun je niet tegen elkaar leggen.

en natuurlijk wil ik die machine voor meer verstekzaagwerk gebruiken
dus ik kies dan altijd voor wat extra motorvermogen.


Zowel op 1 fase als op 3 fasen heb je kwaliteit in motoren, universele motoren, inductie motoren, het hangt veel
af van de fabrikant van de electromotoren. Zo draaien veel universele motoren 22000 toeren per minuut
terwijl inductiemotoren slechts hooguit 4000 toeren per minuut draaien.
Die langzaam draaiende motoren lijken minder te lijden maar in de praktijk worden ze vaak zwaar belast
en lopen lagers snel kapot.

Dat er gewelfde kanten aan zitten kunnen wij niet opmaken uit de vorige berichten,
Als je ze dus allemaal apart zaagt zou ik gewoon voor een machine kiezen die goed gelagerd is en soepel in bediening.
Als je 3 fasen wilt zal je moeten kiezen voor een motor boven de 3 kW daaronder verlies je koppel en zaagkracht door de directe aandrijving t.o.v. de universele motoren die hoge toeren draaien en het zaagblad via meerdere reductie's aandrijven.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
@woodworkpro
voor mij spreek je in raadselen.
in elke circelzaag die ik ooit gezien heb zat een gewone kortsluitankermotor van 230 of 400volt 50 Hz.
ik heb daar nog nooit een elektromotor in zien zitten die 22000 toeren maakt.
zou ook onzin zijn want in een circelzaag heb je dat toerental niet nodig.
om 22000 toeren te maken heb je een seriemotor nodig met koolborstels of een kortsluitankermotor die draait op een hogere frequentie.
en dat zijn allebei motoren met laag koppel.
en kogellagers lopen vooral kapot bij hoge toerentallen, juist niet bij lage.
bij hoge toerentallen moet je C3-lagers gebruiken met extra speling want door het hoge toerental worden de lagers van zichzelf al warm, zetten uit en vreten de kogels op.
ook onder de 3 Kw kies ik voor 400volt, gewoon omdat het goedkoper is en beter.
en vooral 400volt heeft een hoger aanloopkoppel en nominaal koppel dan 230volt, je hebt per slot van rekening 2 extra wikkelingen.
 

A.N

Actieve deelnemer
Kleine blokjes zagen is geen probleem op een formaatzaag, ik zaag ze ook in massa iets groter dan jij gebruikt (bladwervels voor tafelbladen)

Ten opzichte van een gewone zaagtafel is de rolwagen op een formaatzaag gewoon perfect voor het zagen van grote aantallen blokjes en zoals BenchWorks al aangaf zijn die bij de meeste merken vederlicht qua bediening .( Felder, Hammer, Robland)

In februari en maart heb je 2 grote beurzen in Utrecht en Hardenberg waar bijna alle merken wel vertegenwoordigd zijn, meestal zijn er dan wel aantrekkelijke beursaanbiedingen

bladwervels - kopie.JPG
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
@woodworkpro
voor mij spreek je in raadselen.
in elke circelzaag die ik ooit gezien heb zat een gewone kortsluitankermotor van 230 of 400volt 50 Hz.
ik heb daar nog nooit een elektromotor in zien zitten die 22000 toeren maakt.
zou ook onzin zijn want in een circelzaag heb je dat toerental niet nodig.
om 22000 toeren te maken heb je een seriemotor nodig met koolborstels of een kortsluitankermotor die draait op een hogere frequentie.
en dat zijn allebei motoren met laag koppel.
en kogellagers lopen vooral kapot bij hoge toerentallen, juist niet bij lage.
bij hoge toerentallen moet je C3-lagers gebruiken met extra speling want door het hoge toerental worden de lagers van zichzelf al warm, zetten uit en vreten de kogels op.
ook onder de 3 Kw kies ik voor 400volt, gewoon omdat het goedkoper is en beter.
en vooral 400volt heeft een hoger aanloopkoppel en nominaal koppel dan 230volt, je hebt per slot van rekening 2 extra wikkelingen.

