veel klein zaagwerk op grote formaatzaag?

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo luitjes

ik zaag heel veel klein werk bijv blokjes of stripjes.
nu doe ik dit op verschillende zagen, een gewone zware zaagtafel voor het voorwerk, een afkortzaag die alleen maar haaks kan zagen,
een zaagmachine waarbij het zaagblad uit de tafel omhoog komt en een zaagtafel die onder 45 graden kan.
ik wil dit hele spul vervangen door 1 zaagmachine.
nu ben ik al een tijd aan het kijken naar een formaatzaag en het valt me op dat die dingen zo groot zijn.
als ik een latje van 20 bij 20mm 100 keer moet afkorten moet ik 100 keer die zware tafel op en neer duwen.
is daar niet iets anders voor?
ik zag al een formaatzaag van Felder met korte tafel, onder 45 graden verstelbaar en met verstek op de afkortgeleider.
alleen kost dat ding 5000 euro. dat is me te duur.
merken als Ferm, HBM, Huvema en andere chinese kneut begin ik niet aan.
wie kan me een advies geven?

groet
Jan
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
nee, want het moet superstrak zaagwerk worden
anders moet ik alles naschuren en da's geen doen als je 200 blokjes van 20 x 20 x 20mm hebt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zelf heb ik een Robland NXTZ formaatzaag met 2500mm loopwagen, op deze "kleine" machines type felder en hammer incl, loopt de tafel veel makkelijker dan op grote altendorf's e.d.
Het vraagt ongeveer evenveel moeite als een deur wegduwen en terug naar je toe trekken.
Bij het afkorten van zulke stukjes kan je er ook minstens 4 tegelijk afkorten.

Ik gebruik die formaatzaag voor alles wat precies moet zijn, de aanslag arm op verstek zetten doe ik bijna nooit, enkel bij panelen waar geen enkele andere machine dat kan.
Om stukken hout op verstek af te korten gebruik ik de kapex, of om stukken grof op lengte af te korten. Maar om stukken precies op lengte aan 90 graden af te korten gebruik ik altijd de formaatzaag omdat die zo makkelijk en precies is.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
nee, want het moet superstrak zaagwerk worden
anders moet ik alles naschuren en da's geen doen als je 200 blokjes van 20 x 20 x 20mm hebt.

Als het netjes gezaagd moeten zonder afsplinteren is de Festool precisio (CS50 of CS70) dan niets, deze zaagtafel heeft een antisplinter
systeem.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
dfdf-dffd-df-zs85n0021_1.jpg
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Jan is een radiaal afkort zaag dan een optie. Ik zelf heb ook een combi machine maar de roltafel loopt als een trein.
Groetjes Marc
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Of nog beter, kijk eens naar de Erica70 of 85 van Mafell. Alles in 1 compacte machine.


Mvg,

André

Heeft de Erica dan ook de trekfunctie en anti splinter blokjes, want dit is wel handig bij afkorten van blokjes van 20x20x20 mm
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
@Marc
precies!!
zo'n radiaal afkortzaag lijkt me wel wat.
nieuw is ie ws onbetaalbaar maar misschien staat er een op marktplaats.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
bij mij gaat dat niet maar ik vind het wel een goed idee voor andere dingen die ik maak.
ik moet mijn blokjes te vaak van lengte veranderen dus er moet iets van een mm-uitlezing op de lengte-aanslag zitten
en het moet echt superlicht lopen.
soms moet ik 1000 van die blokjes maken
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Bekend probleem !! Ik heb de festool precisio cs 50 hier staan, echter zou ik nu voor zijn grotere broer gaan !! Een kennis van mij heeft die staan en die is net even wat beter afgewerkt. Soms lijkt die precisio wel enigzins flexibel....
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
@rick
als ik 1000 blokjes moet maken ben ik een halve dag bezig en ik weet niet of zo'n 230volt machine dat overleeft.
voor zoiets gebruik ik liever professioneel gereedschap op 400volt 3 fasen.

groet
Jan
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Voor mijn gesegmenteerde vazen zaag ik ook wel grote serie's en dat gaat tot op heden goed. Een kennis van mij zaagt nog veel meer blokjes (die bouwt veel gesegmenteerde vazen) op zijn precisio cs 50.

Ik kan me echter goed voorstellen dat je een zwaardere machine wilt hebben. Heeft hammer niet iets passends ?
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
ik heb geen goede ervaringen met De Groot.
heb ze toevallig pas nog gebeld voor een machine en ze zijn gewoon te duur
(vergelijkbare machine op marktplaats voor 750 euro minder).
liefst kijk ik op marktplaats en als ik daar niets vind wordt het een Hammer of Felder.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
@rick
als ik 1000 blokjes moet maken ben ik een halve dag bezig en ik weet niet of zo'n 230volt machine dat overleeft.
voor zoiets gebruik ik liever professioneel gereedschap op 400volt 3 fasen.

groet
Jan

400 Volt heeft niets te maken met kwaliteit,
400Volt heeft alleen zin als je een machine met een motor van meer dan 3000Watt neemt.
Lijkt me een beetje overdreven om blokjes van 20x20mm mee te zagen, ik neem aan dat je ook niet blokje voor blokje
afzaagt maar van 10-15 latjes van 20x20 tegelijk 20mm afzaagt zodat je in 1 keer zagen 10-15 blokjes hebt.
 

tuoh

Oud hout
Gelijk welke machine je ook kiest, het gaat altijd een belastende klus zijn om grote aantallen te verwerken. Repetitief werk sloopt nu eenmaal het lichaam, de meeste machines of motoren daarentegen hebben er hoegenaamd geen probleem mee;)

Er is jammer genoeg niet direct een valabele oplossing voor je probleem, ook met een Hammer of Felder gaan na een tijdje de spieren opspelen. De enige oplossing die zoden aan de dijk zet is om alles te automatiseren, maar dat is hier dan weer overkill.

Een (zeer) lichte en precieze loopwagen zal van meer belang zijn dan een zware motor, hoe minder inertie hoe beter.


Mvg,

André
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Ik heb een CS70 en die is prima geschikt voor grote volumes. Wordt ook veel door parketteurs gebruikt voor bijv. Tapis. Als dat wordt uitgevoerd met een complexe bies dan zit er ook enorm veel zaagwerk in. Dat ook primaet de machine, ook op de lange termijn. De Mafell is ook erg mooi, voelt wat degelijker.
Voor de werkzaamheden die genoemd worden lijkt mij 400volt niet nodig en ook geen zware machine. Doe je ook zwaarder werk dan is Hammer een goede optie. Nette mschine voor het geld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.