HPL verwijderen met vandiktebank

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hoi ik kan aan een leuk stapeltje berkentriplex komen, maar er zit HPL ( high pressure laminaat ) op, is dit te verwijderen met de vandiktebank, of kan ik na 2 plankjes mijn messen gaan slijpen . Geen idee denk eerst maar ff vragen voor ik er werk van maak

Grt HF
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Hoi ik kan aan een leuk stapeltje berkentriplex komen, maar er zit HPL ( high pressure laminaat ) op, is dit te verwijderen met de vandiktebank, of kan ik na 2 plankjes mijn messen gaan slijpen . Geen idee denk eerst maar ff vragen voor ik er werk van maak

Grt HF

Soms wil het ook wel lukken met een strijkbout. Even warm maken en er af peuteren. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. Maar je krijgt het nooit mooi schoon. Vergelijk het met een trap en vloer bedenking verwijderen.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Soms wil het ook wel lukken met een strijkbout. Even warm maken en er af peuteren. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. Maar je krijgt het nooit mooi schoon. Vergelijk het met een trap en vloer bedenking verwijderen.

Klopt inderdaad, en je bent er uren aan bezig.
Kortom, het zout in de pap niet waard.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hoi Herbie,

Ik zit na maanden weer eens op dit onovertroffen Forum te neuzen en zie onder
andere jouw berichtje.
Afgelopen week heb ik van ruim 200 plankjes (dik 22 mm lengte 40cm - 180 cm) de harde
parketlijmresten (met een handbeitel nauwelijks te steken) verwijderd met mijn vandiktebank.
Dat is gelukt. Natuurlijk, daarna kon ik de messen (3 stuks, lang 31 cm) wegbrengen om te laten
slijpen (€ 10,-). De moeite waard toch. Dus wie weet, gewoon proberen.

Die actie is een van de stappen om te komen tot strookjes van 6 x 31 cm en 7 mm dik.
Eind van de week is die klus geklaard. Dat hout ga ik gebruiken om visgraatparket te leggen
in een slaapkamer van 12 m2. Slaapkamer? Ja, in een slaapkamer om ervaring op te doen.
Als dat goed gaat is wellicht de woonkamer aan de beurt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.