Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 2 van de 2

Vreemde gasten in mijn hout

Elk jaar inspecteer ik mijn zelfgedroogde houtvoorraad.
    Dus elk stammetje bekijken en bij verdachte gaatjes, de schors eraf en
    eventueel met de guts verder steken om te zien of zich
    daar misschien iemand te goed zit te doen aan mijn hout.
    Dit jaar kwam ik bij de inspectie van een tak frans notenhout en paar forse gaten
    tegen (zie foto). Schors eraf en door het kloppen met een houten hamer
    kwamen er twee "gemummificeerde" boktorren naar buiten geschoven, de lange
    voelsprieten nog keurig langs het lijf. Het bleken "ladder populierenboktorren" te zijn.
    Nou ja, populierenboktorren in notenhout. Dat kan allemaal maar in Frankrijk.
    Wat een geluk dat die beestjes dood waren anders was het leed niet te overzien geweest!
    Wel een risico dus, dat zelf hout drogen. Het franse notenhout had ik
    een paar jaar geleden gekregen van de eigenaar van de vakantiewoning. Waarschijnlijk
    heeft het hout een tijdje bij de voorraad brandhout gelegen (meer kans op beestjes).

Attached files

Athanor
    Guest

Re: Vreemde gasten in mijn hout

Ja dat ongedierte kan je lelijke streken leveren. Ik heb een paar jaar gelden een aantal platen beuken met schors (schaaldelen) in mijn werkplaats gehad, met gevolg dat een jaar later het beuken en enkele stukken esdoorn aardig door houtworm werden aangevreten. Heb dit radicaal opgelost door bijna alle platen tot kachelhout te verzagen

Fons

Forum Rechten