Van boom tot botter

Doorn

Nieuw lid
4 okt 2011
12
0
Eindhoven
Prachtig verhaal. En een mooi tijdsbeeld van de jaren zeventig.

Hoe zou het nu met hem en z'n botter gaan?

Bedankt!
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Willem Vos is de drijvende kracht voor het initiatief tot het bouwen van de Batavia in Lelystad geweest. Verder is hij als ik het goed heb het grote opperhoofd over de bouw van de 17e eeuwse zeilschepen daar.

Mvg,
Koos
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Fenomenaal!, ongelofelijk wat die man doet, en evenzoveel respect voor zijn vrow die met planken van 8 meter mee loopt te leuren. En moet je eens kijken naar zijn bovenarmen, en zij loopt net zo makkelijk mee.

Bij dat stuk over de eerste dekdelen, zie je Willem met een elektrische boor met een recht bit schroeven indraaien, hoeveel plezier zou hij toen van een Torx schroef hebben gehad onder de kop van een impact driver?

Maar er is altijd baas boven baas, nog weer langer geleden ging dat met de booromslag....

hoe zou het over 30 jaar gaan?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hoorde je ook hoe snel ze dat vroeger bouwden? 7 tot 8 weken, als ik het goed gehoord heb, en met 4 man op de werf!

Hoe dan ook, een geweldige prestatie van Willem. Ik wist niet dat hij de Batavia ook gebouwd heeft. Petje af voor die man.
 

tuoh

Oud hout
Ik heb Willem Vos leren kennen in 1986, hij was toen pas begonnen aan de uitvoering van zijn ultieme droom, het bouwen van een replica van een VOC schip. Twee man op een verder desolate zandvlakte, vlak naast de Houtribsluizen. Een lange kiel, een voor- en achtersteven en wat later het grootspant waren het prille begin van een succesverhaal.
Nu, na al die jaren is gebleken dat het bouwen van het schip nog het makkelijkste deel was, de omgang met allerlei al dan niet terzake kundige hotemetoten, het bijeen sprokkelen van de nodige gelden, etc. Dat was een heel wat zwaardere klus.
Het zal des mensen wel eigen zijn, dat er bij een succesverhaal allerlei opportunisten en fantasten opduiken die zich ten allen prijze mee willen wentelen in het succes, meestal ten koste van de stichter.

Dat is hier dus geen uitzondering gebleken, hoe een man met met een visie uiteindelijk manu militairi van zijn eigen"kind" word weggejaagd. Terwijl de succesverhalen meestal door een éénling opgebouwd worden en bijna nooit door de één of andere overheid. Ambtenaren en visionair denken dat is een contradictie.

Ik kan heel goed begrijpen dat Willem zijn hart bloed als ie ziet wat er van de gerenommeerde Bataviawerf geworden is, een pretpark waar wat aangeklooid word, ter meerdere eer en glorie van wat politiekers en hun achterban. Met scheepsbouw heeft dat nog weinig van doen. Jammer.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Samen met de Flevohoutdraaiers (afdeling van de Nederlandse houtdraaiersvereniging) bezochten wij vorig jaar deze werf. Het levenswerk van Willem Vos en zijn kornuiten. Ons verenigingslid Anton Hulst (groot segmentdraaiwerk) bedient daar in zijn vrije tijd de draaibank. Hij draait in hout de replica kanonnen. Een indrukwekkende werf met een even indrukwekkend verhaal. Maar jammer genoeg ook een verhaal waar noeste houtbewerkers niet konden omgaan met veranderende omstandigheden. Altijd zelfstandig. Dan is loslaten van het organisatorische deel lastig en wordt "overdragen" aan subsidiënten met hun eigen bestuurlijke verantwoordelijkheden snel gevoeld als het afnemen van het "eigen kind". Een werk in Grote Vorm. Om respect voor te hebben en te houden. Respect dat een man als Willem Vos dit alles heeft bereikt. Maar soms verstrijkt ook de eigen houdbaarheidsdatum. Al deze perikelen rond deze mooie werf kent daarom slechts verliezers. Een schipper moet toch het veranderende tij aan kunnen voelen. De werf werd een miljoenenbedrijf waar investeerders, subsidiënten, financiers, subsidieverstrekkers invloed vroegen vanwege hun (bestuurlijke en zakelijke) verantwoordelijkheid. Dan verandert de rol die je had als oprichter. Het ligt m.i. dus wat genuanceerder. Jammer dat Willem Vos zijn eigen succesoogst in de weg stond. Leidend had misschien wel over moeten gaan in dienstbaarheid. Zo komt het op mij over. Van samen doen ging het meer en meer over in een wij-zij verhouding met alle negatieve woordgebruik dat dan ontstaat. Een rotgevoel wanneer je met deze gedachten zo'n levenswerk mag bewonderen en hoort wat zich op de achtergrond afspeelde. Daar wordt je geen botter beter van.
Gelukkig kom je dit soort kundige vaklieden nog tegen: Hummel Lemster Aken en voorheen Van der Neut mastenbouw en scheepstuigage. Zelfs in België :D:D:D
vr.gr. Jan Pranger.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
.... Die heeft wel wat over gehad voor zijn idealen zeg. Zou die niet eens een moedeloos moment gehad hebben? Dat heb ik al, en dan is het projectje veel kleiner;)
 

tuoh

Oud hout
Willem Vos word dit jaar 73 jaar, is nog steeds vol vuur bezig met het proberen redden van zijn "droom"

Ps: klik de link in Scheppie zijn bericht eens aan, dan heb je alle informatie uit de eerste hand.


Mvg,

André
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
dank je Scheppie,

voor de link naar het levensverhaal van Willem Vos en dank aan Tuoh om ernaar te verwijzen. Ik had er eerst over gelezen.

Het zeer de moeite om te lezen. Zijn autobiografie, natuurlijk heel duidelijk vanuit zijn standpunt geschreven, dwingt hoe dan ook zeer veel respect af. Het toont zeer goed hoeveel extra ( te veel) problemen ermoesten opgelost worden bij het realiseren van zo'n groot project , dus naast de bouw van de Batavia en organisatie van die bouw .

groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.