Hitachi PSU-7 handcirkelzaag

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hallo,

Ik ben op zoek naar een gebruiksaanwijzing, of nog liever een constructietekening van bovengenoemde zaag.
Een tijdje geleden kreeg ik zo'n ding, volledig verragd. Maar na wat restauratiewerkzaamheden heb ik er weer een redelijk ding van gemaakt.
Wat ik niet snap is de constructie van het spouwmes. Dat zit niet vast, maar kan gedeeltelijk om de zaagas heen draaien.
Als iemand zo'n ding heeft ben ik ook blij met een paar foto's van de constructie achter (onder) het zaagblad, en dan met name aan de voorkant.
't Lijkt me geen verkeerde zaag, en om 'm te kiepen vind ik zonde.

Peter
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt, Bijtel.
Hieronder wat foto's van de zaag.
Het zaagblad en de beschermkap heb ik er af gehaald.

Zaag-1.jpg
zaag-2.jpg
Zaag-3.jpg

Als ik een veer zou monteren tussen de aangegeven punten, (onderste foto) en het lijkt erop dat die daarvoor bedoeld zijn, dan varieert de diepte van het spouwmes met de diepteinstelling van de zaag.
Daarnaast laat het spouwmes zich dan wat verder "indrukken"

Ik kijk of ik een geschikt veertje kan vinden, en zie wel hoe (en of) het werkt.
Mocht het geen succes hebben zet ik het spouwmes vast.
't Valt me trouwens op hoe iemand een kwalitatief goede zaag zo vergaand kan verraggen.
De passing van het zaagblad, origineel 20 mm, is afgesleten tot 18,5 mm. Daar draai ik een verloopring voor zodat ik er zagen met een 30 mm gat op monteren kan.
Verder valt het me op dat er voor deze zaag geen reserveonderdelen meer te koop zijn. Ik kan ze in ieder geval niet vinden.

Bedankt voor de tip,
Peter
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als je tussen de aangegeven punten een veer monteert, trekt de veer het spouwmes naar boven. De verkeerde kant op dus. Waar is die andere veer (dat zwarte ding bij pijl) voor? Ik zou op onderstaande plek (rode lijn) een veer verwachten.

Ik zal eens kijken hoe op mijn machine (mafell) het verende spouwmes terugveert.

Zaag-1b.jpg
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Bijtel, die veer (zwarte) is voor het terugveren van de zaagbescherming.
De plek die jij aangeeft (bovenste) is geen bevestigingsplek voor een veer, maar een bout waarmee de motor aan het huis vast zit.

Peter
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het ging meer om de plek waar je een veer zou verwachten. Op de plek die je zelf aangaf kan misschien wel een torsieveer, zoals in een knijper zit. Een trekveer iig niet.

Bij mijn zaag zit de (trek)veer voor het spouwmes op de groene plek:
Zaag-1c.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.