Het is geen raadsel, de motor van Festool C70 draait 22000 toeren met 2 reductie's en is een gewone universele motor
met koolborstels.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@woodworkpro,
da's wel een heel bijzondere motor dan... de formule is: n = (F*60) / P
F= Frequentie (hier 50 Hz)
P= Poolparen (voor de koolborstelmotor 1 paar)
Dus 3000 toeren.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Al vanaf het begin van deze vraag denk ik aan verstek snij machines. Ken ze eigenlijk alleen maar voor verstek te snijden van lijsten. Maar als je eens op zoek gaat zijn ze er misschien ook in recht. Deze staat op marktplaats trouwens en er wordt maar een kleine 500 voor gevraagd.

$(KGrHqFHJF!FDHn!1RQhBQ3BsNNqj!~~60_85.JPG
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Die jpjas aangeeft bestaat ook als hoogmodel met voet bediening. Bespaart enorm veel kracht in je armen
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
@woodworkpro,
da's wel een heel bijzondere motor dan... de formule is: n = (F*60) / P
F= Frequentie (hier 50 Hz)
P= Poolparen (voor de koolborstelmotor 1 paar)
Dus 3000 toeren.

Je zal je theorie toch moeten herzien, de bovenfrees motoren draaien ook 20000 toeren per minuut.
Alleen voor een electromotor met 2 collectoren geldt je theorie

Maar we draven nu te ver af van het topic onderwerp
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ken ze eigenlijk alleen maar voor verstek te snijden van lijsten
$(KGrHqFHJF!FDHn!1RQhBQ3BsNNqj!~~60_85.JPG

Zo te zien kan die ook op loodrecht snijden gezet worden, maar is enkel voor kleine hout diktes bedoeld.

Guillotines kunnen meer aan, maar dienen enkel voor de afwerking.

MitreTrimmer.jpg
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
@woodworkpro

je snapt er helemaal niets van.
wat jij een universele motor noemt is een seriemotor en da's geen universele motor.
een universele motor is een kortsluitankermoter (als je persé iets universeel wilt noemen) en daar geldt bovenstaande theorie wel voor.
bovendien heeft een kortsluitankermotor helemaal geen collectoren, die zitten alleen in een koolborstelmotor, bijv een seriemotor.
een seriemotor heeft geen vast toerental, als je de belasting weghaalt vliegt de collector uit elkaar.
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Lol Scheppie,

Mijn conclusie was : wat is het leven makkelijk als je er totaal niets van snapt en je enkel over 220 V beschikt. Dan koop je een motor waarop staat 220/230 en het aantal toeren per minuut dat je wil hebben :).
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
ik heb ondertussen iets gevonden op Marktplaats; een snelle pneumatisch bediende afkortzaag van Rapid.
een duitse machine van 1,5 kW met pneumatische klemming en voortbeweging van de zaagmotor.
nu hoef ik alleen maar een knop in te drukken en de rest wordt gedaan.

bedankt voor de adviezen, vooral die Graule machine staat me wel aan.
 

Bijlagen

  • DSC_0736.jpg
    DSC_0736.jpg
    70,2 KB · Weergaven: 197

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
@woodworkpro

je snapt er helemaal niets van.
wat jij een universele motor noemt is een seriemotor en da's geen universele motor.
een universele motor is een kortsluitankermoter (als je persé iets universeel wilt noemen) en daar geldt bovenstaande theorie wel voor.
bovendien heeft een kortsluitankermotor helemaal geen collectoren, die zitten alleen in een koolborstelmotor, bijv een seriemotor.
een seriemotor heeft geen vast toerental, als je de belasting weghaalt vliegt de collector uit elkaar.

Dat ik een foutje maak door de koolborstelmotor universeel te noemen, betekent nog niet dat ik er niets van snap
Natuurlijk heb ik het over de koolborstelmotor en die draait in de de Festool CS70 toch echt 22000 toeren per minuut
en als je dat niet gelooft snap je er zelf niets van
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Nou ik kan met zekerheid ieder geval van mezelf zeggen dat ik er NIETS van snap. :p

Het enige wat ik doe is me erikaatje aanzetten en die laat me nooit in de steek en zaagt alles. ( met juiste zaagblad)


Gr Berton
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.