Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 52

veel klein zaagwerk op grote formaatzaag?

hallo luitjes

ik zaag heel veel klein werk bijv blokjes of stripjes.
    nu doe ik dit op verschillende zagen, een gewone zware zaagtafel voor het voorwerk, een afkortzaag die alleen maar haaks kan zagen,
    een zaagmachine waarbij het zaagblad uit de tafel omhoog komt en een zaagtafel die onder 45 graden kan.
    ik wil dit hele spul vervangen door 1 zaagmachine.
    nu ben ik al een tijd aan het kijken naar een formaatzaag en het valt me op dat die dingen zo groot zijn.
    als ik een latje van 20 bij 20mm 100 keer moet afkorten moet ik 100 keer die zware tafel op en neer duwen.
    is daar niet iets anders voor?
    ik zag al een formaatzaag van Felder met korte tafel, onder 45 graden verstelbaar en met verstek op de afkortgeleider.
    alleen kost dat ding 5000 euro. dat is me te duur.
    merken als Ferm, HBM, Huvema en andere chinese kneut begin ik niet aan.
    wie kan me een advies geven?

groet
    Jan

is het dan niet een idee om te kijken naar een lintzaag voor die afmetingen?

nee, want het moet superstrak zaagwerk worden
    anders moet ik alles naschuren en da's geen doen als je 200 blokjes van 20 x 20 x 20mm hebt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Zelf heb ik een Robland NXTZ formaatzaag met 2500mm loopwagen, op deze "kleine" machines type felder en hammer incl, loopt de tafel veel makkelijker dan op grote altendorf's e.d.
    Het vraagt ongeveer evenveel moeite als een deur wegduwen en terug naar je toe trekken.
    Bij het afkorten van zulke stukjes kan je er ook minstens 4 tegelijk afkorten.

Ik gebruik die formaatzaag voor alles wat precies moet zijn, de aanslag arm op verstek zetten doe ik bijna nooit, enkel bij panelen waar geen enkele andere machine dat kan.
    Om stukken hout op verstek af te korten gebruik ik de kapex, of om stukken grof op lengte af te korten. Maar om stukken precies op lengte aan 90 graden af te korten gebruik ik altijd de formaatzaag omdat die zo makkelijk en precies is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan van Berkel Bekijk Berichten
    nee, want het moet superstrak zaagwerk worden
    anders moet ik alles naschuren en da's geen doen als je 200 blokjes van 20 x 20 x 20mm hebt.
    Als het netjes gezaagd moeten zonder afsplinteren is de Festool precisio (CS50 of CS70) dan niets, deze zaagtafel heeft een antisplinter
    systeem.

Of nog beter, kijk eens naar de Erica70 of 85 van Mafell. Alles in 1 compacte machine.

Mvg,

André

Jan is een radiaal afkort zaag dan een optie. Ik zelf heb ook een combi machine maar de roltafel loopt als een trein.
    Groetjes Marc

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Of nog beter, kijk eens naar de Erica70 of 85 van Mafell. Alles in 1 compacte machine.

Mvg,

André
    Heeft de Erica dan ook de trekfunctie en anti splinter blokjes, want dit is wel handig bij afkorten van blokjes van 20x20x20 mm

@Marc
    precies!!
    zo'n radiaal afkortzaag lijkt me wel wat.
    nieuw is ie ws onbetaalbaar maar misschien staat er een op marktplaats.

Forum Rechten