Werking van hout

Joostvewijk

Nieuw lid
21 jan 2013
4
0
Ik heb een vraag waar vast wel iemand antwoord op weet

als ik een tuin tafel van eiken wil maken voor buiten.

is het dan mogelijk om delen in verstek te verlijmen?
of gaat dit los laten door het werken van het hout.

ik hou zelf van dikke robuuste poten en zou deze uit planken willen maken als dit mogelijk is.

ik ben nieuw in eikenhout dus alle tips zijn welkom
 

Joostvewijk

Nieuw lid
21 jan 2013
4
0
De prijzen precies weet ik niet, maar het lijkt mij wel duurder als je balken van 20 wilt,
maar het ging zich meer om het algemene. Niet alleen de poten.
dankje
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het hangt af van de dikte/breedte van het hout, ga je nu rondom het werkblad een boord 15cm breed in verstek lijmen dan gaat het gegarandeerd stuk.
Maar als je bijvoorbeeld holle poten maakt van 4 planken die je op verstek lijmt dan zijn de kansen al groter dat het gaat houden.
Eik is relatief stabiel, maar voor buiten zal je extra veel aandacht moeten geven aan het feit dat het hout onvermijdelijk gaat werken, en dat je verbindingen/constructie dit toestaan.
 

tuoh

Oud hout
Met een geschikte lijm zouden er geen probleem mogen zijn (minimum D4) Verstekken voor buiten lijmen kan dus wel, er is wel één restrictie, het houtvezelverloop (langshout of kopshout)
Als voorbeeld, vierkante poten samenstellen uit vier dunne planken is geen probleem. Een blad afboorden met vier latten die in verstek gelijmd worden kan wel problemen geven.
De reden hiervoor is het mogelijke werken ( krimpen of drogen) van het hout, een verstek in langshout gaat praktisch niet vervormen omdat de poot rondom evenveel werkt. Dit op voorwaarde dat de poot volledig hol is, dus geen stopstukken erin. Is dit wel het geval dan zijn er sowieso problemen te verwachten. Het hout kan dan niet vrij bewegen, gevolg barsten in het langshout of openscheurende verstekken.