Werking van hout

Joostvewijk

Nieuw lid
21 jan 2013
4
0
Ik heb een vraag waar vast wel iemand antwoord op weet

als ik een tuin tafel van eiken wil maken voor buiten.

is het dan mogelijk om delen in verstek te verlijmen?
of gaat dit los laten door het werken van het hout.

ik hou zelf van dikke robuuste poten en zou deze uit planken willen maken als dit mogelijk is.

ik ben nieuw in eikenhout dus alle tips zijn welkom
 

Joostvewijk

Nieuw lid
21 jan 2013
4
0
De prijzen precies weet ik niet, maar het lijkt mij wel duurder als je balken van 20 wilt,
maar het ging zich meer om het algemene. Niet alleen de poten.
dankje
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het hangt af van de dikte/breedte van het hout, ga je nu rondom het werkblad een boord 15cm breed in verstek lijmen dan gaat het gegarandeerd stuk.
Maar als je bijvoorbeeld holle poten maakt van 4 planken die je op verstek lijmt dan zijn de kansen al groter dat het gaat houden.
Eik is relatief stabiel, maar voor buiten zal je extra veel aandacht moeten geven aan het feit dat het hout onvermijdelijk gaat werken, en dat je verbindingen/constructie dit toestaan.
 

tuoh

Oud hout
Met een geschikte lijm zouden er geen probleem mogen zijn (minimum D4) Verstekken voor buiten lijmen kan dus wel, er is wel één restrictie, het houtvezelverloop (langshout of kopshout)
Als voorbeeld, vierkante poten samenstellen uit vier dunne planken is geen probleem. Een blad afboorden met vier latten die in verstek gelijmd worden kan wel problemen geven.
De reden hiervoor is het mogelijke werken ( krimpen of drogen) van het hout, een verstek in langshout gaat praktisch niet vervormen omdat de poot rondom evenveel werkt. Dit op voorwaarde dat de poot volledig hol is, dus geen stopstukken erin. Is dit wel het geval dan zijn er sowieso problemen te verwachten. Het hout kan dan niet vrij bewegen, gevolg barsten in het langshout of openscheurende verstekken.

Verstekken gezaagd aan de kopse uiteinden van een plank gaan bij het werken van het hout altijd voor een deel open komen te staan. Deze oplossing is voor buiten best te vermijden.

Hou er ook rekening mee dat onbehandeld Eiken buiten serieus kan vervormen, het is dan een nogal levendige houtsoort. Komt er een afwerking op dan is er geen probleem.

Conclusie, wat je vraagt is wel uitvoerbaar, maar alle details moeten kloppen anders komen er problemen van.

Mvg,

André
 

Joostvewijk

Nieuw lid
21 jan 2013
4
0
Conclusie: het zou kunnen maar het is niet zeker.
ik zou het zonde vinden als ik er dadelijk veel werk aan heb besteed, en na 1 zomer staat alles op ape gaten.
pdus het worden dan toch massieve poten.

bedankt voor de uitleg
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Als je de delen in de lengte verstek verlijmd dan lijkt mij dat gewoon langshout op langshout. Als je dan inderdaad D4 (PU lijm dacht ik) gebruikt dan zou dat prima moeten houden lijkt mij. Verstek aan de kopse kant zou ik versterken dmv veren.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
voor buiten is dikker eikenhout beter, dunne verlijmde plankjes gaan onherroepelijk krom trekken en scheuren, vooral als het in de zomer
in de volle zon staat. Eiken hout heeft toch al veel de neiging om met temperatuurverschillen scheurvorming te tonen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Eik moet je voldoende ruimte geven bij gebruik buiten. Mijn poort had ruim speling tussen de twee vleugels (7 mm), maar toch onvoldoende. Na enkele weken regen klemde ze.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.