Hoe maak je tandwielen van hout??

pa3gmi

Nieuw lid
18 nov 2014
12
3
Dinteloord
Hallo,

Hier wat foto's, althans ik ga het proberen, dit is een klok die ik gemaakt heb en waaraan ik onlangs nog wat heb verbeterd, namelijk het opwindmechanisme. Op deze manier blijft tijdens het opwinden de kracht van het gewicht op het uurwerk werken. Als laatste de Portaalfreesmachine
CIMG1929.jpgCIMG1937.jpgCIMG1938.jpgCIMG1939.jpgCIMG1942.jpgIMG_3098.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: aaike en Marijn

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
""Ga het proberen?"" Man, dat zijn hartstikke goede en mooie foto's!. Op dit forum zijn ze hier verzot op, ook al zullen er weinig klokkenmakers tussen zitten. . En.... ik weet het zeker: We zijn in de toekomst ook benieuwd naar foto's van je manier van werken. Je maakproces.

Ziet er geweldig uit.

mvg
klaas0639
 

pa3gmi

Nieuw lid
18 nov 2014
12
3
Dinteloord
tandwielen maken

Wow, echt waanzinnig gaaf :cool:

Lijkt me zeer sjiek als je zoiets zelf kunt maken, prachtig gewoon!
Hopelijk krijgen we binnenkort (veel) meer foto's te zien :eek:

Succes met hobby'en in ieder geval.

Gr,

Atmoz

Ooit ruim 50 jaar geleden ben ik als LTS er metaal begonnen, dus zo moeilijk is het nu ook weer niet.
Mede dankzij het mooie niet werkende esdoorn ( 9mm dik ) van Massave hout is het prima gelukt met tandwielen van ruim 180 mm en niet krom getrokken of iets dergelijks.

Groeten Rien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn
P

Pel

Guest
Welkom op het Forum Rien, ongelofelijk wat jij maakt, tandwielen van hout, in een molen heb ik ze wel eens gezien, maar dit is dan de kleinere versie daarvan, chapeau.

Groet Pel.
 

pa3gmi

Nieuw lid
18 nov 2014
12
3
Dinteloord
Dank voor alle lof,

Met een CNC machine is zeer veel mogelijk in korte tijd, dat je anders heel veel tijd kost en dan nog moeilijk om die precisie te halen.
Dat is dus een gegeven, als je de machine hebt moet je ook nog wat software hebben om een tekening te maken en om die tekening om te kunnen zetten naar voor die machine begrijpelijke taal. De tekeningen heb ik overigen van http://www.woodenclocks.co.uk/methods.html cock 22 wel heb ik er zelf een en ander aan aangepast, mede omdat ik ook ooit klokken en horloges gerepareerd heb. als je wat meer wilt weten van het CNC gebeuren moet je eens een kijkje nemen op http://www.cnczone.nl/index.php

Groeten,

Rien.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Wauw, mooie klok is dat hoor. Doet me ook wel denken aan de klokken van hier (duitse site) alleen jammer dat ze natuurlijk nooit 100% accuraat zullen blijven lopen
 

WillyKano

Nieuw lid
28 jun 2014
3
0
Als je uit massief hout 6 of 8 gelijke spieën aan mekaar lijmt, eventueel met deuvels, zodat je een 6 of 8-hoek bekomt. Hierop breng je het tekenontwerp van het tandwiel over en zaagt de tanden uit met de lintzaag, verder afwerken met schuren. Dit tandwiel draait verticaal en pakt in op een horizontaal draaiend tandwiel met vertikaal gemonteerde stangen In mijn windmolen.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
394
173
Groene Hart
De oorspronkelijke vraag uit 2009 ging over schuine vertanding, zodat je de twee assen op 90 graden t.o.v. elkaar kunt plaatsen. De vraag was: hoe maak je die tandwielen?
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: vandikte en meron

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.